Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bli duktig på korv  (läst 22930 gånger)

louise

  • Gäst
SV: bli duktig på korv
« Svar #80 skrivet: 12 apr-09 kl 21:51 »
Åh tack snälla Vurre för peppning! Du anar inte hur många som tycker att min chark är trams. Till å med jag i tunga stunder.

louise

  • Gäst
SV: bli duktig på korv
« Svar #81 skrivet: 25 apr-09 kl 11:16 »
Hörrni, är naturtarm alltid segt? Har inget minne av det, men sitter här med en korv från charkkursen som nu är färdigtorkad, men skinnet går fan inte å tugga. Funderar på om torkprocessen blivit fel.

Vurre

  • Inlägg: 1972
SV: bli duktig på korv
« Svar #82 skrivet: 25 apr-09 kl 11:28 »
Om det alltid blir segt vet jag inte, men på min kallrökta och torkade korv äter jag inte skinnet just för att det blir väldigt torrt. Men så brukar korv vara, om jag minns riktiga korvar som man kunde köpa när jag var barn och ung. Inget konstigt med det.

Till min rökta korv använder jag rakfjälster och det är ju ganska tjockt. Kanske det skulle bli annorlunda om man hade svinfjälster.
snus? vad är priset på en pris?

louise

  • Gäst
SV: bli duktig på korv
« Svar #83 skrivet: 25 apr-09 kl 11:38 »
Det här var kroktarm.

Men torrt gör väl inget, men det ska ju vara "knackigt", inte som å äta vaxpapper. Om man får önska..

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: bli duktig på korv
« Svar #84 skrivet: 25 apr-09 kl 13:07 »
Bor ju nära ett slakteri där de har egen riktig chark och plockar alltid bort "skinnet" på de olika rökta korvarna just för att det blir torrt och segt ja, papprigt.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Angua

  • Inlägg: 72
SV: bli duktig på korv
« Svar #85 skrivet: 28 apr-09 kl 12:51 »
Har också gjort korv för första gången, hade raka svinfjälster men upplever också att de kan bli svårttuggade på vissa ställen.
Kan det vara att det blivit för mycket skinn på just det stället? Kan vara kanske 10% av skinner vi talar om på en korv :) Blir som tuggummi, vilket ju inte är så särdeles önskvärt. Ska förhöra morfar & farmor mera (vana korvtillverkare) men vore intressant om någon här vet också. Kan tillägga att korvarna steks eller kokas råa, de är inte rökta eller torkade.
Resten av korvarna blev mumma däremot, så här ska produceras mer korv framöver!

Nudeltanten

  • Inlägg: 6
    • Halland
    • Nudeltantens blogg
SV: bli duktig på korv
« Svar #86 skrivet: 21 jun-09 kl 11:39 »
Vill bara säga... Vår son har börjat tillverka korv hemma och har lyckats fantastiskt bra!!  ;)Har frågar kompisar som antingen har mödrar som tillverkar korv sedan generationer i sina hemländer eller gör det själva och får då massor med bra tipps recept råd mm
Han tillverkar, röker och torkar bl.a. Han har också hittat en guldgruva på nätet med korvrecept från en korvälskare som samlar in sådana från hela världen och lägger upp dem på sin sida och sen kan de utbyta erfarenheter mm
Visst har det blivit en del som inte jätte bra men det är på det han lär sig!
Han har tom fått beröm från en som arbetar med korvtillverkning!
Hans ambition är nu inte att börja sälja utan när han bjuder folk på grilla så vill han bjuda på något gott utan tillsatser som knorrar, öron massa e-nr osv :-X
Tro mej jag har jobbat på ett företag som gör korv så jag VET hur det går till...

Prova, testa smaka!! Men var noga med hygienen som sagt!!

Lycka till



LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: bli duktig på korv
« Svar #87 skrivet: 09 aug-09 kl 20:20 »
vad var det för sida på nätet? kan du fråga om han vill dela med sig länken?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: bli duktig på korv
« Svar #88 skrivet: 10 aug-09 kl 18:17 »
http://salsus.se/ har bra beskrivningar och recept.

 

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: bli duktig på korv
« Svar #89 skrivet: 10 aug-09 kl 19:58 »
http://salsus.se/ har bra beskrivningar och recept.


Jösses vad många korvrecept!  :o Tack!
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

regnpipan

  • Gäst
SV: bli duktig på korv
« Svar #90 skrivet: 13 aug-09 kl 11:01 »
http://salsus.se/ har bra beskrivningar och recept.


OJ vilken bra länk... Tack.

Hittar bland annat ett merguiz recept från algeriet vilket innehåller lite drygt 2 kg kött och 30 (!) vitlöksklyftor.... http://salsus.se/index.php?page=merguez-algeriet

vilket väl besvarar stabons fråga i denna tråd http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=58697.0

fauve

  • Gäst
SV: bli duktig på korv
« Svar #91 skrivet: 26 aug-09 kl 12:58 »
Jo, så är det!  ;D Vet inte hur jag ska beskriva smaken annars. Det är talg/fettsmaken som jag tycker är mindre god. Det finns en del körtlar i lammköttet som smakar mindre gott.

Det är ju därför man bör putsa bort det mesta av fettet och byta ut det mot grisfett/älgfett som inte smakar något alls nästan. Tillsätter man inte fett, så blir ju korven torr och trist..

Absolut tar man bort körtlarna, oavsett man avlägsnar fettet eller inte. Vem i hela fridens dagar spar dylikt äckel för att ha i korven  ???  :o

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: bli duktig på korv
« Svar #92 skrivet: 26 aug-09 kl 13:35 »
Jöstanes vilken sida!

 *salig*

här ska lagas korv....    :) Malines & Skumme är ni meeeeeed?!?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Uddabudda

  • Inlägg: 1327
  • Mitt hem på jorden
    • Västergötland
SV: bli duktig på korv
« Svar #93 skrivet: 28 aug-09 kl 20:32 »
Såklart! Fast det verkar ju inte det lättaste att göra egen korv, men ska jag nånsin äta korv igen så ska det vara en sådan!!!

Jöstanes vilken sida!

 *salig*

här ska lagas korv....    :) Malines & Skumme är ni meeeeeed?!?
Självhushåll till nytta och nöje

Lolo

  • Inlägg: 7
SV: bli duktig på korv
« Svar #94 skrivet: 13 nov-09 kl 02:03 »
I med det i köttkvarnen!! Jag gjorde julkorv för första gången förra året, det blev jättegott! Vi sökte efter lite recept på internet för inspiration och provade bara:) Skaffa annars en gammal kokbok, de brukar vara klart mer utförliga i sina recept än nyare! Prinsessornas kokbok har jag hört ska ha bra recept på julkorv, och förmodligen på annan korv också! Stoppningen tyckte jag inte var så svår (klart att man inte har bayersk standard ;)), fullt duglig blev den iaf! Det är ju sant det du säger att det inte finns så stort utbud på närproducerad korv (nu vet jag ju inte var du bor men...), och jag hade gärna köpt närproducerad korv utan massa skit i, den lär ju inte bli sämre än den man kan köpa på snabbköpet iaf! Efterfrågan ökar ju dessutom på framförallt giftfritt. Ekologisk korv tycker jag brukar vara svårt att hitta i på ica...
Lycka till!
Mvh! Louise


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

322 gäster, 2 användare (1 dolda)
Sjul

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser