Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Napplamm och kraftfoder  (läst 2451 gånger)

Vurre

  • Inlägg: 1972
Napplamm och kraftfoder
« skrivet: 27 mar-10 kl 21:43 »
Jag har begåvats med några napplamm i år och tänkte försöka mig på den där norska metoden där man ska vänja dem tidigt vid kraftfoder och vänja av tidigt. Men hur i all friden får man ungarna att förstå att kraftfoder är mat? Hur gör ni?

Mina lammungar brukar vara ganska ointresserade av allt som inte mamma äter, så äter de kraftfoder är det samma foder som tackorna äter och det är jättegott. Pelletsen i lammkammaren är inte mat, särskilt inte för napplammen. Så hur gör ni?
snus? vad är priset på en pris?

Ulricaa

  • Inlägg: 814
    • -
SV: Napplamm och kraftfoder
« Svar #1 skrivet: 27 mar-10 kl 21:53 »
Mina nappisar går ihop med stora tackor iår, nu har jag fått lamm vars mamma iofs tar hand om dom först men inte har mjölk och sen har jag stoppat in en nappis till där ihop med sin  mamma som då inte ens tror jag förstår att det är hennes lamm...hon har varit sjuk men är på bättringsvägen. Men hur som helst, dom lammen har jag bara matat, gått därifrån sen och så har dom fått vara med dom stora tackorna och dom äter faktiskt ensilage redan och kraftfoder....dom bor alltså inte i lammkammare, fördelen är att tackorna lär dom äta vanlig mat. Det funkar kanon och det ena lammet vill knappt ha lammnäring trots att han bara är fyra veckor...han äter så mycket annat och är väldigt tillfreds med det...förra året hade jag napplamm som bodde i egen kammare men det var helt dumt att göra så, det åt ju inte varken kraftfoder eller gräs och gick efte rmig som en hund...
Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Napplamm och kraftfoder
« Svar #2 skrivet: 28 mar-10 kl 07:33 »
Strö lite riven betfor överst på kraftfodret. Det är sött och blir en positiv upplevelse!

Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

 

Ulla Krull

  • Inlägg: 325
SV: Napplamm och kraftfoder
« Svar #3 skrivet: 28 mar-10 kl 13:13 »
De äter inte så mycket pellets de första tre veckorna men se till att de alltid har tillgång till dem ändå för de är där och äter några stycken om dagen. Man behöver dock inte hälla upp några stora mängder så det blir "gammalt".
Sen kommer du märka att de under fjärde levnadsveckan äter mer och mer, då gäller det att hänga med i utfodringen och se till att de alltid har  :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

584 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser