Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Andra försöket - 96,3% dog första gången... synpunkter?  (läst 3673 gånger)

The Poacher

  • Inlägg: 286
    • Uppland
SV: Andra försöket - 96,3% dog första gången... synpunkter?
« Svar #20 skrivet: 13 jan-13 kl 08:43 »
Lite vaktlar?  ;D

TheoA

  • Inlägg: 259
    • Södermanland
SV: Andra försöket - 96,3% dog första gången... synpunkter?
« Svar #21 skrivet: 14 jan-13 kl 19:01 »
Aaa. det hoppas jag på, mina 2 hönor är lite stressade av deras tupp.

Vilken dag kläcktes dina vaktlar förresten? Sist så kläcktes mina dag 15. Då hade jag inte tagit bort vändning ännu. Oops.  ::)
Bor i sörmland med min familj och 130 kor, både kött- och mjölkkor, 25 höns, 2 katter, 10 vaktlar, och 3 akvarium.

The Poacher

  • Inlägg: 286
    • Uppland
SV: Andra försöket - 96,3% dog första gången... synpunkter?
« Svar #22 skrivet: 14 jan-13 kl 22:16 »
Mina kläcktes dag 17. Nu är jag  inne på dag sex på andra försöket. Har en rejäl batch ägg i kläckaren. Skall lysa dem tillsammans med barnen på fredag för att se hur många som är befruktade... KUL!

The Poacher

  • Inlägg: 286
    • Uppland
SV: Andra försöket - 96,3% dog första gången... synpunkter?
« Svar #23 skrivet: 16 jan-13 kl 20:58 »
Ägglysning idag... 65 ägg varav 18 utan något i, ca 72% befruktade.
Det blir spännande att se hur många av dessa som kläcks. Sist var det 27/32 med samma procent borde det bli 39 st.
Sist överlevde en... så två den här gången då? Nej, nu skall det bli andra bullar. Jag siktar på överbefolkning och tvångsförsäljning!

TheoA

  • Inlägg: 259
    • Södermanland
SV: Andra försöket - 96,3% dog första gången... synpunkter?
« Svar #24 skrivet: 17 jan-13 kl 16:18 »
Nu har mina börjat kläckas, dag 17..
Bor i sörmland med min familj och 130 kor, både kött- och mjölkkor, 25 höns, 2 katter, 10 vaktlar, och 3 akvarium.

The Poacher

  • Inlägg: 286
    • Uppland
SV: Andra försöket - 96,3% dog första gången... synpunkter?
« Svar #25 skrivet: 29 jan-13 kl 15:56 »
Har varit offline ett tag men kläckningen har funkat men nya problem... Kycklingarna är så små och vill gärna in de minsta springor så de lyckades ta sig förbi handduken i botten på kläckaren, förbi nätet i golvet. Så då befann de sig på frigolitbotten och kunde kila omkring fritt. Även hela vägen bort till den sektionen som har lampa och fläkt. Tydligen var fläkten väldigt intressant för där skulle en hel massa av dem köra in skallen  :o :'( :'( :'(
Vet inte riktigt hur många som gått åt, några fastnade mellan vägg och galler också.

Nu är det i alla fall flyttade till min stora låda med ganska jämn varm temp. Jag försöker sänka lite varje dag.
Tror att jag har ett tjugotal kycklingar kvar nu, två dog igår och två såg rätt trötta ut i morse. Alla kläcktes i torsdags 24/1.
De äter bra och dricker, de flesta verkar pigga och krya.
De bor tillsammans med den som överlevde första kläckningen och inget bråk är noterat, han/hon är snäll mot dem.



The Poacher

  • Inlägg: 286
    • Uppland
SV: Andra försöket - 96,3% dog första gången... synpunkter?
« Svar #26 skrivet: 30 jan-13 kl 22:30 »
...och så ser de ut :)

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: Andra försöket - 96,3% dog första gången... synpunkter?
« Svar #27 skrivet: 30 jan-13 kl 23:02 »
Vilka sötisar hoppas att det går bra den här gången *håller tummarna*
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

The Poacher

  • Inlägg: 286
    • Uppland
SV: Andra försöket - 96,3% dog första gången... synpunkter?
« Svar #28 skrivet: 31 jan-13 kl 08:03 »
En vecka gamla idag. 19 överlevare från kullen. Någon men bajsklump i rumpan. Försöker göra rent dem så att de inte skall få förstoppning. Men det ser bra ut, de första dagarna har de klarat.
Fast det är klart, det var betydligt fler än 19 efter kläckningen, gissningsvis... ca 33...

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: Andra försöket - 96,3% dog första gången... synpunkter?
« Svar #29 skrivet: 31 jan-13 kl 11:39 »
Grattis till att det går bättre den här gången  :D och hoppas de 19 klarar sig nu.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

tinaw

  • Gäst
SV: Andra försöket - 96,3% dog första gången... synpunkter?
« Svar #30 skrivet: 31 jan-13 kl 11:52 »
Menar du att 10+ har dött alltså?!  :o Nån aning om varför?

The Poacher

  • Inlägg: 286
    • Uppland
SV: Andra försöket - 96,3% dog första gången... synpunkter?
« Svar #31 skrivet: 31 jan-13 kl 16:34 »
En bidragande orsak var att de tog sig ned under gallret i botten av kläckaren. Vandrade bort till delen med lampa och fläkt. Stack in huvudena i fläkten. Flera stycken. Det var mycket ohälsosamt för dem. Några dog direkt några lite senare...

tinaw

  • Gäst
SV: Andra försöket - 96,3% dog första gången... synpunkter?
« Svar #32 skrivet: 31 jan-13 kl 17:57 »
Ah. Ja, de är pyttesmå.  :-X


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

616 gäster, 2 användare (1 dolda)
Jens Forslund

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser