Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När kommer IKEA-kupan?  (läst 842 gånger)

Torkel

  • Inlägg: 256
    • Uppland
När kommer IKEA-kupan?
« skrivet: 18 okt-20 kl 22:49 »
Som rubriken antyder: IKEA säljer allt från möbler till övrigt som hushållen vill ha. Och på sistone har biodlandet fått ett uppsving bland allmänheten. Så hur länge dröjer det, innan vi kan köpa billiga platta paket och montera våra kupor med in-sex-nyckel?

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: När kommer IKEA-kupan?
« Svar #1 skrivet: 19 okt-20 kl 01:06 »
troligtvis aldrig då det är för en smal produkt. IKEA tänker i miljoner o inte i hundratal. dessutom måste en produkt funka/ha marknad  globalt o inte bara i Sverige. Roligt att biintresset ökar men det lär aldrig bli en folkrörelse. grannen hade bin men det är nu borta inklusive ägare o hus. Saknar de små liven då jag var den enda i hela kvarteret som hade blommor. Innebar att alla var hos mig. Brukade knata in på höstkanten o begära en burk då det ju var min honung de hämtat. Annars är jag ingen större konsument av honung.

Torkel

  • Inlägg: 256
    • Uppland
SV: När kommer IKEA-kupan?
« Svar #2 skrivet: 19 okt-20 kl 02:00 »
troligtvis aldrig då det är för en smal produkt. IKEA tänker i miljoner o inte i hundratal. dessutom måste en produkt funka/ha marknad  globalt o inte bara i Sverige. Roligt att biintresset ökar men det lär aldrig bli en folkrörelse. grannen hade bin men det är nu borta inklusive ägare o hus. Saknar de små liven då jag var den enda i hela kvarteret som hade blommor. Innebar att alla var hos mig. Brukade knata in på höstkanten o begära en burk då det ju var min honung de hämtat. Annars är jag ingen större konsument av honung.

För att svara själv, så tror jag ramformatet är den stora stötestenen som stoppa det hela. Formaten som hobbyodlare använder ger för små serier, gångbara i enstaka länder, samtidigt som den internationellt gångbara kuptypen, främst intresserar professionella odlare med större kostnadsmedvetenhet.

 

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: När kommer IKEA-kupan?
« Svar #3 skrivet: 19 okt-20 kl 06:45 »
Som rubriken antyder: IKEA säljer allt från möbler till övrigt som hushållen vill ha. Och på sistone har biodlandet fått ett uppsving bland allmänheten. Så hur länge dröjer det, innan vi kan köpa billiga platta paket och montera våra kupor med in-sex-nyckel?

https://www.lpsbiodling.se/sv/artiklar/sarg-ln-4-delad-80gr.html

Den kom för 45 år sedan.....
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

418 gäster, 3 användare
Berberis, smaka, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser