Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  400VDC till 400VAC?  (läst 1945 gånger)

salamander

  • Inlägg: 18
    • Västerbotten
400VDC till 400VAC?
« skrivet: 05 sep-19 kl 21:44 »
hej, är påväg att köpa ett solcellskit, i den inkluderas en trefas inverterare från likström. När jag tittar på storleken och ser i specen att det är knappt några värmeförluster så antar jag att solcellerna blir som 400VDC eller 230VDC och därav inverteras till ett 400VAC/50hz nät.

jag funderar på att ha ett hobbyprojekt under tiden och bygga ihop en batteribank och  först tänkte jag vanliga bilbatterier men ibland jag hittar laptopbatterier och de verkar vara bättre(?). Googlat runt och hittat en BMS krets för 12V med 18650 batteri i serie... Min undran nu är..

om jag jackar ihop 34st sådana moduler i serie och kommer upp i 408V... hur ska jag ladda dem?  ???

ska jag iställer satsa på 24v laddare som tar 2moduler i taget och skifta laddaren med hjälp av reläer?

tack för svar och hjälp!

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: 400VDC till 400VAC?
« Svar #1 skrivet: 06 sep-19 kl 09:51 »
Nja... du har fått det om bakfoten.
Invetern omvandlar snarare 200-700v dc till 400vac
Det går att ladda batteri men du måste kunna fånga spänningsområdet.... dvs koppla inte solen direkt till batteri
« Senast ändrad: 06 sep-19 kl 10:25 av Alexn72 »

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: 400VDC till 400VAC?
« Svar #2 skrivet: 06 sep-19 kl 11:56 »
Kom ihåg att solceller inte ger någon konstant spänning. Spänningen varierar beroende på belastning och aktuell solinstrålning. En tumregel är att man får ut mest effekt ur en solcell om man belastar den så att spänningen sjunker till hälften av dess tomgångsspänning vid den ljusstyrka man har just för ögonblicket.

Enklast i det här fallet är nog om du kopplar ihop solcellerna så att de ger en spänning som aldrig överstiger ca 350 V, och tillför den likspänningen till en sådan step-up-omvandlare som man hittar t ex för effektfaktorkompensering i inverterstyrda luftvärmepumpar. Den omvandlaren brukar ge ifrån sig konstant spänning i storleksordning 380 V DC, det kan dock behövas en del omkonstruktion och omprogrammering av styrningen för att göra den lämplig för batteriladdningsändamål.

När det gäller solcellsväxelriktare, så tänk på att de flesta sådana är av s k nätkommuterad typ. De är alltså beroende av att vara kopplade till ett starkt elnät som bestämmer frekvens och spänning, och klarar inte av att gå i fristående läge (off-grid).

salamander

  • Inlägg: 18
    • Västerbotten
SV: 400VDC till 400VAC?
« Svar #3 skrivet: 08 sep-19 kl 22:25 »
Kom ihåg att solceller inte ger någon konstant spänning. Spänningen varierar beroende på belastning och aktuell solinstrålning. En tumregel är att man får ut mest effekt ur en solcell om man belastar den så att spänningen sjunker till hälften av dess tomgångsspänning vid den ljusstyrka man har just för ögonblicket.

Enklast i det här fallet är nog om du kopplar ihop solcellerna så att de ger en spänning som aldrig överstiger ca 350 V, och tillför den likspänningen till en sådan step-up-omvandlare som man hittar t ex för effektfaktorkompensering i inverterstyrda luftvärmepumpar. Den omvandlaren brukar ge ifrån sig konstant spänning i storleksordning 380 V DC, det kan dock behövas en del omkonstruktion och omprogrammering av styrningen för att göra den lämplig för batteriladdningsändamål.

När det gäller solcellsväxelriktare, så tänk på att de flesta sådana är av s k nätkommuterad typ. De är alltså beroende av att vara kopplade till ett starkt elnät som bestämmer frekvens och spänning, och klarar inte av att gå i fristående läge (off-grid).

Ska gräva fram en gammal step-up inverter från en luftvärmepump,


Åfan, jag trodde dessa solcellsväxlelriktare klarade om att göra om det själv. Kanske en 5,5kw frekvensomformare skulle klara köra ut 3fas/50hz från 380VDC, inte riktigt hundra frekvensomformaren kan hantera det men iochmed spänningen likriktas innan innan den klipps, borde det inte vara något problem att köra in 380VDC.


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: 400VDC till 400VAC?
« Svar #4 skrivet: 08 sep-19 kl 23:37 »
Det finns,och kommer fler solcellsväxelriktare som klarar ö-drift. Kommer inte ihåg märket, men solcellsmontören jag köpte ett par paneler av sade att märket de använder kommer med en sådan vid årsskiftet.


Behöver inte frekvensomriktaren nätfrekvensen för att styra frekvensen ut?

HJFF

  • Inlägg: 455
    • Västerbotten
SV: 400VDC till 400VAC?
« Svar #5 skrivet: 09 sep-19 kl 00:33 »
Frekvensomriktaren har DC som mellanledsspänning och därför är det i teorin möjligt att koppla in batterbanken där,

 

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: 400VDC till 400VAC?
« Svar #6 skrivet: 09 sep-19 kl 08:48 »
Behöver inte frekvensomriktaren nätfrekvensen för att styra frekvensen ut?

Nej, det sköter den själv, förmodligen baserat på klockfrekvensen för den microcontroller eller DSP som finns i frekvensomriktaren.

salamander

  • Inlägg: 18
    • Västerbotten
SV: 400VDC till 400VAC?
« Svar #7 skrivet: 15 sep-19 kl 10:21 »
detta kanske är överkomplicerat då en trefas ups skulle lösa allt fast jag kan inte hitta en köpbar trefas ups under 10kw. Denna konstruktion skulle fungera som nödkraftprincipen men detta är ju enbart faserna, jag är lite lur att jag kommer behöva en egen jordpunkt. Jag tror att fördelen med denna setup är att eventuella solcellsvinter kan exporteras utan att de äts upp av en ups och att den kan implanteras i ett äldre solcellssystem.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

370 gäster, 5 användare
Palle500, beekeepern, xaelanar, tangloppen, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser