Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Digivning  (läst 577 gånger)

Chast

  • Inlägg: 55
    • Övriga världen
Digivning
« skrivet: 13 jun-13 kl 15:52 »
Inatt/morse fick min nzr-korsning ungar, hennes 2:a kull för i år. Hon går i betesbur med hönsnät på botten, men klok som hon är boade och lade hon ungarna i lådan (plastslåda utan lock) jag ställt in. Plockade ur lådan och tittade efter hur många de var, stoppade tillbaka lådan och satte mig på huk bredvid för att se vad hon gjorde nät jag ställde tillbaka låda. Till min förfäran skuttade hon efter ca 15 sekunder in i lådan och massa pip hördes. Hann tänka "nu kommer hon ha ihjäl dom" Men pipandet övergick till "smackande"... Hon gav dom di när jag satt 1 meter ifrån och kollade på henne. Blev chockad, har aldrig haft någon hona som givit di mitt på dagen, eller mitt framför mig! Har uppfattat även från andra att mammorna är väldigt hemliga med matandet.
Hur upplever ni det? Ser ni ofta honorna ge di?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16984
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Digivning
« Svar #1 skrivet: 13 jun-13 kl 22:20 »
Om honan känner sig trygg med din närvaro så är det inte alls konstigt att hon ger småttingarna di.
Våra gör det  emellan varven oxå och det är riktigt kul att få se.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Fru Jansson

  • Gäst
SV: Digivning
« Svar #2 skrivet: 14 jun-13 kl 19:31 »
Vår unghona skulle till att dia sina små nyss. Precis när gossen skulle till att ge dem gräs... Gosse skrek "mamma, hon tog bort pälsen från boet, och ungarna skrek för de blir kalla! Fort, du måste sätta tillbaka pälsen!" När jag kom dit så kröp hon precis över boet... Så nu vet jag att di små är mätta och belåtna, och fina mamman har fått en massa grönt!  :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

516 gäster, 3 användare
Tiomilaskogen, Nataks, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser