Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad odlar ni för grönsaker?  (läst 4404 gånger)

Camilla

  • Gäst
Vad odlar ni för grönsaker?
« skrivet: 23 jan-04 kl 21:05 »
...bara nyfiken!  :)

Just nu sitter jag här och tittar bland mina fröpåsar, tittar efter fröer på internet och funderar på vad jag ska odla i år. Har inte riktigt bestämt mig än, men mer pumpor ska det iallafall bli, för det gillar både vi och hönsen, och så är de så fina att titta på! En solrosäng i år också... Bondbönor vill jag också ha... ja, och så allt vanligt, morötter och kål och sånt, men det är inte så kul... Jag tycker om sånt som man direktsår, som växer så det syns och som det blir mycket av och som inte kvävs av några ogrästussar (...är nog en ganska otålig odlare, på bilden syns lite av förra årets odlingar - inga små blyga violer där inte! ;D )!

hustigern

  • Inlägg: 181
    • Östergötland
Re:Vad odlar ni för grönsaker?
« Svar #1 skrivet: 27 jan-04 kl 22:16 »
Glöm för all del inte kålrabbin!!! Jag har själv nyligen upptäckt den och har inte så bra koll på hur den är att förvara, för allt jag sådde gick åt direkt!

Brytärter är också ett nyupptäckt fynd (för mig). Smakar som sockerärtor men har tjockare skidor och lite större ärtor - det kort sagt lite mer mat. De är väl mest för direktätning, men man ska ju leva på sommaren också... Jag tycker om att odla på höjden, så min sort heter Sugar Snap. En lägre sort heter Sugar Bon om jag inte kommer ihåg fel. Nu är ju dessa inte några gammaldags sorter, så om någon vet om några sådana blir jag glad.

Annars odlar jag lite av varje, men ganska många olika saker; kål, kål och åter kål, morötter (förstås - det är alltid för lite, hur mycket jag än sår), rödbetor, majs, brytbönor, jordärtskockor (fast det vet jag inte hur det smakar än - fick tag i Bianca som hinner blomma här och tyckte de var så vackra), knölfänkål, majrovor, mangold (fast jag har ännu inte riktigt hittat något gott att göra med dem - det blir mest "sådär" men ätbart. Skam den som ger sig), pumpa, squash, chili, tomat, gurka, lök, purjo, vitlök, schalotten och så solrosor till fåglarna. I år ska jag ge mig på melon i växthuset också, vi får väl se hur det går.

Nu låter det som om jag har jättestor odling, men som sagt, det är inte så mycket av varje. Långt ifrån så att det räcker in på hösten, men iallafall så att sommaren blir roligare. Totalt (utom det lilla växthuset som rymmer tomat, gurka och melon) handlar det om 12 pallkragar (80x120 cm). Behändigt området i lagom höjd (två kragar högt).

Fast det är klart, lite kryddor har ju slunkit ner här och var i rabatterna också...

Fröpåsar har vi väl alla alldeles för mycket av. Allt går inte åt och sedan blir det liggande. Inte hinner man göra av med fröna nästa år heller. Och så hittar man ju varenda år något nytt att lägga till samlingen. Puh! Så här års tycker jag det är svårast - alla nya fröer har ju kommit men det är för tidigt att sätta igång ännu. Det kliar i fingrarna!

Ha det gott!
Anneli
Blommehöns (genbank), ölandsgäss (genbank), fjording, får, katter och kaniner... och papegojor

Tomater

  • Gäst
Re:Vad odlar ni för grönsaker?
« Svar #2 skrivet: 02 feb-04 kl 01:26 »

Vintersquash Red Kuri odlar jag varje år, lagom stora med helt fiberfritt gott kött. Morötter planterar jag i flera omgångar från tidig vår till början av augusti, så jag kan skörda små fina morötter ända tills dom fryser fast i marken. Rödbetor är svårt att vara utan, små nykokta rödbetor med lite salt, smör och citrontimjan.

Tomater, jag skulle inte kunna tänka mig en sommar utan solmogna tomater.


ariane

  • Gäst
Re:Vad odlar ni för grönsaker?
« Svar #3 skrivet: 02 feb-04 kl 21:36 »
Ifjol pröva jag Majs för första gången det var enkelt o gav bra skörd inte mycket bara i två pallkragar satte i växthuset först det skall jag göra om igen gott var det ::)

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Vad odlar ni för grönsaker?
« Svar #4 skrivet: 03 feb-04 kl 09:07 »
Men hustigern då! Mangold är ju det bästa som finns! Skär ner den som bas när jag wokar. Gör pajer och såser av det gröna och använder stjälken ångkokt som den är med lite salt och smör på. Squash och mangold är mina favvisar.

Det var nån som nämnde grönkål i frysen. Man kan också låta den stå kvar i landet och skörda hela vintern så spar man ström på att inte öppna frysboxen  :)

Och till sist, att kalla det för att odla är väl att ta i. Men, jag låter bli att rensa en plätt på kirskål så har jag till både mig och hönsen hela säsongen. Gratis är gott!

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Vad odlar ni för grönsaker?
« Svar #5 skrivet: 03 feb-04 kl 21:10 »
Har skördat utan att täcka alls. Men om man vill ha det lite lättare att gräva fram, så kan man sätta ett litet nät-tak över. Sånt där reveteringsnät som man böjer över som en båge. Ibland får man dela med sig lite till mössen, det får man räkna med :)

hustigern

  • Inlägg: 181
    • Östergötland
Re:Vad odlar ni för grönsaker?
« Svar #6 skrivet: 14 feb-04 kl 20:38 »
Gruff, vet du mangold i woken hade jag inte en tanke på. Tänk så insnöad man kan vara ibland! Annars har jag provat lättkokta stjälkar med smör och salt, men jag var inte helt överens med smaken. Kanske lät jag dem koka lite länge...  Det får allt bli en omgång i år också.

/Anneli
Blommehöns (genbank), ölandsgäss (genbank), fjording, får, katter och kaniner... och papegojor

Ajon

  • Inlägg: 112
    • -
Re:Vad odlar ni för grönsaker?
« Svar #7 skrivet: 23 apr-04 kl 23:57 »
Hej !
Ett tips är att gå med i Sesam som är en fröodlarförening. Där kan man få tag på fröer till grönsaker som annars kan vara svårt. Speciellt om man är intresserad av baljväxter. Jag har letat efter kokbönor, de är relativt lättodlade och ger ganska bra skörd som man torkar och förvarar i mörka burkar till exempel. På marknaden har jag hittat tre olika sorters, i sesams frökattalog fanns det i år över 20 sorter. Gillar man att frossa i fröer är detta vad man bör göra.
MVH Jon
Vi bor utanför Valdemarsvik, har två barn och hund, katter, Gotlandskaniner, Kindahöns, Svensk blå anka, fjällkor, linderödsvin, nordsvenska brukshästar som skötter jord- och skogsbruket. Odlar fett med grönsaker. Tror på den svarta fanan.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Vad odlar ni för grönsaker?
« Svar #8 skrivet: 24 apr-04 kl 15:33 »

Jensan

  • Gäst
Re:Vad odlar ni för grönsaker?
« Svar #9 skrivet: 16 maj-04 kl 18:04 »
Hej hej lite sent men ändå! Mangold är en höjdare men det var nog redan sagt och sen är ju purpurfärgade bönor kul, det blir dessutom alltid mycket skörd när det gäller bönor och ärtor...

/Jenny

Neiklot

  • Gäst
Re:Vad odlar ni för grönsaker?
« Svar #10 skrivet: 16 maj-04 kl 18:38 »

Eftersom jag får lägga tiden på såmycket annat iår så odlar jag bara några få grönsaker.

Sockerärtor, Pumpor, spenat, majs, sallad!
Och samtliga fem växer i småsyskonens land. :)



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

661 gäster, 3 användare (1 dolda)
Be, RindertD

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser