Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köpa frön från Kina  (läst 3220 gånger)

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
Köpa frön från Kina
« skrivet: 04 dec-18 kl 17:08 »
Häromdagen tittade jag in på en kinesisk säljsida. Så småningom kom jag in på olika fröer. Där fanns frön till alla möjliga fantastiska växter. Gigantiska frukter och bär. Eller i en massa olika färger som jag aldrig hört talas om att det finns.
Är detta möjligt, utan genmanipulering? tänkte jag och sökte vidare på nätet.
Tro det eller ej, men det är faktiskt möjligt utan att manipulera generna.

Svaret är i stället att manipulera bilderna. Dessa fantastiska växter finns alltså inte i verkligheten. De har sammanfogat bilder på människor och växter och ändrat proportionerna på storleken.
På liknande sätt gjorde jag en gång så det såg ut som om en kompis rest en stege mot en flugsvamp och målade prickarna på svampens hatt.
Att få till bär i andra färger än de naturliga är ännu enklare.

Jag skriver detta för att ingen ska bli lurad att köpa frön till dessa fantastiska växter, frukter och bär.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Köpa frön från Kina
« Svar #1 skrivet: 04 dec-18 kl 22:07 »
Kan tillägga att även när det inte är fotoshoppade foton så får man sällan det man beställt. Om de ens gror så får man ju veta det. Men innan plantorna är tillräckligt stora för att identifiera så har reklamationstiden runnit ut. Ganska så safe för de som vill scamma. Men det har med tiden slagit ut minsta lilla möjlighet för en seriös fröfirma att etablera sig i Kina. Det bästa är att inte lita på någon fröfirma därifrån.

Mvh
Magnus

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Köpa frön från Kina
« Svar #2 skrivet: 04 dec-18 kl 22:10 »
Bra tråd!

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: Köpa frön från Kina
« Svar #3 skrivet: 12 jan-19 kl 12:09 »
Nu äntligen hittade jag bilden jag nämnde.
Den var daterad september 2007, så det är ett tag sedan.
Det syns ändå ganska tydligt att den här är manipulerad.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Tjenamoss

  • Inlägg: 23
    • Bohuslän
SV: Köpa frön från Kina
« Svar #4 skrivet: 15 jan-19 kl 20:16 »
jag har beställt många gånger frön från kina och jag tror jag fått det jag beställt oftast, men säkert inte alltid.

visst ska man inte lita på dem, det ska man inte med folk här heller. speciellt inte de som har ekonomiska eller maktintressen hos dig.

sen får man vara lite smart, tror jag, genom att kolla upp butiken man tänkt beställa av först, och leta efter uppenbara fake's som t.ex svarta eller flerfärgade rosor som tydligt visar att det nog inte är en (ärlig) frökännare eller växtintresserad som säljer dessa.

många "kinashoppar" verkar vara rena kopior av andra och det är förmodligen samma men olika namn bara.

nästa gång jag beställer från kina ska det bli från den delen av internet där  västerlänningar inte direkt är välkommna att handla från, men däremot så kan man köpa genom kineser som efter en kostnad på drygt 10% erbjuder sig att skicka vidare varorna till en. planen var att införskaffa mig en lista på drygt 1000st olika slags fröer och sprida riskerna till kanske 5 eller 10st olika shoppar. borde bli bra mycket billigare och säkrare än aliexpress.
Jesus Kristus är Livet, Vägen och Sanningen. Ingen kommer till Fadern förutom genom Honom!

jag är bannad på det här forumet, kontakta mig på frankert1973@gmail.com om du vill något.

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: Köpa frön från Kina
« Svar #5 skrivet: 15 jan-19 kl 20:37 »
Är du säker på att det är en bra idé att ta hem en massa främmande fröer från Asien?
Det kan ju vara dels invasiva och kan även dra med sig nya bakteriekulturer och liknande. Även om de fröer man beställer inte är invasiva kan man nog inte vara säker på att det inte följt med något enstaka frö från någon annan art.
Jag tycker nog att du ska köpa från de vanliga fröbutikerna här i Sverige.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Köpa frön från Kina
« Svar #6 skrivet: 15 jan-19 kl 21:01 »
Är du säker på att det är en bra idé att ta hem en massa främmande fröer från Asien?
Det kan ju vara dels invasiva och kan även dra med sig nya bakteriekulturer och liknande. Även om de fröer man beställer inte är invasiva kan man nog inte vara säker på att det inte följt med något enstaka frö från någon annan art.
Jag tycker nog att du ska köpa från de vanliga fröbutikerna här i Sverige.

Håller med!

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: Köpa frön från Kina
« Svar #7 skrivet: 15 jan-19 kl 21:13 »
Nej, någon åsiktstävling är det inte. Inte heller någon diskussion om vad som är den rätta tron.
Du kan ju börja med att studera importregler ordentligt.
För övrigt lär det väl finnas en anledning till att vissa växter etablerat sig i en del av världen och andra växter i andra delar.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Tjenamoss

  • Inlägg: 23
    • Bohuslän
SV: Köpa frön från Kina
« Svar #8 skrivet: 15 jan-19 kl 22:03 »
ang. om blommor med allehanda färger så ska det tydligen gå att dra upp blommor med olika slags färgämnen i vattnet och så får man olika effekter.






Jesus Kristus är Livet, Vägen och Sanningen. Ingen kommer till Fadern förutom genom Honom!

jag är bannad på det här forumet, kontakta mig på frankert1973@gmail.com om du vill något.

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: Köpa frön från Kina
« Svar #9 skrivet: 15 jan-19 kl 22:11 »
Det är riktigt. Ägna dig åt det i stället om du vill ha exotiska växter.
Som du ser tar växten färg efter det färgämne som finns i vattnet. Om man fyller på med vanligt ofärgat vatten återtar växten sin naturliga färg.
Blomman med flera färger har man fått genom att slitsa upp stjälken och satt ner de olika delarna i varsina behållare med vatten med olika färger.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Massa Moll

  • Inlägg: 7
SV: Köpa frön från Kina
« Svar #10 skrivet: 04 okt-20 kl 11:22 »
Jag har för mig att det krävs sundhetscertifikat på fröerna man köper från utanför Eu.
Dessutom har jag hör ryktas att tullen kör alla fröpåsar i micron om det inte är helt klara papper. Det är därför INGET gror ibland, trots 100 fröer i påsen. :'(.

LimJans

  • Inlägg: 8905
    • Dalarna
SV: Köpa frön från Kina
« Svar #11 skrivet: 04 okt-20 kl 16:46 »
Raderat en del ovidkommande. Håll er till ämnet!  (:)  :) /admin

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Köpa frön från Kina
« Svar #12 skrivet: 04 okt-20 kl 17:18 »
Var för köpa fröer i från Kina kan ju ha sjukdomar med sig ?

Lugnebergagård

  • Inlägg: 254
    • Uppland
SV: Köpa frön från Kina
« Svar #13 skrivet: 04 okt-20 kl 19:13 »
Länk till Naturvårdsverket:
https://www.naturvardsverket.se/Miljoarbete-i-samhallet/Miljoarbete-i-Sverige/Uppdelat-efter-omrade/Naturvard/Invasiva-frammande-arter/

Förvånar mig att folk på det här forumet är så likgiltiga inför att förstöra naturen i vårat land. För dom som är religiösa så tror jag inte att död och förintelse var Jesus främsta budskap.

Lugnebergagård

  • Inlägg: 254
    • Uppland
SV: Köpa frön från Kina
« Svar #14 skrivet: 04 okt-20 kl 19:34 »
Läs texten bara. Reglerna är generella. Olagligt med straffansvar på att göra fel, upp till två års fängelse. På tok för lågt enligt mig givet skadorna. Rätt sökord är "invasiv" + "art".

Mördarsnigeln är ett exempel på invasiv art i Sverige.

Jättelokan är en växt från Asien som invaderat vårat land.

Australien har ännu mer förödande erfarenheter av invasiva arter.

 

Ricbot

  • Inlägg: 24
    • Uppland
SV: Köpa frön från Kina
« Svar #15 skrivet: 15 nov-20 kl 18:11 »
Svår fråga tycker jag, enda sättet vi utvecklats har historiskt varit att ta in något nytt och prova om grödan frodas. Det har väl varit sorter som utvecklats och kommit in på annat sätt men hela tänket att Kina är farligt tycker jag är förbi med deras fält som ger bra skörd och deras sätt att få gammal öken till odlingsmark och kör på full fart framåt med utveckling där man testar och testar och testar tills allting blommar. Om det var en riktlinje att just vissa utvalda Kinesiska arter har en sjukdom så hade riktlinjer om invasiva arter varit relevant varning men att gå i samma spår och undvika vad dom erbjuder samtidigt som dom provar allt möjligt nytt skulle göra att dom tar över stora delar av världsmarknaden medan dom trygga står och kämpar med att få livet att gå ihop. Försiktighet är bra om det är tydliga riktlinjer om vad man bör äkta sig för vad gäller smittsamma grödor, ren allmän försiktighet är som att köra framåt med handbromsen i - man blir omkörd.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

359 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser