Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken traktor till 1,5 ha äng och snöplog  (läst 13137 gånger)

Storpotaten

  • Inlägg: 146
    • Småland
SV: Vilken traktor till 1,5 ha äng och snöplog
« Svar #60 skrivet: 06 aug-18 kl 04:53 »
Nu kan du ploga din snö    ;D
Är en Man som kan Allt Förutom att Inte Föda barn,,

Jan Isaksson

  • Inlägg: 172
SV: Vilken traktor till 1,5 ha äng och snöplog
« Svar #61 skrivet: 06 aug-18 kl 18:07 »
Tjosan! Det bara small till i tråden när jag var utan täckning ett dygn :-)
Jag har bestämt hur jag ska göra nu (tror jag). Jag har köpt en slåtterbalk, Aktiv sprint, med grålle adapter till kraftuttaget. Jag har fått telefonnummer till killen som plogar åt de andra på berget.
Nu ska jag bara skaffa traktorn :-D

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Vilken traktor till 1,5 ha äng och snöplog
« Svar #62 skrivet: 06 aug-18 kl 20:57 »
Det låter som en bra kompromiss!  :)

Med tiden kan du ju skaffa ett blad och kedjor till den också så har du en back up om snöskottningen skulle dröja ibland.

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Vilken traktor till 1,5 ha äng och snöplog
« Svar #63 skrivet: 07 aug-18 kl 11:29 »
Köp inte en grålle bara, kul att äga, men inte att bruka jord med. Den är ett bra alternativ till häst och 4-hjuling, men inte mycket mer än så.

Skogsola

  • Gäst
SV: Vilken traktor till 1,5 ha äng och snöplog
« Svar #64 skrivet: 07 aug-18 kl 20:52 »
Man köper inte en T-Ford för att ha den att åka i heller. Fast den vore kul att ha.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Vilken traktor till 1,5 ha äng och snöplog
« Svar #65 skrivet: 07 aug-18 kl 21:01 »
Man köper inte en T-Ford för att ha den att åka i heller. Fast den vore kul att ha.

En del kör med dom.

https://teknikensvarld.se/jorden-runt-i-en-t-ford-282119/

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Vilken traktor till 1,5 ha äng och snöplog
« Svar #66 skrivet: 08 aug-18 kl 07:04 »
Man köper inte en T-Ford för att ha den att åka i heller. Fast den vore kul att ha.
;D ;D ;D Så sant

Jan Isaksson

  • Inlägg: 172
SV: Vilken traktor till 1,5 ha äng och snöplog
« Svar #67 skrivet: 08 aug-18 kl 16:34 »
Det är så och jag har lätt för att nörda in på nåt. Jag gillar Grållen och ska bara slå en äng med den så det kräver inte nån stor traktor eller fyrhjulsdrift och lågväxel. Det har jag på jeepen om det skulle behövas.
En annan fråga är om någon här har kört sin traktor på e85. Jag kan se på maskinisten.net att det finns de som gör det men jag är osäker på vilken motor de har. Tea- eller tedmodellen. Jag skulle göra det för miljöns skull. Jag kör redan wranglern på e85 och den går kanon. Det enda jag gjort är byta spridare.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vilken traktor till 1,5 ha äng och snöplog
« Svar #68 skrivet: 08 aug-18 kl 16:51 »
ja det är möjligt om du får tag på en bensinare/ fotogen traktor.
Då har du de inställningsmöjligheter som krävs.

Man behöver kunna ställa om tändningen och förgasaren ganska enkelt när den är uppe i arbetstemperatur.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Jan Isaksson

  • Inlägg: 172
SV: Vilken traktor till 1,5 ha äng och snöplog
« Svar #69 skrivet: 08 aug-18 kl 17:40 »
Menar du både bensin och bensin/fotogen-modellerna eller bara bensin/fotogenmodellen?

 

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Vilken traktor till 1,5 ha äng och snöplog
« Svar #70 skrivet: 08 aug-18 kl 17:50 »
Hur är det med gamla bensintraktorer, går de att köra på blyfritt eller måste de göras om eller tanka blyersättning?

Jan Isaksson

  • Inlägg: 172
SV: Vilken traktor till 1,5 ha äng och snöplog
« Svar #71 skrivet: 08 aug-18 kl 18:07 »
Vad jag förstår behövs det blyersättning.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Vilken traktor till 1,5 ha äng och snöplog
« Svar #72 skrivet: 08 aug-18 kl 18:22 »
Vore det inte bättre med en diesel?
De flesta äldre dieslar går ju att köra på nästan vilken olja som helst.
Vet inte om det är miljövänligare att köra på raps, oliv eller nån annan olja än E85, men det borde det vara.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vilken traktor till 1,5 ha äng och snöplog
« Svar #73 skrivet: 08 aug-18 kl 18:25 »
Menar du både bensin och bensin/fotogen-modellerna eller bara bensin/fotogenmodellen?

Bensin/fotogen.

Dom är förbereda för två bränslen med två tankar.
Man kopplar förbi förvärmningskammaren och kör in E85 i förgasaren helt enkelt.
Man har den ställd så att den nästan går för fett på bensin, nästan som choke hela tiden. När motorn är varm, ca 80 grader vrider man om till E85. Eventuellt kan man behöva justera tändningen lite.
Risken är dock att den blir lite trött.

En modern motor som den i jeepen. Den känner av avgaserna och kompenserar upp till mot rätt effekt genom att ge mer bränsle.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vilken traktor till 1,5 ha äng och snöplog
« Svar #74 skrivet: 08 aug-18 kl 18:31 »
Vore det inte bättre med en diesel?
De flesta äldre dieslar går ju att köra på nästan vilken olja som helst.
Vet inte om det är miljövänligare att köra på raps, oliv eller nån annan olja än E85, men det borde det vara.

Jag skulle föredra en diesel, den kan åtminstone teoretiskt gå på allt möjligt. Tex gammal frityrolja.
Det kan dock krävas en del ombyggnationer.
Som förvärmning av oljan för att göra den mer lättflytande.
Det är en av anledningarna att jag inte fortsatte mina experiment med frityrolja.
Samt att reningen blev lite besvärlig om man vil ha lång livslängd på motorn.
Man bör även göra om oljan till något som liknar diesel, då år man uppe i ett pris på 4-5 kr/L
Renar man den och blandar i den i diesel så går det riktigt bra.
Dieseln är dessutom råstark på ett helt annat sätt än bensin, fotogen eller E85.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Vilken traktor till 1,5 ha äng och snöplog
« Svar #75 skrivet: 08 aug-18 kl 19:02 »
Jag skulle föredra en diesel, den kan åtminstone teoretiskt gå på allt möjligt. Tex gammal frityrolja.
Det kan dock krävas en del ombyggnationer.
Som förvärmning av oljan för att göra den mer lättflytande.
Det är en av anledningarna att jag inte fortsatte mina experiment med frityrolja.
Samt att reningen blev lite besvärlig om man vil ha lång livslängd på motorn.
Man bör även göra om oljan till något som liknar diesel, då år man uppe i ett pris på 4-5 kr/L
Renar man den och blandar i den i diesel så går det riktigt bra.
Dieseln är dessutom råstark på ett helt annat sätt än bensin, fotogen eller E85.

Vet flera som kör traktor, lastbil 80-tals Mercedes och diverse trimmade Mercedes dieslar av de senaste modellerna innan CDI kom.
Den värste av dom plockar ut nära 500 hästar, en annan har ca 300 hästar och den går billigare än original och de kör på filtrerad spillolja, transformatorolja, hydraulolja och vad dom kommer över utan inblandning av diesel eller nått annat, utom när det är vinter.
De klarar även besiktningen, men undrar hur miljövänligt det är?

Jan Isaksson

  • Inlägg: 172
SV: Vilken traktor till 1,5 ha äng och snöplog
« Svar #76 skrivet: 08 aug-18 kl 19:20 »
Det är ju så att jag inte fattar ett smack egentligen. Det blir snart dieselförbud i Stockholm eftersom diesel är en riktig miljöbov. Är det inte samma sak med andra dieselbränslen att det bli höga partikelhalter vid förbränning?

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Vilken traktor till 1,5 ha äng och snöplog
« Svar #77 skrivet: 08 aug-18 kl 20:02 »
Det är ju så att jag inte fattar ett smack egentligen. Det blir snart dieselförbud i Stockholm eftersom diesel är en riktig miljöbov. Är det inte samma sak med andra dieselbränslen att det bli höga partikelhalter vid förbränning?
Så är det. Så du fundera på vad som är värt mest.

En gammal dieselmotor med extratank för t ex frityrolja borde dock gå bara fint. Kräver dock lite arbete.

Sedan kommer du väl inte köra traktorn innanför tullarna eller på ställen med de nya miljözonerna?

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk
U

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Vilken traktor till 1,5 ha äng och snöplog
« Svar #78 skrivet: 08 aug-18 kl 20:23 »
Tycker inte man ska ha dåligt samvete för partikelutsläpp, NOx osv när man kör på landet. Den enda som möjligtvis drabbas är en själv, speciellt om man kör en gammal grålle utan hytt.


Jan Isaksson

  • Inlägg: 172
SV: Vilken traktor till 1,5 ha äng och snöplog
« Svar #79 skrivet: 08 aug-18 kl 20:30 »
Sedan kommer du väl inte köra traktorn innanför tullarna eller på ställen med de nya miljözonerna?
Nej :-) Men jag tycker att jag (när jag bara är en person med en lite för stor trädgård och inte behöver bruka för mitt uppehälle) ska försöka köra mina leksaker så miljövänligt som jag kan.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

746 gäster, 1 användare
isa

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser