Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Duntäcke  (läst 2801 gånger)

Duntäcke
« skrivet: 16 feb-20 kl 07:24 »
Hej!
Jag vill sy ett barntäcke av eget dun/fjäder. Någon som har erfarenhet? Var får jag tag på tyg? Vad ska man tänka på?

Tångräkan

  • Inlägg: 1968
    • Åland
SV: Duntäcke
« Svar #1 skrivet: 16 feb-20 kl 08:41 »
Jag vet inte så mycket om själva dunet men på 80- & 90-talet var det populärt att sy egna dunjackor och västar och då fanns det i alla fall specialtyg för detta att köpa i sybehörsaffärerna. Om du hittar gamla böcker om klädsömnad från den tiden (kolla biblioteket!) kan det finnas instruktioner. Du behöver ha ett ganska tätt-vävt tyg, fråga i närmaste tygaffär så kan de säkert hjälpa dig. Oftast sydde man "kanaler" som man tryckte in dunet i innan man sydde fast sidorna. Ett täcke är nog lättare men kräver kanske lite tankemöda. Lycka till!
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Duntäcke
« Svar #2 skrivet: 16 feb-20 kl 21:44 »
En bra bok i ämnet är "Bädda rätt och sova gott", utgiven av Aktiv Hushållning, Statens Priskontrollnämnd, 1952. Jag misstänker att den inte längre går att köpa från utgivaren, men går säkert att låna på bibliotek eller få tag i på antikvariat.

 

mohsart

  • Inlägg: 381
    • Blekinge
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser