Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mjölka Highland Cattle?  (läst 5558 gånger)

alo

  • Inlägg: 128
Mjölka Highland Cattle?
« skrivet: 15 sep-08 kl 22:21 »
Här kommer några frågor från en total novis på mjölkningssidan.
Vi har ett par Highlandkor som går i lösdrift ute året runt med tjuren och sina årskalvar.
Min fundering är om man nu skulle vilja mjölka lite till husbehov, dvs nån liter var eller varannan dag, skulle det funka?

Jag tror mig veta att regelbundenhet är viktig men det jag skulle göra var ju i så fall mer att sno från kalven som ju ändå kompletterar med bete, ensilage och eventuellt lite kraftfoder.

Kan jag binda upp på betet och mjölka där hon är när jag kommer eller ska man ha nån annan rutin i så fall? Mjölka när det är - 20?
Highland är väl inte den optimala mjölkkon, kanske skaffa en fjällko?
Hur lång tid tar det att handmjölka en liter när man är van?

Många frågor ??? men här brukar ju finnas många som vill svara :) ofta är det ju också svar som är till bra hjälp för en novis.

Räcker det att ställa in litern i kylen eller måste jag kyla fortare?
Inför kalvningen så kör ju kon bort fjolårskalven, jag gissar det blir inte mkt mjölk för mig heller, sin. Hur lång period ska man räkna med att vara mjölklös?

git

  • Inlägg: 806
    • På våran gård är det
SV: Mjölka Highland Cattle?
« Svar #1 skrivet: 16 sep-08 kl 06:46 »
Att gå ut och mjölka en av 20 kor ibland och i en flock. Lycka till. spelar ingen roll vad det är för ras, lätt kommer det inte att bli.
En Fjällko mjölkar i regel mycket är ingen bra ras att bara mjölka ibland. när du börjat mjölka ska du för kons bästa mjölka ur hela juvret, även om kalven går på. sedan är det inte många kor som släpper mjölk så lätt och särskilt inte när det bara blir då och då.
Att mjölka en liter vet jag inte om du bara ska mjölka ur en spene, kan ta hur lång tid som helst. kan det ta en 15 min att mjölka 10 liter?
När du väl fått ur din liter ska den silas, det räcker att ställa den i kylen.
Kor som man mjölkar ska mjölkas regelbundet och mjölkas ur i alla spenar vid varje tillfälle annars får den stackars kossan ljuverinflamation. Vill man bara ha en liter är det nog bästa för kon att man köper av dom som har mjölk kor.
Några svar på dina frågor, säkert andra som har flera svar.

Sjuhäradsbygden
våra djur är svenka lantraser, Blandhöns,Gammalsvensk dvärghöna, Bondkatter, Drever,Västgötaspets, Rödkullor. Häst,barnkanin och akvariefiskarna  Finns också förutom oss gårdsfolk

 

alo

  • Inlägg: 128
SV: Mjölka Highland Cattle?
« Svar #2 skrivet: 16 sep-08 kl 09:05 »
Av Git´s svar så verkar ju "mjölka lite" konceptet inte så lyckat. Vi har inte 20 kor utan 2 men jag kan förstå att det inte är givet att det är så lätt ändå.
Det är ju svar som Git´s jag vill ha, det är ju viktigt att inte ge sig in på nåt som kan skada djuren.

alo

  • Inlägg: 128
SV: Mjölka Highland Cattle?
« Svar #3 skrivet: 19 sep-08 kl 17:16 »
Jag kan inte ta in dom när de är ute på sommarbete, det blir för omständigt.
Vintertid skulle det vara vindskyddet som gäller men att sitta och mjölka med tjuren och den andra kon bakom ryggen, nja jag vet inte, det måste nog vara lite mer avskilt. Vi har boxar i stallet men det är inte heller uppvärmt om inte det är skoning eller annat som kräver värme. Jag tror att det vore smidigare att bygga ett bås för kon i vindskyddet där jag tog in henne för mjölkning i så fall.

Men om det är så att de blir sjuka och får juverinflammation om inte juvret mjölkas ur så funkar ju "mjölka lite" konceptet ändå inte. Jag tror inte att det blir aktuellt om jag regelbundet ( varje dag) måste mjölka ur henne.

Sen våra två älsta tonåringar flyttade i höstas går det int åt så mycket mjölk. Vi skulle klarat oss bra på nån liter.
« Senast ändrad: 04 jun-12 kl 06:21 av Sirpa »

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
SV: Mjölka Highland Cattle?
« Svar #4 skrivet: 24 sep-08 kl 23:09 »
Gruff - du är allt bra rolig! Jag håller med dig till hundra procent! Getter är behändigare än kor. Fast jag älskar kor.

Vi har highland för städning i skog och gamla åkrar. Har mjölkat lite grann från en ko till en annans kalv som var dålig men kon var inte intresserad av att stå stilla.
Jag har nu getter men funderar på att byta ut highländarna mot ett par fjällkor.
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Labbe

  • Inlägg: 19
  • Ekerö
    • Uppland
SV: Mjölka Highland Cattle?
« Svar #5 skrivet: 03 jun-12 kl 08:51 »
Hej!
Har en gård på 3 hektar mark och har funderat länge på att skaffa ett par Highland . Dom verkar vara lugna och trevliga och passar kanske som första nötdjur att sköta. Jag vet och har läst att dom ger ett fint kött osv, men mjölkar man kossorna eller ger dom bara mjölk när dom har kalvar eller hur funkar det?
Svara gärna om du har lite erfarenhet av just Highland , om deras hållning osv, vad jag förstår vill dom gå ute på vintern? Vi har möjlighet till att både ha kor inne och ute, vad är bäst på vintern?

En som har höns men behöver hjälp med att klippa gräset på åkrarna...;-)

Maddie

  • Inlägg: 729
    • Uppland
SV: Mjölka Highland Cattle?
« Svar #6 skrivet: 03 jun-12 kl 11:31 »
Hej
De kallas för en lätt köttras och ger mjölken till sina kalvar
Jag tror det är lättast att du söker på highland föreningens sida efter medlemmar nära dig och ringer och hör om det finns möjlighet för dig att komma och titta. Där kanske du kann finna djur till salu också . De jag har hand om är utegångsdjur med ligghall , vattenkopp, fri tillgång på ensilage, mineraler och halm under vintern i stora drag ... Viktigt med bra staket, en del kan vara duktiga på att hoppa. Jag tror också på en säker vinterhage med ordentligt staket så man kan sova lungt när snöstormarna viner....

Labbe

  • Inlägg: 19
  • Ekerö
    • Uppland
SV: Mjölka Highland Cattle?
« Svar #7 skrivet: 07 jun-12 kl 23:20 »
Jag ser att du bor i Uppland som vi, vet du fler? Vi bor i Östervåla och söker några häromkring , brukar du ta emot besök? Jag är ledig nu i tre veckor och har möjlighet att färdas med bil. Vore kul att träffa någon som har HC som går ute om vintern , jagtror nämligen att vi har perfekta förutsättningar med vagnlider bakom ladan där kossorna kan få skydd på vintern.

Maddie

  • Inlägg: 729
    • Uppland
SV: Mjölka Highland Cattle?
« Svar #8 skrivet: 08 jun-12 kl 18:44 »
Ja då är det inte långt till oss men du har ju två närmare grannar  ändå :) vi har sålt avelstjurar dit  :)

www.andersbo.se
« Senast ändrad: 08 jun-12 kl 19:07 av Maddie »

Labbe

  • Inlägg: 19
  • Ekerö
    • Uppland
SV: Mjölka Highland Cattle?
« Svar #9 skrivet: 10 jun-12 kl 00:20 »
Tack Maddie! Jag har min brorson boende hos mig nästa vecka så vi får ta en utflykt till Andersbo.
Om det är så att vi bestämmer oss för att skaffa HC, har du några som du säljer? Jag tänker på att det ska bli så kortvtransport som möjligt. Det finns ju en gård i skåne som säljer , men det är en lång transport för kossorna!
/D

Maddie

  • Inlägg: 729
    • Uppland
SV: Mjölka Highland Cattle?
« Svar #10 skrivet: 10 jun-12 kl 13:05 »
Vi hade tänkt behålla kvigorna och byta tjur nästa år... Hm...
Det finns 3 st 1 åriga tjurar till salu
Om jag får rekommendera så åker du dessutom till fam von Post utanför västerås , de har nog en av de bästa besättningarna i sverige med mycket bra, hanterbara, lugna, trevliga djur och de är mycket kunniga. Vår tjur är därifrån. De har hög hälsostatus, stamboksförda djur och är med i paratb programmet ( liksom vi ).Transport brukar kunna beställas av Buska åkeri  :)

Labbe

  • Inlägg: 19
  • Ekerö
    • Uppland
SV: Mjölka Highland Cattle?
« Svar #11 skrivet: 10 jun-12 kl 16:49 »
Tack, kollar upp Von Post.. Stort tack!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

822 gäster, 4 användare (2 dolda)
Be, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser