Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Selen och vitaminbehov  (läst 1712 gånger)

klorofyll

  • Gäst
Selen och vitaminbehov
« skrivet: 06 jan-08 kl 11:25 »
Finns det någon av er kunniga personer som har siffror på fårets, och då främst den dräktiga tackans, behov av selen, B-vitamin och E-vitamin? Har sökt efter det.
Överdoser är ju inte heller bra.
Jag ger mina tackor hö och Tackfor. Tackforen innehåller ju både selen och E-vitamin och då undrar jag över om man verkligen ska ge mer utöver det. Det är orsaken till att jag skulle vilja ha behovet i siffror så jag kan kolla.

kolarslantbruk

  • Inlägg: 94
    • KolarsLantbruk
Re:Selen och vitaminbehov
« Svar #1 skrivet: 06 jan-08 kl 11:33 »
Jag lät vår fodersäljare på mitt jobb göra en analys över behovet av extra selen. Mina djur får Edel Får som kommer från Johan Hansson. Jämförde de med dom siffror jag fick från vår veterinär inom svenska fårhälsovården. Har inte siffrorna i huvudet just nu..

Ja ja resultatet vart ivarjefall att dom får i sig tillräckligt med selen via fodret + mineralerna.. Men frågar man en veterinär så hävdar dom motsatsen...


 

klorofyll

  • Gäst
Re:Selen och vitaminbehov
« Svar #2 skrivet: 06 jan-08 kl 18:25 »
. .  men orsaken att jag frågar efter siffror är just att jag läst mycket här om extra selen och E-vit. så jag pratade med min vet. Hon sa att de troligtvis får i sej behovet via ett fullfoder plus mineraler och att jag skulle vara försiktig med selen som kan va farligt vid överdosering. Men hon hade inte siffror på vad behovet är.

kolarslantbruk

  • Inlägg: 94
    • KolarsLantbruk
Re:Selen och vitaminbehov
« Svar #3 skrivet: 06 jan-08 kl 20:32 »
I Erik Sjödins bok Får skriver dom att 0,03 mg per kg ts bör ett fullfoder innehålla för att vara på den säkra sidan.. En lämplig nivå för kraftfoderblandningar bör vara ca 0,1 mg per kg foder..

Men du har rätt i att selen är inte att leka med, det är väldigt farligt vid överdosering.

Kul förresten att du har en sån bra veterinär. Annars brukar dom skriva ut selen till höger och vänster och ingen talar då om riskerna med överdoseringar..

 

Henning

  • Inlägg: 706
Re:Selen och vitaminbehov
« Svar #4 skrivet: 06 jan-08 kl 21:15 »
Det är teoretiskt lätt att beräkna behov enligt tabeller och utfodra rätt enligt foderstater.
I verkligheten är det lite svårare och det är kanske det som gör att en del veterinärer har en avvikande inställning.

Vitaminer i foder eller tillskottsblandningar är inte stabila och vitamininnehållet sjunker över tid. Rätt förvarat (mörkt, svalt och torrt) ska innehållet vara det som fabrikanten anger till ett angivet datum.
Vid höga intag kan inte alltid kroppen tillgodogöra sig överskottet. B-vitamin behöver man normalt inte bekymra sig om till idisslare. Det tillverkar kroppen själv.

Överdoser är inte farligt när det gäller vitaminer, förutom D. Selen kan ge förgiftningar men då handlar det om ganska stora doser. Vid överkonsumtion av välsmakande nötmineralfoder finns kanske en risk, liksom vid rejäla överdoseringar när man ger injektioner När det gäller selen är det stor skillnad på tillgängligheten om det tillförs som natriumselenit eller i organiska föreningar.
Gun Bernes har gjort intressanta försök med E- och A-vitamin som du kan läsa om här:
http://fou.sjv.se/fou/sok_detalj_delredo.lasso?id=5219

En vanlig missuppfatning är att fåren (och andra djur) känner av mineral- och vitaminbehovet och äter av tillskottsfoder efter behov.




 


Dela detta:

* Inloggade just nu

441 gäster, 2 användare (1 dolda)
AnniW

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser