Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allt om vaktlar inomhus!  (läst 10363 gånger)

Tinamed2i

  • Inlägg: 3
  • Kika gärna in på min hemsida
    • Norrbotten
    • Northern Stars Marsvin
Allt om vaktlar inomhus!
« skrivet: 12 dec-12 kl 19:11 »
Vill börja med att be om ursäkt, har läst ofantliga trådar här nu men inte riktigt fått svar på mina frågor, hoppas någon är villig att hjälpa mig även om ni säkert känner att svar på vissa frågor kan finnas i andra utspridda trådar.

Jag blev nyligen intresserad av att hålla några enstaka vaktlar för att kunna äta dessa underbara ägg. Så jag är främst ute efter att kunna äta ägg med gott samvete då jag personligen vet hur djuren haft det.
Jag föder upp marsvin som har eget rum i källaren med temperatur på runt 20-23grader året runt. Såsom alla källare är det snäppet fuktigare där nere, men mögel- och dragfritt.
Till mina frågor  ???

*Vilken ras bör jag välja (lättskött och inte alldeles för "ljudlig") och hur många skall hållas tillsammans för bästa trivsel?
*Jag hade tänkt mig att hålla vaktlarna i en kaninbur á 120cm x 60cm x 55cm. Hur många vaktlar får vistas i en sådan enligt lag?
*Är kutterspån ett bra alternativ som bottenströ?
*Inredning? Sandbad/vattenskål/flaska/hus/sittpinne/uv-värmelampa mm?
*Trivsel bland andra djur i samma rum? Stressfaktor?
*Fungerar ovanstående källarmiljö?
*Kan de hållas utomhus under vår/sommar och inomhus höst/vinter? Påverkar miljöväxlandet vaktlarnas mående?
*Vilken temperatur trivs vakteln bäst i?
*Hur länge lever en vaktel och hur länge värper den?
*Bästa möjliga mat, vad kan ges och vad kan inte ges?

Fyll gärna in med annan info också om ni känner att jag missat något väsentligt!  :)
Tack så jättemycket på förhand!

Xoot

  • Gäst
SV: Allt om vaktlar inomhus!
« Svar #1 skrivet: 12 dec-12 kl 19:54 »
Värpfoder enbart är vad mina lever på, provar med olika sorters vete ibland men det är inte lika omtyckt.
Använder kutterspån men hade nog viljat använda sand om jag ska vara ärlig.

Har en del klossar inne i buren som vaktlarna kan springa runt, en del vaktlar blir grymt elaka och jagar andra.
Japaner är min favorit. Ägg efter 5-6veckor och tåler det svenska klimatet men behöver förstås vindtätt vintertid.

Tinamed2i

  • Inlägg: 3
  • Kika gärna in på min hemsida
    • Norrbotten
    • Northern Stars Marsvin
SV: Allt om vaktlar inomhus!
« Svar #2 skrivet: 12 dec-12 kl 20:35 »
Ok tack :)
Vad har du för bur och hur många vaktlar lever där? Honor/hanar? Hur många skulle du rekommendera till en kaninbur på 120cm?
Vi kan få upp till minus 40 här på vintrarna, det känns lite snällare att ha dem inomhus då.

Xoot

  • Gäst
SV: Allt om vaktlar inomhus!
« Svar #3 skrivet: 12 dec-12 kl 20:52 »
Mina lever inne året om i en lada. Kaninburar som hänger med hjälp av rep i taket på längden och tvären.
Alltså kylan är inga problem, för oss i skåne, men det måste vara vindtätt och vattnet måste man ordna vid frysning.

Jag får 1-2ägg per dag per vaktel.

Har provat med 1hane och 3honor men alla blir flådda i nacken på under tre veckor så det krävs nog fler.
Om man nu vill ha en vakteltupp, har haft många kullar utan tocke också.

Det är ofta omöjligt att tillsätta fler vaktlar tillsammans efter könsmognad så dessa brukar få leva tillsammans.
Honorna kan bli grymt elaka. Den svagaste blir utsatt, alla flyger på och pickar, den svage ligger ner och biter ihop.
Slutligen är den skinnflådd och måste i mina ögon avlivas men vi har en del på forumet som kör annan metod.

Mått på burar får någon annan svara på. :)

tiefkuhlhuhn

  • Inlägg: 105
    • Norrbotten
SV: Allt om vaktlar inomhus!
« Svar #4 skrivet: 12 dec-12 kl 21:31 »
Hej,

var bo du?
Komm gärna hit och kika i.
Jag tänker mina vaktler har det jättebra och du kan se hur dom leva, vad det äter...
Om jag skriva allt blir det en book och jag är so doligt pa svenska.

MvH
Danielle

Tinamed2i

  • Inlägg: 3
  • Kika gärna in på min hemsida
    • Norrbotten
    • Northern Stars Marsvin
SV: Allt om vaktlar inomhus!
« Svar #5 skrivet: 12 dec-12 kl 21:53 »
Tack för alla svar! Ska ta mig ett studiebesök hos tiefkuhlhuhn   :D

Johan1983

  • Inlägg: 193
    • Halland
SV: Allt om vaktlar inomhus!
« Svar #6 skrivet: 14 sep-13 kl 01:47 »
Var bor du?
Roligt förresten att en invandrare skaffar vaktlar :-)

mannen33

  • Inlägg: 76
  • Söker nya vänner i livet!
    • Södermanland
SV: Allt om vaktlar inomhus!
« Svar #7 skrivet: 20 sep-13 kl 11:22 »
du... det är vanligt med utlands födda som har vaktlar, så det är inget nytt.
Livet är skört, även om visa inte tror det.

Johan1983

  • Inlägg: 193
    • Halland
SV: Allt om vaktlar inomhus!
« Svar #8 skrivet: 21 sep-13 kl 20:35 »
Invandrartjejer då

fastfrusen

  • Inlägg: 1200
    • -
SV: Allt om vaktlar inomhus!
« Svar #9 skrivet: 21 sep-13 kl 23:58 »
den här tråden vill jag också hänga med i
nu när sambon börjar acceptera maskkompost i lägenheten och jag upptäckte ett eluttag i förrådet så blev jag fasligt sugen på vaktlar igen...
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

Johan1983

  • Inlägg: 193
    • Halland
SV: Allt om vaktlar inomhus!
« Svar #10 skrivet: 22 sep-13 kl 15:16 »
den här tråden vill jag också hänga med i
nu när sambon börjar acceptera maskkompost i lägenheten och jag upptäckte ett eluttag i förrådet så blev jag fasligt sugen på vaktlar igen...

Starta en tråd och redogör för hur du tänker göra. Men var beredd på att dina maskar snart kommer tryta om fåglarna får tag på dom  ;)

Ugglans

  • Inlägg: 477
    • Småland
    • dixietown
SV: Allt om vaktlar inomhus!
« Svar #11 skrivet: 22 sep-13 kl 16:13 »
Var bor du?
Roligt förresten att en invandrare skaffar vaktlar :-)

 :o :o :o :o
Varför är det roligt?

Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

Johan1983

  • Inlägg: 193
    • Halland
SV: Allt om vaktlar inomhus!
« Svar #12 skrivet: 22 sep-13 kl 16:44 »
:o :o :o :o
Varför är det roligt?

Det är alltid roligt när folk börjar engagera sig i något.
Även så tror jag att det är svårt att börja med något som vaktlar när man kommer till ett nytt land. Framförallt som tjej.

Det krävs människor med karaktär för att börja med och ta hand om djur.
Folk som inte bara har som mål i livet att gå och dra benen efter sig.

Ugglans

  • Inlägg: 477
    • Småland
    • dixietown
SV: Allt om vaktlar inomhus!
« Svar #13 skrivet: 22 sep-13 kl 20:01 »
Det här är ju helt OT, men det är nåt av det konstigaste jag läst, att "det är roligt att en invandrare skaffar vaktlar". Ungefär som att det är roligt att nån som är över 190 cm kör bil eller att nån som har glasögon gillar att dansa...

Det är alltid roligt när folk börjar engagera sig i något.
Även så tror jag att det är svårt att börja med något som vaktlar när man kommer till ett nytt land. Framförallt som tjej.

Hur vet du att tiefkuhlhuhn började med vaktlar i Sverige?

Det krävs människor med karaktär för att börja med och ta hand om djur.
Folk som inte bara har som mål i livet att gå och dra benen efter sig.

... och det är ovanligt med invandrare med dessa egenskaper, eller?

Nåja... jag kan bara inte för mitt liv förstå varför det är roligare att nån som inte är född i Sverige har vaktlar än att nån som är född i Sverige har det.  ::)



Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

Johan1983

  • Inlägg: 193
    • Halland
SV: Allt om vaktlar inomhus!
« Svar #14 skrivet: 22 sep-13 kl 22:55 »
Det här är ju helt OT, men det är nåt av det konstigaste jag läst, att "det är roligt att en invandrare skaffar vaktlar". Ungefär som att det är roligt att nån som är över 190 cm kör bil eller att nån som har glasögon gillar att dansa...

Hur vet du att tiefkuhlhuhn började med vaktlar i Sverige?

... och det är ovanligt med invandrare med dessa egenskaper, eller?

Nåja... jag kan bara inte för mitt liv förstå varför det är roligare att nån som inte är född i Sverige har vaktlar än att nån som är född i Sverige har det.  ::)


Låt oss säga ett nytt scenario.

Du är på Roskildefestivalen och ser en amerikansk tjej.
Du går fram till henne, rättar till din slips (ja, jag är ironisk på den punkten), ler och hälsar på henne.
Du säger "så roligt att även amerikaner hittar till Roskildefestivalen".
Det låter lika naturligt i mina öron, du kan ju inte säga annat än att det går emot normen att invandrartjejer föder upp vaktlar, jag känner i vart fall ingen. Samtidigt så vet jag inte många amerikaner som går på Roskildefestivalen.

Ja, tiefkuhlhuhn har börjat att föda upp vaktlar i Sverige
Om hon gjorde det i sitt hemland eller inte hör inte hit.

Vad du anser att invandrare har för egenskaper eller inte får stå för dig.

Broberg

  • Gäst
SV: Allt om vaktlar inomhus!
« Svar #15 skrivet: 22 sep-13 kl 23:02 »
Att folk har djur i små burar är inte trevligt, vare sig innehavaren är svensk eller utländsk. Bättre att låta bli då och köpa produkterna från bra produktion.

Ugglans

  • Inlägg: 477
    • Småland
    • dixietown
SV: Allt om vaktlar inomhus!
« Svar #16 skrivet: 23 sep-13 kl 09:21 »

Låt oss säga ett nytt scenario.

Du är på Roskildefestivalen och ser en amerikansk tjej.
Du går fram till henne, rättar till din slips (ja, jag är ironisk på den punkten), ler och hälsar på henne.
Du säger "så roligt att även amerikaner hittar till Roskildefestivalen".
Det låter lika naturligt i mina öron, du kan ju inte säga annat än att det går emot normen att invandrartjejer föder upp vaktlar, jag känner i vart fall ingen. Samtidigt så vet jag inte många amerikaner som går på Roskildefestivalen.

Ja, tiefkuhlhuhn har börjat att föda upp vaktlar i Sverige
Om hon gjorde det i sitt hemland eller inte hör inte hit.

Vad du anser att invandrare har för egenskaper eller inte får stå för dig.

Jo, jag kan definitivt säga att det INTE går mot normen att invandrare (oavsett kön) håller vaktlar, höns eller kaniner för hobby och självhushåll. I princip alla jag känner som är födda utomlands och som bor så att de har möjlighet till djurhållning har fjäderfä eller kanin.

Småskalig djurhållning för hobby och självhushåll är betydligt vanligare i nästan alla länder än i Sverige och Tyskland är ett av världens största/främsta fjäderfähobbyländer, så att tiefkuhlhuhn (jag vågar sätta pengar på att hon är från Tyskland, eller i alla fall tysktalande) har höns och vaktlar tycker jag är helt logiskt och föga förvånande.



Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

Johan1983

  • Inlägg: 193
    • Halland
SV: Allt om vaktlar inomhus!
« Svar #17 skrivet: 23 sep-13 kl 11:04 »
Jo, jag kan definitivt säga att det INTE går mot normen att invandrare (oavsett kön) håller vaktlar, höns eller kaniner för hobby och självhushåll. I princip alla jag känner som är födda utomlands och som bor så att de har möjlighet till djurhållning har fjäderfä eller kanin.

Småskalig djurhållning för hobby och självhushåll är betydligt vanligare i nästan alla länder än i Sverige och Tyskland är ett av världens största/främsta fjäderfähobbyländer, så att tiefkuhlhuhn (jag vågar sätta pengar på att hon är från Tyskland, eller i alla fall tysktalande) har höns och vaktlar tycker jag är helt logiskt och föga förvånande.

Jo, i stort går det mot normen.
Du har förmodligen sökt dig till likasinnade men jag tror ändå att det är svårt att börja med självhushållning när man kommer till ett nytt land med nya lagar, regler och förutsättningar. Jag som svensk inser att det är mycket att läsa på innan man ens kan börja.

Det handlar inte om huruvida dom hade självhushållning i sina hemländer. Det handlar om huruvida dom fortsätter med det när dom kommer hit.

Jag står fast vid vad jag ursprungligen skrev att jag tycker att det är roligt att folk börjar med självhushållning, framförallt om man kommer från ett annat land och måste trotsa allt från språkförbistringar samt att man måste lära sig hur det går till med regler och lagar i Sverige.

De flesta utlandsfödda vågar jag mig på att säga bor i lägenhet medan svenskar har en lång tradition av att bo i hus samt ha gård på landet.
Jag har pratat med många invandrare som tycker att djur är smutsiga samt att det är obekvämt att bo någon annanstans än där dom har gångavstånd till Lidl eller Netto. De jag känner har Sverige gjort lata eller lägger hellre sin energi på annat än självhushållning.

Så med bakgrund att jag har svårt att aktivera de invandrare jag har i min bekantskapskrets så säger jag för tionde gången att jag tycker att det är bra att det finns dom som exempelvis satsar på vaktlar.

Johan1983

  • Inlägg: 193
    • Halland
SV: Allt om vaktlar inomhus!
« Svar #18 skrivet: 23 sep-13 kl 11:12 »
Ps. jag kan också tycka att det är roligt att invandrare bosätter sig i Norrbotten istället för i Storstäderna då Sverige behöver en levande landsbygd som tyvärr har utarmats pga utflyttningar till storstäderna.

Det är mycket bättre att nya svenskar bor på landsbygden istället för att bosätta sig där det redan finns bostadsbrist och sociala problem.
Dessutom så kan det leda till att dom fortfarande exempelvis kan köpa hus då det är betydligt billigare att köpa hus i Norrland jämfört med i låt oss säga Stockholm.

Ugglans

  • Inlägg: 477
    • Småland
    • dixietown
SV: Allt om vaktlar inomhus!
« Svar #19 skrivet: 23 sep-13 kl 14:36 »
De flesta utlandsfödda vågar jag mig på att säga bor i lägenhet medan svenskar har en lång tradition av att bo i hus samt ha gård på landet.
Jag har pratat med många invandrare som tycker att djur är smutsiga samt att det är obekvämt att bo någon annanstans än där dom har gångavstånd till Lidl eller Netto. De jag känner har Sverige gjort lata eller lägger hellre sin energi på annat än självhushållning.

Så med bakgrund att jag har svårt att aktivera de invandrare jag har i min bekantskapskrets så säger jag för tionde gången att jag tycker att det är bra att det finns dom som exempelvis satsar på vaktlar.

 :o :o

Det blir bara mer och mer bisarrt...
Invandrare tycker att djur är smutsiga och de vill ha nära till Lidl och Netto...  ::) Och så har de blivit lata när de kommit hit.

Inte en enda av de invandrare jag känner tycker att djur är smutsiga, i stort sett alla har djur och en del av dem är väldigt engagerade och har företag/eller jobbar med djur på annat vis.

Veterinären är norrman. Min särbo är tysk och har tre hundar, ett gäng höns och några vaktlar samt uppfödning av kaniner. Känner en holländska med hundfirma och en amerikan med hästfirma. Många av mina hunduppfödarkollegor är invandrare, från USA, Danmark, Nederländerna, Finland mm...

Jag har inte gjort några försök att aktivera mina bekanta, oavsett om de är födda i eller utanför Sverige, så på den punkten får jag tro på ditt ord.  o:) :-\
Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

Johan1983

  • Inlägg: 193
    • Halland
SV: Allt om vaktlar inomhus!
« Svar #20 skrivet: 23 sep-13 kl 18:55 »
Lets agree to disagree

fastfrusen

  • Inlägg: 1200
    • -
SV: Allt om vaktlar inomhus!
« Svar #21 skrivet: 24 sep-13 kl 11:41 »
Starta en tråd och redogör för hur du tänker göra. Men var beredd på att dina maskar snart kommer tryta om fåglarna får tag på dom  ;)
jag vet ju inte hur jag ska göra, därför vill jag vara med i den här tråden för att få tips och trix, om den dagen kommer att jag kan skaffa någrastycken.  ;)
Tycker TS hade ett bra initsiativ som startade tråden.

Hoppas den kan få fortleva utan allt för mycket OT disskutioner.

men som jag förstått när jag läste sist är det kinesiska dvärgvaktlar som lämpar sig bäst om man vill ha dom innomhus innomhus alltså i lägenhet eller så? Dom används ju som burfåglar även av folk som inte är intresserade av äggen, eftersom dom är så trevliga fåglar (enligt syster yster som gick djurvård på gymnasiet)

PS jag är också invandrare, fast inte i sverige ;)
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

tiefkuhlhuhn

  • Inlägg: 105
    • Norrbotten
SV: Allt om vaktlar inomhus!
« Svar #22 skrivet: 24 sep-13 kl 14:02 »
Sund om traden.

Bla. vaktler är inte interesserat om man prata tyska, svenska,ryska eller suaheli.
Dom vill har det bra och visa det med att är frisk/pigg.
Dom sandbada, vila i höet/gräset, värper och prata och äter/dricka, provsmaka fingret...
Om den bara springer hektisk runt hela dagen eller ligger apatisk i hörnet, har baisklump under fötterna so det blir abszess so den kan inte mer gar, näbben/klor är för langt eller för mycket tuppar so är det inte kul för djuren.

SJV  rekommendationer för mest hobbydjur är en minimum.

Jag är en human den tänker vi behöver inte mer "lagligheter", vi kan ju tänker själv.
Att förklara vägen fran en ko/kalv i storproduktion till BSE missa jag för mycket svenska ord :-\ :'(

Vi fick det tillbaka vad vi är beredd att stoppa i. :-[

Gå i naturen eller läs vetenskapligt sidor i Internet, handboken i alternativ.nu  vad djuren behöver. Kika hur bla. vaktler och kaniner leva. (So långt det finns kvar). Då har vi en bas vad djuren behöver. Nu räkna i vad djur "jobba" mer, varje dag en ägg med 5% av egen kroppsvikt är hard jobb. Är ju ingen vilt djur mer.

Ja, jag kommer fran Tyskland och det är säkert inte 3. världen :o
Lagligheter --- Tyskland är berömd för lagligheter (:) :o 

//Danielle

PS: Ja det är skönt i Norrbotten.

Ajja Torpet

  • Inlägg: 5
  • life is not a gift, its a given right.
    • Skåne
SV: Allt om vaktlar inomhus!
« Svar #23 skrivet: 03 okt-13 kl 22:21 »
Trodde jag hittat en bra länk om vaktlar. Men detta verkar ju ha spåra ut. Eller har jag kommit till helt fel forum :/

Kul att det blir en diskussion om yttrande frihet. Låt folk tycka vad dom vill. Men varför på denna sidan som handlar om allt annat än utlänningar.

Skumt... men jag slutr aldrig förvånas :/
Med katter i hjärtat, så brinner jag för mina höns. Älskar mina hundar och finns där för mina kaniner!

Johan1983

  • Inlägg: 193
    • Halland
SV: Allt om vaktlar inomhus!
« Svar #24 skrivet: 05 okt-13 kl 14:16 »
Trodde jag hittat en bra länk om vaktlar. Men detta verkar ju ha spåra ut. Eller har jag kommit till helt fel forum :/

Kul att det blir en diskussion om yttrande frihet. Låt folk tycka vad dom vill. Men varför på denna sidan som handlar om allt annat än utlänningar.

Skumt... men jag slutr aldrig förvånas :/

Jag håller med dig, folk får tycka vad dom vill men det känns som att om alla tänkte som de åsikter som har dryftats i den här tråden så hade snart SD haft egen majoritet i riksdagen.

Ps. jag tycker fortfarande att det är roligt med invandrare som satsar på självhushållning och djur.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

465 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser