Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lägga in kycklingar till höna med befintliga kycklingar  (läst 1153 gånger)

Wyanna

  • Inlägg: 3
    • Västergötland
Jag undrar vad ni tror och har för åsikter här.
Har två hönor som ligger på ägg. De är beräknade att kläckas på lördag. (Wyandotte,Silversvart bandade)
Vi har köpt in 12 ägg som nu ligger i äggkläckare och beräknas två veckor senare. Dessa är gulsvartrandade wyandotte.
Min fråga är nu, törs vi lägga in de gulsvartrandade kycklingarna när de kläcks, under någon av hönorna som då kommer ha 2 veckor gammal kycklingar?
Någon med erfarenhet av detta. Tacksam för svar

Lars på Solbacken

  • Inlägg: 538
    • Västergötland
SV: Lägga in kycklingar till höna med befintliga kycklingar
« Svar #1 skrivet: 05 sep-22 kl 09:24 »
Hej!
Lys först äggen i maskinen så du ser om dom tagit sig... Har dom tagit sig så tycker jag att du ska låta den ena av dom två hönorna ta hand om dom natur ruvade äggen och låta den andra ligga på "plastägg" tills dom i maskinen kläcks. Det brukar aldrig fungera att dom tar emot andra kycklingar när dom har egna och speciellt om dom är lite äldre. När dom naturkläckta kycklingarna har kläckts så ta bort hönan och kycklingarna så inte den andra hör och ser dom, det kan trigga den hönan som ska ligga på plastäggen att ta hand om dom natur kläckta och går upp.
Lycka till!
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

Wyanna

  • Inlägg: 3
    • Västergötland
SV: Lägga in kycklingar till höna med befintliga kycklingar
« Svar #2 skrivet: 05 sep-22 kl 10:50 »
Hej!
Lys först äggen i maskinen så du ser om dom tagit sig... Har dom tagit sig så tycker jag att du ska låta den ena av dom två hönorna ta hand om dom natur ruvade äggen och låta den andra ligga på "plastägg" tills dom i maskinen kläcks. Det brukar aldrig fungera att dom tar emot andra kycklingar när dom har egna och speciellt om dom är lite äldre. När dom naturkläckta kycklingarna har kläckts så ta bort hönan och kycklingarna så inte den andra hör och ser dom, det kan trigga den hönan som ska ligga på plastäggen att ta hand om dom natur kläckta och går upp.
Lycka till!

Tack för svar! Detta har varit ett av alternativen, men de båda hönorna har var sin inhägnad inne i hönsgården, och kan både se och höra varandra, därav kruxet. Vi har färdig plats för äggkläckarkycklingarna med vämetak och allt ifall det inte fungerar. Men hade känts mycket roligare om de får växa upp och lära sig av en höna. Har lusläst internet och Youtube för info om detta. Någonstans sades det att det kan gå att lägga in kyckling från äggkläckare till höna med lite äldre kycklingar, men det är svårare att få henne att acceptera tex två veckor gamla kycklingar om hon redan har nyfödda.
Man kanske skulle kunna prova att smussla under två på kvällen. Blir de accepterade så kanske inte hönan märker om det sedan tillkommer fler kvällen därpå. Förstår att det inte är enkelt att svara på då det beror på hönans moderinstinkter. Har du egen erfarenhet av detta?
Funderar även på om man kan lägga in alla kycklingar till en av hönorna men sätta in värmetak eller värmelampa, ifall hon inte villha dem under sig, men att de då kan skydda sig ändå och få värme, eller kommer hon försöka hacka på dem ändå?
Detta är en djungel, men vill så gärna kunna få de äggkläckta kycklingarna att få en chans att växa upp med höna.

Lars på Solbacken

  • Inlägg: 538
    • Västergötland
SV: Lägga in kycklingar till höna med befintliga kycklingar
« Svar #3 skrivet: 09 sep-22 kl 09:19 »
Jag hade låtit en höna tagit hand om alla natur ruvade kycklingar och hoppats på att den andra ligger kvar. Här har det aldrig fungerat med att sätta till andra kycklingar som inte är i samma ålder (upp till 2 dagar skillnad kan gå bra)
Om du har möjlighet att lägga alla ruvade ägg hos en höna vore också bra när det närmar sig kläckning. Så inte den hönan som man tar äggen från känner att det pickar i äggen som ska kläckas..
/Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Lägga in kycklingar till höna med befintliga kycklingar
« Svar #4 skrivet: 09 sep-22 kl 23:01 »
ja, det kan pipa i äggen upp till tre dagar innan kläck. Så hönan vet att nånting är på gång. Och hon kan svara också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

409 gäster, 4 användare
alternaiv, Adels, Mikael Svensson, mommo

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser