Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur högt kan getter klättra?  (läst 2001 gånger)

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
Hur högt kan getter klättra?
« skrivet: 12 nov-06 kl 21:08 »
Funderar på om mina getter ska kunna gå in och ut genom ett av lagårdens fönster för att kunna välja själva om var de vill vara. Fråga: Hur hög "trapp eller stege" kan de klara utan att må dåligt när de mjölkas och har tunga juver? Jag har tänkt bygga en plattform och liksom en trapp rakt ut.

Maria
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
Re:Hur högt kan getter klättra?
« Svar #1 skrivet: 17 nov-06 kl 21:53 »
Hej!

Torde inte vara några problem bortåt 3 m högt.  När jag fick mina getter hem första gången, så hoppade du upp i ett litet fönster ca 2 m högt, via en bräda. Med trappa klarar de säkert mer!

Edgar

Ulric Eriksson

  • Gäst

Addiy

  • Gäst
Re:Hur högt kan getter klättra?
« Svar #3 skrivet: 06 dec-06 kl 19:07 »
Mmmm vad har du för stängsel hurhögt är det och hoppar de inte över det? ???

ninna b

  • Gäst
Re:Hur högt kan getter klättra?
« Svar #4 skrivet: 06 dec-06 kl 21:08 »
Vi tar också in våra getter via ett fönster när dom ska mjölkas. Vi har ingen trappa utan har byggt typ en landgång med halkskydd ( ribbor på tvären ) Funkar utmärkt. Höglakterande getter kan inte hoppa speciellt högt men ett vanligt trappsteg klarar dom utan vidare.

Styvmorsviol

  • Inlägg: 50
    • Uppland
Re:Hur högt kan getter klättra?
« Svar #5 skrivet: 06 jan-07 kl 10:21 »
Är det när de skall mjölkas som du ska ha upp dem på en platt form?
Vi har en landgång med tvärsträvor upp till mjölkbordet som är anpassat efter min längd och det är inga problem för dem att klättra upp dit, men när det är dags att föda för dem, c.a en dag före så vill de ej gå in, då får jag get kraftfoder inne i stallet åt dem. Då vet jag att inom 24 timmar är det dags.
Sedan får du tänka på bredden på landgången, gör den åtminstone tillräckligt bred för 2 i bredd, annars kan det nog hända olycka p.g.a rangordningen hos dem.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

822 gäster, 4 användare
torbjorn, von tratt, malarmaster, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser