Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Misslyckad" kläckning  (läst 1405 gånger)

Gamina

  • Inlägg: 914
"Misslyckad" kläckning
« skrivet: 08 apr-10 kl 09:26 »
Då var denna ruvomgång färdig och resultatet blev väl inte så där lysande. Av de 8 ägg som lades under hönan kläcktes 4 (1 ihjältrampad/kvävd/bara död) 1 ägg började kläckas men blev sedan felvänt och söndertryckt och restan hade inte ens börjat utvecklas. Resultat av 8 ägg = 3 levande kycklingar :'( (jag är dock överlycklig över dessa 3 :D).
Vad den döda kycklingen beror på tror jag att jag vet och den som inte tog sig ur ägget har jag också hållbara teorier om men resten?
I höstas när jag fick en kull kycklingar så fick hönan 12 ägg. 4 st av dem var mycket tveksamma då jag försökt få igång en ruvning med dem tidigare trots det utvecklades 1 av de äggen. Av de övriga 8 äggen så var ett 3 veckor gammalt och jag hade bara lagt det i kylen utan att vända eller något sådant och ändå kläcktes det. Resultatet den gången blev 8 kycklingar, 1 kläcktes inte men var utvecklad och 3 döda ägg.
Dessa ägg var ganska nya (max 1 vecka gamla) och det borde därför vara bättre resultat än förra gången. Alla ägg jag använt till mat har varit befruktade så några obefruktade ägg tror jag inte på. De har legat i kylskåp men det gjorde förra omgången också. Frågan är om det kan vara temperaturen i hönshuset när de värptes? Det var bara någon enstaka + grad där inne och sedan låg äggen i den kylan hela dagen innan jag kom och hämtade och lade dem i mitt ”varma” kylskåp.
Jag är som sagt väldigt glad över de kycklingar som lever men samtidigt är det en sådan besvikelse att det inte blev ännu fler små vackra liv. Jag skulle gärna vilja ”veta” (ha hållbara teorier) vad som gått fel så jag inte gör om samma misstag igen.
Genbank för Gotlandshöns

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: "Misslyckad" kläckning
« Svar #1 skrivet: 09 apr-10 kl 21:50 »
Att få 3 kycklingar av 8 ägg under en höna är kanske inte ett lysande resultat, men jag skulle inte kalla det misslyckat.

Även om alla äggen var befrukatade kanske dom ändå inte var livskraftiga så att dom inte kom igång att utvecklas som de skulle. Orsaker?
Kyla, årstid, för lite sol på hönan innan värpning, orutinerad ruvhöna, äggen hamnade utanför hönan under för lång tid dåliga äggvändningsrutiner innan äggen hamnade under hönan osv

Ibland är det inte lätt att hitta den felande länken. Jag skulle dock råda dig att undvika kylskåpsförvaring av avelsägg och vända dem minst 2 ggr/ dag innan dom hamnar under hönan.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

745 gäster, 1 användare
Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser