Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hemuppgift till er med bordercollies!  (läst 1481 gånger)

Junibackens

  • Inlägg: 122
Hemuppgift till er med bordercollies!
« skrivet: 19 maj-09 kl 14:15 »
Jag håller på att skriva barnbok och har en liten fråga som vänder sig till er som vallar med era border collies.

1. Hur vallar en border collie?

2. Låter ni era äldre hundar lära upp valparna? Hur bär de sig åt? (Eller är valparna bara med ute på "fältet" och lär sig genom att titta?)

3. Vilka olika slags kommandon behöver en vallhund kunna för att man ska kunna "göra vad man vill" med flocken?

4. Något sista ord om hunden som ras?

Jag borde egentligen söka upp någon i Östegötlandstrakten som använder sin hund/hundar till vallning, men innan och om jag gör det är det bra att ha lite basinfo.

Tack på förhand!  :)

 

Deepen

  • Inlägg: 77
    • Västergötland
SV: Hemuppgift till er med bordercollies!
« Svar #1 skrivet: 20 maj-09 kl 22:20 »
Hej!
Tänkte bara skriva lite "fragment" av egenskaper som är speciellt med bc. Hoppas fler fyller på listan, svårt att formulera sig när man inte riktigt vet hur du kommer att sammanställa eller hur du tänker...

Border collien är en hund som älskar att arbeta och ha uppgifter att utföra, de hittar gärna på egna "arbetsuppgifter" om den inte har tillräckligt att göra. Den är mycket signalkänslig, ursprungligen för att ha kontroll på varje "öronvift" eller ögonrörelse i en fårflock. Då en hund vallar bygger det på ömsesidig respekt mellan får och hund. Fåren vet att lyder de hunden så händer inget och hunden kommer att hålla avståndet till flocken. Hunden vet att den inte behöver gå närmare än en viss gräns för att fåren ska flytta sig, ofta räcker det med en blick från hunden för att fåren ska gå i rätt riktning. Hunden måste ha full respekt för sin förare och lita på att den vet bäst om vart fåren ska och lyda förarens kommando.
Inte många kommandon en hund behöver hålla i huvudet egentligen; höger, vänster, gå framåt, stanna och så "kom hit" såklart.

Visst kan en unghund "lära sig" av en äldre hund, den kan se att vissa situationer, om man uppför sig på ett speciellt sätt kan ge mycket belöning. Mycket belöning för en vallhund är att få fortsätta valla! Men, det är inte alls nödvändigt med en äldre hund för att unghunden ska lära sig hur man vallar.
Förmågan att läsa djuren och att cirkulera för att kontrollera flocken har den i generna, förarens uppgift är att "tämja" egenskaperna och lära hunden hur ett arbete ska utföras.

Klart du ska träffa någon som kan visa dig vad vallning är och förklara hur hundarna och förarna tänker när de jobbar - det är mycket fascinerande!!!


Tja, som sagt lite "fragment" som jag kom på i all hast...

Typ, det som min hund aldrig lärde sig  ;)


Hej från Martina
och den fullständigt odugliga(?) vallhunden Deep som tagit som sin livsuppgift att ha koll på vad fåren gör när de är i fårhuset  :-\
« Senast ändrad: 20 maj-09 kl 22:32 av Deepen »
Har några Värmlandsfår, två border collies och en bondkatt.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Hemuppgift till er med bordercollies!
« Svar #2 skrivet: 21 maj-09 kl 11:36 »
Jag tycker att "Deepen" täckte upp det mesta!
Kan väl tillägga att en unghund mest lär sig "skit" från en gammal hund... Jag arbetar inte med hundarna tillsamans förrän unghundens träning sitter ordentligt. Det blir ofta konkurrens mellan hundarna och då gäller det att träningen är befäst för att få dem att jobba rätt!

Varje BC arbetar på sitt eget sätt, det finns inte två hundar som är lika!! Kombinationen av egenskaper och varje persons sätt att träna skapar en personligt sätt för varje hund. BC är olika i sitt arbete precis som vi människor är olika personer allihop... Beroende på arv och miljö.

Jag tycker definitivt att du ska  ta kontakt med någon duktig vallhundsmänniska i din omgivning, annars blir det nog inte bra med boken!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Junibackens

  • Inlägg: 122
SV: Hemuppgift till er med bordercollies!
« Svar #3 skrivet: 23 maj-09 kl 15:25 »
Tack snälla för svar! .. och väldigt bra svar där på!
Jag har pratat med en uppfödare av sheltie som berättade om rasen. Men det var innan jag beslutade mig för att det var en Border Collie jag ville "ha". Jag tänker absolut ta kontakt med lite klubbar här omkring.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

635 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser