Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sätta granplantor  (läst 2204 gånger)

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
Sätta granplantor
« skrivet: 25 jun-22 kl 21:34 »
Tänker sätta granplantor på 5000m2 dålig betesmark .
Undrar hur gör jag för att gräset inte skall "kväva" nysatta plantor.Tänkte betesputsa i juni och sedan sätta dem  men gräset växer ju och man vill ju helst inte köra med röjsåg runt varenda planta .

Tänkte man kanske kunde göra några plogfåror .
Någon som har tips ?.
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

fri

  • Inlägg: 2545
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Sätta granplantor
« Svar #1 skrivet: 25 jun-22 kl 23:09 »
Varför plantera gran? Har du för lite gran på fastigheten, ska du sälja julgranar?

Visst kan gran växa bra i början om du plöjer men rotsystemen riskerar att bli sneda. Om du plöjer så tryck till tiltorna med en extra överfart med traktorn.

Själv har jag nu provat beg potatiskup på liknande yta och repat grässvålen ytligt 1-5cm och hoppas på ett lagom björk uppslag i de bara fläckarna/ränderna om fröfallet blir bra och fukten tillräcklig så det gror.

Vid något tillfälle har jag slarvkvistat en kortstock av en 'mjölkfållegran'  lämnat nån dm grova grenstumpar och kört några varv med den släpande i en kjedja bakom traktorn på hygget, det blev en grund och försiktig markberedning där det kom såväl löv som barr naturligt i den lätt 'repade' maken


"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

 

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Sätta granplantor
« Svar #2 skrivet: 25 jun-22 kl 23:38 »
Gran på betesmark blir sällan bra, varken virkeskvaliteten eller granarnas hälsa blir något vidare.

Varför inte sätta, eller använda naturlig föryngring av Björk istället? På de flesta betesmarker i Götaland, så passar lövträd bättre, och ger en kortare omloppstid än gran.
Gillar man inte björk, så kan man ju prova något annat lövträd istället, beroende på vad som växer naturligt bra i området.
Hybridasp är ett annat möjligt trädslag på betesmark. Ger både tändsticksvirke och massaved.

I Götaland så betalas björkmassaved lika bra, eller bättre än granmassaved, och om man jobbar ett uns med björken så kan man få fram björktimmer också.

Vi har snart avvecklat åtskilliga hektar med gran som planterades på betesmark under perioden 1985 till 1990 ungefär.

Det är mycket röta i granen på betesmark, den växer för fort, så mycket så att den självspricker, och den här 40-åriga granen har varit mycket känslig för barkborreangreppen de senaste åren. Vi har äldre friska bestånd av gran på lämplig granmark, men den yngre granen på f.d. betesmark har fått avverkas i förtid p.g.a. barkborreangrepp.
Dessutom växer en hel del träd för fort, vilket innebär att den har volym men att det är en mycket låg kvalitet som timmer, med långt mellan årsringarna.

Om någon undrar så är granen skött och varit 2:a gallrad, den har fått granbarkborre angrepp efter 2018.

Eventuellt, om man absolut vill ha gran på betesmark, så kan det vara en idé att blanda björk och gran, de hjälper då varandra till bättre kvalitet.

Jag vet inte hur man ska kunna plöja en betesmark? Det brukar ju finnas sten och markytan är långt ifrån jämn så att det blir svårt att köra? Definitionen av betesmark är väl att det är mark som olämpligt eller omöjlig att plöja?

Är det i själva verket en lågavkastande åker som betats det handlar om?

Jag har också tillämpat metoden med en grund markberedning (rispa lite) med enkelt redskap och sedan naturlig föryngring, precis som @fri.

Men jag har kört med 100-pinnarsharv istället för "granruska".


fri

  • Inlägg: 2545
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Sätta granplantor
« Svar #3 skrivet: 05 jul-22 kl 21:46 »
Jag vet inte hur man ska kunna plöja en betesmark? Det brukar ju finnas sten och markytan är långt ifrån jämn så att det blir svårt att köra? Definitionen av betesmark är väl att det är mark som olämpligt eller omöjlig att plöja?
Helplöja bete är nog närmast ogörligt, men med en 2 skärig kverneland stenomat utan skivrist kan man ofta åstadkomma en riktigt vettig markberedning om man har en liten smidig traktor och kan köra.
Gran kan ju med fördel glesplanteras så det går ju att sikta på till exempel 2x3 eller 3x3m plantförband och anpassa plöjningen därefter.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

carlie2

  • Inlägg: 14
  • Stadsbo
    • Halland
SV: Sätta granplantor
« Svar #4 skrivet: 21 jul-23 kl 06:08 »
Hyvla/skala av kvadratmeterstora grässvålar.
Ja alltså en plätt som känns rätt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

756 gäster, 5 användare (2 dolda)
beekeepern, Hantverkaren, mommo

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser