Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skaffa getter  (läst 2331 gånger)

Izmiljotina

  • Gäst
Skaffa getter
« skrivet: 25 jan-05 kl 00:44 »
Jag tänkte nu skaffa ett par getter för första gången i mitt liv. Nu vill jag dock fråga om ni mer vana getägare har några tips kring det hela, i allmänhet så där.

Vindarnas son

  • Inlägg: 73
Re:Skaffa getter
« Svar #1 skrivet: 25 jan-05 kl 09:14 »
När jag skaffade getter så läste jag på, mycket noga tyckte jag, vad det innebar att ha getter... men verkligheten överträffade det jag läst.

Det du ska fundera på är: HUR ska de gå? Ska de vara inhängnade? Då ska du se till att skaffa dig ett HÖGT och TÄTT stängsel. De som övertog mina getter använder viltstängsel efter att deras misslyckade stängselbyggnad på 125 cm hoppades över.
Ström sägs fungera bra men det testade jag aldrig så jag har inga som helst erfarenheter av det.

Ska de gå lösa? Getter brukar inte dra iväg, de är väldigt sociala, som hundar, springer mellan bena på en så att man snubblar. Äter allt som kommer i deras väg särskilt sånt man har planterat (upplevs det som iaf) :-)
Vill gärna stå högt, på biltaket till exempel eller på farstun. Går in om det är möjligt. Älskar kattmat.

BARA getter eller även en bock? Min bock blev "galen", gick runt och muckade med mig. Dessutom, OM du ska ha getterna bland "folk"... bockar luktar speciellt och den lukten är ingen blomdoft direkt....

Det första jag tycker du / ni ska ta ställning till är HUR de ska gå och börja se konsekvenserna av alternativen redan nu. Det är MYCKET roligare att vara väl förberedd än att ligga ett steg efter... (erfarenhet...) haha.

När det gäller mat så är det inga problem, de äter det mesta men vissa saker smakar ju bättre än andra.

Lycka till, de är trevliga djur men när jag såg dem på biltaket så kändes de ganska billiga.

Krusmynta

  • Inlägg: 120
Re:Skaffa getter
« Svar #2 skrivet: 26 jan-05 kl 21:21 »
Getter är skojiga husdjur, som säkert kommer att göra dig nöjd med valet av husdjur. Som föregående talare säger, håller även jag med om; staketfrågan är nr1! Det är inte så kul att hitta sina raringar på grannarnas hustak när man kommer hem.... det är nog få grannar som uppskattar detta tilltag...

Men har man en hage med ett staket som funkar, så har man kommit långt på vägen till ett fungerande och trevsamt gethållande.

De behöver ett hus att gå in i. Som inte behöver vara uppvärmt, såvida du inte bor på mycket norra breddgrader. Men torrt och med ordentlig bädd. De gillar inte att vara ute i regn och rusk, inte heller när det är för kallt.

Mat vill dom ha, men det är snarare så, att de är _för_ lätta att utfodra än tvärtom, dvs. de blir lätt övergödda. En get som inte mjölkas behöver oftast bara hö och vatten. Grenar, sly av olika slag är ett måste. Mina älskar gran och diverse lövträd.

De är lätta att gå ut med i snöre, och en del brukar även ha dom fastbundna i snöre kortare stunder. Detta bör dock ske under uppsikt.

Getter luktar inte, men det gör däremot bockar, särskilt under brunsten.

Getter är roliga, påhittiga och kloka djur, och alldeles utmärkta husdjur.

Lycka till!

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Skaffa getter
« Svar #3 skrivet: 27 jan-05 kl 19:02 »
Mera bra råd!

Köp bara EU-märkta djur ur friförklarade besättningar är också ett gott råd!
(Trist om man köper sjuka djur eller djur som riskerar att avlivas  :-\  )

Och dessutom inte glömma att skaffa ett produktionsplatsnummer hos Jordbruksverket !
« Senast ändrad: 12 feb-05 kl 11:12 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

528 gäster, 4 användare (1 dolda)
Hans Hultén, von tratt, Assa

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser