Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ruggningsfrågor!  (läst 12375 gånger)

john

  • Gäst
Re:Ruggningsfrågor!
« Svar #20 skrivet: 02 nov-04 kl 10:31 »
Kan meddela att vi köpte en stor säck med snäckskal som vi "spetsar" hönsmaten med. Det verkar ha gett resultat, tuppens fjäderskrud börjar återfå ursprunglig form och täthet.

Däremot så har vi inte fått några ägg ännu. Och tuppen kan inte gala. Och han är "rädd" för en av hönorna. När dom "burrar upp sig" mot varandra så är det han som viker undan.

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Ruggningsfrågor!
« Svar #21 skrivet: 10 nov-04 kl 08:29 »
Det är bra att de får tilbaka fjäderskruden innan kylan men är det inte så enkelt att deras ruggning börjar gå mot sitt slut så de fått "vinterpälsen" nu?
Bra att du ger dem snäckskal, de bör de alltid ha fri tillgång till. Du behöver inte blanda i det i hönsmaten utan det går alldeles utmärkt att bara ha i en bytta bredvid.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
Re:Ruggningsfrågor!
« Svar #22 skrivet: 11 nov-04 kl 01:19 »
Hönsen har en förmåga att picka i sig vad de behöver. Sak samma med andra djurslag för den delen. En urgammal regel är att höns alltid ska ha tillgång till krossat snäckskal. Inte tror jag heller att dagens proteinmättade och därmed starkt drivande värpfoder är anpassat till naturligt hållna höns? Inte ens värphybrider som råkat få ett värdigt hönsliv kan i längden må bra av det!
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Ruggningsfrågor!
« Svar #23 skrivet: 11 nov-04 kl 07:14 »
Nej, värphybriderna är ju avlade för att värpa många stora ägg och det gör de även utan drivande foder.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Susanne

  • Inlägg: 439
Re:Ruggningsfrågor!
« Svar #24 skrivet: 13 dec-04 kl 19:51 »
Min erfarenhet är att hönsen börjar rugga på hösten när man tar in dem i värmen. Vissa tappar så mycke' fjädrar att de blir nästan kala, medans det knappt syns på andra. Jag tog in en höna för två veckor sen då hon kläckt fram en kull kycklingar. Hon är nu helt stjärtlås och det är fullt med fjädrar runt på golvet.

Jag tror ruggningen styrs mer av ljuset och det faktum att man går mot mörkare tider. Dessutom är den individuell. I min flock ruggar hönsen väldigt olika. En del redan i augusti (eller t.o.m. i juli!), medan de sista eftersläntrarna dröjer till november när vintern redan kommit. Inte bara tidpunkten när de ruggar är olika utan även hur de ruggar. En del ser man knappt att de ruggar för de byter lite diskret en fjäder i taget under ganska lång tid, medan någon annan höna tappar precis allt och byter hela dräkten på en gång och ser för eländig denna tid.  

Är det så hos er andra också?

Johan P

  • Inlägg: 724
    • Skåne
    • Bokeslundsgården
Re:Ruggningsfrågor!
« Svar #25 skrivet: 16 dec-04 kl 11:27 »
Susanne jag har en äldre åsbohöna som brukar ruga väldigt intensift, de är alla fjädrarna av på en gång (nästan) hon ser utt som  en skadad svart bur höna med piggar över hela kroppen.
När hon är inne i värsta fasen står hon oerhört lågt i rang.
Jag brukar tillföra snäckskal och äggskal i golvströet men under denna prioden försöker jag att altid ha en stor skåll så de kan ersätta de som de har förlorat.
Anledningen till detta är inte att jag är snål med snäckskalet, uttan de att gässen såver ine hoss hönsen och om de har fri tillgång till snäkskal kan deras skal bli i tjokaste lag  och gässlingen kan få svårt att komma utt, jag har inte testat de så länge  så jag kan inte säja om de fungerar men hönsen lider ingen skada.

Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

Johan P

  • Inlägg: 724
    • Skåne
    • Bokeslundsgården
Re:Ruggningsfrågor!
« Svar #26 skrivet: 20 dec-04 kl 12:13 »
De skrivs tidigare om smbandet mellan ruggning klimat och äggläggning.
Mina Åsba värpte inte förra vinter, så jag förväntar mig inte några ägg denna vintern heller.
Men va fel jag hade, jag upptäkte i helgen att åtminståne en av mina hönor har fått ovanan att värpa inne hos våren gris patsy, en liten övertagen Vetamesiskt gylta.
Hon har inte så mycket koll på omvärden så de har fungerat bra för hönan att ligga brevid henne och värpa, sen när hon har vaknat har mellanmålat varit serverat.
För att få hönan att slute med detta städade jag av i hönshuset och byte matreal i värpredena.
dagen efter fanns det två ägg att hämta :D
Vintern har äntligen kommit till oss med minus 3-5 grader och snå så hönorns tidpungt är något underligt.
Mitt hönshus är inte uppvärmt och hönsen får inget extra ljus eller stora mängder värpfoder utand endast snäckskal, hel havre och hushålsavfall.så min höns hållning äv ganska oavanserat.
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

Susanne

  • Inlägg: 439
Re:Ruggningsfrågor!
« Svar #27 skrivet: 28 dec-04 kl 22:39 »
Mina höns har också gått tvärtemot vad de brukar göra denna vinter, trots att jag inte har hållt dem på något annorlunda sätt. Tidigare har september varit sista äggmånaden men nu lade hönsen ägg en bit in på oktober innan de tog semester.

En höna gick med sina kycklingar till månadsskiftet okt/nov men då ansåg hon att de var stora nog att klara sig själva (14 v.). Jag trodde såklart att hon skulle hoppa över värpandet eftersom vi var på väg mot den mörkaste årtstiden när solen inte går ovan horisonten. Men hon började lägga ägg! Så lagomt när alla andra tog semester så hoppade hon igång efter att ha fostrat två kycklingkullar.

Visst har jag tilläggsljus, men det anser jag vara nödvändigt eftersom ljuset här inte räcker till. Jag har lampa åt dem så de får 7 timmars "arbetsdag". Det blir aldrig riktigt dagsljus och mörkret faller tidigt så hönorna intar nattpinne redan kl 13 när lampan i hönshuset slår av. Om jag inte har någon lampa så sover hönorna ända till strax efter 10 innan de anser att det är tillräckligt ljust för aktivitet. Utan tilläggsljus så skulle de alltså bara vara vakna i 3 timmar, och jag tvivlar på att det är tillräckligt för att de ska hinna få i sig det foder som behövs.

Värme har jag också, men inte mer än att vattnet ibland är fruset. Alltså borde varken ljus eller värme vara tillräckligt för att stimulera till äggläggning, men uppenbart finns undantag.
"Kärringen mot strömmen" heter det visst också...  ;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

744 gäster, 3 användare
Be, Bustera, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser