Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:   Äggkläckare  (läst 2406 gånger)

AnnikaE

  • Inlägg: 643
    • Södermanland
Äggkläckare
« skrivet: 27 feb-08 kl 19:16 »
ni som har byggt egna äggkläckare kan ni sätta in bilder på de, för jag ska själv bygga en egen,behöver lite tips./Annika.E
Trio med Ostfriesiska möwen höns ( Tysklant höns). 2 Katter . Har haft höns sen -04.

mollys

  • Inlägg: 413
  • Carpe Diem
    • Småland
SV: Äggkläckare
« Svar #1 skrivet: 28 feb-08 kl 08:25 »
Ska försöka förklara. Är inte så bra på detta med bilder :P
Vi byggde våran "låda" med playwood.Sand i botten med värmeslingor i.Skålar med vatten lite här och där i sanden. Sen ett galler över detta en bit över sanden och vattenskålar.Där la jag äggen.Sen över hade vi ett plasttak i hårdplast med lite ventilationshål i.Så vi kunde titta på äggen utan att behöva lyfta på locket.Vändningen skötte vi själva.
Vi fick massor av kycklingar ;D
Småländsk gårdsägare med man och tre barn, har Hästar,Hundar,Katter, Dvärgkochinhöns , Myskankor o 6 Får.

AnnikaE

  • Inlägg: 643
    • Södermanland
SV: Äggkläckare
« Svar #2 skrivet: 28 feb-08 kl 15:42 »
Ska försöka förklara. Är inte så bra på detta med bilder :P
Vi byggde våran "låda" med playwood.Sand i botten med värmeslingor i.Skålar med vatten lite här och där i sanden. Sen ett galler över detta en bit över sanden och vattenskålar.Där la jag äggen.Sen över hade vi ett plasttak i hårdplast med lite ventilationshål i.Så vi kunde titta på äggen utan att behöva lyfta på locket.Vändningen skötte vi själva.
Vi fick massor av kycklingar ;D

Hej behövar man inte någon fläkt i kläckaren, hur ofta vände du äggen ,hur kollade du fuktigeheten och värmen./Annika.E
Trio med Ostfriesiska möwen höns ( Tysklant höns). 2 Katter . Har haft höns sen -04.

mollys

  • Inlägg: 413
  • Carpe Diem
    • Småland
SV: Äggkläckare
« Svar #3 skrivet: 29 feb-08 kl 08:35 »
Hej igen.Jag vände äggen 2 gånger om dagen, morg o kväll.Nån fläkt hade vi inte.Hade en termometer,digtal som satt inne i kläckaren så att man hela tiden såg hur varmt det var.En hygrometer(tror jag det heter :P) som läste av fuktigheten. En fläkt tänkte vi inskaffa till i år för att se hur det blir.
Kan ju vara bra att köra kläckaren nån dag innan för att se så det blir lagom varmt, sen får man hålla lite koll när man precis har lagt i äggen, för då ändras ju temp. lite tills äggen blivit varma.

Hoppas du fått nått tips du kan använda!!! :D
Småländsk gårdsägare med man och tre barn, har Hästar,Hundar,Katter, Dvärgkochinhöns , Myskankor o 6 Får.

AnnikaE

  • Inlägg: 643
    • Södermanland
SV: Äggkläckare
« Svar #4 skrivet: 29 feb-08 kl 08:55 »
Hej igen.Jag vände äggen 2 gånger om dagen, morg o kväll.Nån fläkt hade vi inte.Hade en termometer,digtal som satt inne i kläckaren så att man hela tiden såg hur varmt det var.En hygrometer(tror jag det heter :P) som läste av fuktigheten. En fläkt tänkte vi inskaffa till i år för att se hur det blir.
Kan ju vara bra att köra kläckaren nån dag innan för att se så det blir lagom varmt, sen får man hålla lite koll när man precis har lagt i äggen, för då ändras ju temp. lite tills äggen blivit varma.

Hoppas du fått nått tips du kan använda!!! :D

Hej, kan man ha en doppvärmare i vattnet i stället för värmeslingor, och varför hade du sand på golvet./Annika.E
Trio med Ostfriesiska möwen höns ( Tysklant höns). 2 Katter . Har haft höns sen -04.

mollys

  • Inlägg: 413
  • Carpe Diem
    • Småland
SV: Äggkläckare
« Svar #5 skrivet: 01 mar-08 kl 15:57 »
Sand hade vi för att få jämnare värme då sanden oxå värms upp. ;)
Småländsk gårdsägare med man och tre barn, har Hästar,Hundar,Katter, Dvärgkochinhöns , Myskankor o 6 Får.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

707 gäster, 1 användare
Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser