Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Talgboll  (läst 4211 gånger)

matilda

  • Inlägg: 16
    • matildas.net
Talgboll
« skrivet: 10 nov-04 kl 15:31 »
Hej!

Köpte en talgboll idag till fåglarna...

Till nästa gång tänkte jag/vi göra egna talgbollar.
Frågan är bara hur man gör?
Är det någon som  har något bra tips på hur man gör egna talgbollar?

tack på förhand

Akvileja

  • Inlägg: 5
    • Dalarna
Re:Talgboll
« Svar #1 skrivet: 10 nov-04 kl 17:20 »
Lätt som en plätt fixar du godis åt fåglarna. Köp kokosfett i affären, smält i en kastrull, häll frön i
det smälta när det har stelnat litet, rör om så fröna fördelas, häll upp i en avklippt mjölk- eller yoghurtkartong, lägg i en kraftig snörstump när du hällt i hälften, låt stelna, häll på resten. Ställ kallt i kylskåp över natten. Klipp bort kartongen eller dra försiktigt. Häng upp i snörstumpsöglan i närmaste trädgren. Snart kommer en massa hungriga fåglar farande!

Anders

  • Inlägg: 1522
    • -
    • felicia.se
Re:Talgboll
« Svar #2 skrivet: 10 nov-04 kl 17:54 »
När jag slaktade förr så blev det ofta talgdankar både från får och från nötkreaturen. Dessa fick fåglarna. Det pågår ju en massa "hemslakt" i Sverige. Det är väl bara att ringa och fråga någon djurbonde om man kan få njurtalgen. Eller så kan man ju fråga något slakteri. Men jag vet inte vad de säger. Eller så kan man kanske beställa i affären. Det är ju ytterligt få i Sverige som äter den här talgen numera. Talgen går ju att smälta på samma sätt som Akvileja beskrivet. Men kokosen kan vi själva äta upp. Kokoskakor till exempel. Det är möjligtvis inte bra det heller för vi blir väl ännu fetare då.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

735 gäster, 3 användare (1 dolda)
krokodil, RickardR

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser