Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan jag avbryta min ruvande höna?  (läst 5699 gånger)

Ljus

  • Inlägg: 62
    • Västergötland
Kan jag avbryta min ruvande höna?
« skrivet: 02 feb-14 kl 19:42 »
hej !Min ena höna har börjat ruva på ett ägg ( för första gången) men jag vet inte om jag vill  ha några kycklingar nu. Hon har ruvat på ägget i 2 dygn .


Hon har inte ätit nånting eller druckit vatten och jag har försökt mata henne men hon är inte intresserad. Är det normalt ?


Kan jag bara ta bort ägget från henne så att hon slutar?  Eller kommer hon fortsätta ligga kvar och "ruva" då?

Jag vet inte om det är någon bra ide att ha kycklingar nu mitt i vintern och jag är orolig över hur hon själv ska klara kylan om hon inte äter och går ner i vikt.

(Har själv köpt 2 st hönor som precis hade ruvat klart hos den förra ägaren och de var som skinn och ben pga de tydligen inte äter under ruvningen och tappar massa vikt. Detta är ju något som jag inte vill ska hända och speciellt inte när det är kallt )

Har letat runt efter information på nätet men jag vill gärna höra era erfarenheter också.

MVH

pany

  • Inlägg: 41
    • Västergötland
SV: Kan jag avbryta min ruvande höna?
« Svar #1 skrivet: 03 feb-14 kl 13:05 »
Hej :-) mina hönor fortsatte ruva fast det inte fans några ägg... Jag lyfte helt sonika bort dom från boet och satte dom vid maten ( då åt dom fort som fasiken o sen tillbak) jag ville inte heller ha kycklingar nu utan ägg så jag lyfte ut dom och stänge dörren så dom inte kom åt redet.. Tog nog nån dryg vecka innan dom hade glömt tanken på att ruva. Efter nån månad la dom ägg igen :-) Lycka till

Ljus

  • Inlägg: 62
    • Västergötland
SV: Kan jag avbryta min ruvande höna?
« Svar #2 skrivet: 03 feb-14 kl 18:11 »
Om jag låter henne ruva klart hur får man henne att äta ordentligt under själva ruvningen?

Eva o Getterna

  • Inlägg: 441
    • Uppland
SV: Kan jag avbryta min ruvande höna?
« Svar #3 skrivet: 04 feb-14 kl 12:37 »
Hon äter när hon är hungrig om du låter maten stå framme. Hon kommer inte svälta. Ger du bara mat vid enstaka tillfällen så får du väll lyfta ner henne när du ger mat  ;). Ta bort äggen varje dag så de inte blir förstörda. lyfter du ur henne ur bot så blir inga ägg kvar. Inget kul med halvfärdiga kycklingar i stekpannan.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Kan jag avbryta min ruvande höna?
« Svar #4 skrivet: 04 feb-14 kl 12:48 »
Finns det någon som kan berätta ungefär hur länge en höna kan ligga och ruva (eller skråcka som vi säger i skåne) utan att ge upp?

Mina andra höns hoppar ju upp och lägger ägg hos min Inga-Gill, så det hela stör ju inte produktionen, då jag plockar äggen dagligen.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Eva o Getterna

  • Inlägg: 441
    • Uppland
SV: Kan jag avbryta min ruvande höna?
« Svar #5 skrivet: 04 feb-14 kl 14:10 »
Det är så olika så det vet jag inte om man kan svara på. Har nog haft hönor som legat i nästan 2 månader utan ägg och en del som givit upp innan äggen kläckts.
Skråckar gör hönor även i Roslagen. Mina barn säjer surar eller paddar ( ser ju lite ut som paddor man hittar i vedhögen ).
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

Korpen

  • Inlägg: 28
    • Västerbotten
SV: Kan jag avbryta min ruvande höna?
« Svar #6 skrivet: 07 mar-14 kl 00:11 »
Vet inte om det bara är jag som tycker det är väl tidigt att ruva fram kycklingar nu. Jag bor ju iofs i norrland. Mina unghöns ville börja ruva redan i januari (mild vinter) plockade bröstet etc. Jag lyfte bort dem ett par gånger sedan gav de upp. Tycker det är svårare att få dem att ge upp på sommaren, det är som om de själva inser nu på vintern att det nog inte var så bra idé att ruva och ger upp lättare.
Jag tror du kommer tycka det är lättare och roligare att skaffa kycklingar längre fram i vår. Har de visat sig villiga redan nu så kommer det inte vara några problem för dem igen, så du kan njuta av att se små gulliga kycklingar i sommar!
Ett tips är att inte låta unghönorna ruva fram utan överlåta det åt de lite äldre om du har några sådana.
Lycka till!

 

Jim Nilsson

  • Inlägg: 1
    • Blekinge
SV: Kan jag avbryta min ruvande höna?
« Svar #7 skrivet: 15 okt-19 kl 16:07 »
Hej. Jag har nyligen skaffat höns. Har 6 stycken varav en Araucana (tror jag att det heter) Vet inte om hon är ”hackkyckling” men hon går mycket för sej själv. Men jag har ett problem med en höna som har hållit på att ruva i 2 veckor nu. Har ingen tupp. Funderade på att lyfta ut henne ( om jag vågar) och stänga luckan så hon inte kommer in förrän kvällen. Kan det funka?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

579 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, Trolle_85, Gröfre Slissing, Palle500, polyamorista

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser