Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är detta Brakel eller är det Möwen?  (läst 4846 gånger)

Midsommaren

  • Inlägg: 614
    • Bohuslän
Är detta Brakel eller är det Möwen?
« skrivet: 30 aug-12 kl 14:21 »
Jag köpte i somras avelsägg av  en Brakelflock, som även gick med möwen hönor ( ingen möwentupp)  Så i vissa kanske det är möweninslag i. Men jag tänkte ta lite bilder och fråga er om ni kan se om det är ren Brakel eller ej? :)


Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Är detta Brakel eller är det Möwen?
« Svar #1 skrivet: 01 sep-12 kl 07:12 »
Brakel Tupp. Silver i färgen. Möven är gula när dom kläcks.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Midsommaren

  • Inlägg: 614
    • Bohuslän
SV: Är detta Brakel eller är det Möwen?
« Svar #2 skrivet: 17 sep-12 kl 13:55 »
Tusen tack. Visst är han väll en guldbrakel?

Några av kullsyskonen har silvrig hals då antar jag att det är silverbrakel?

Sedan är det två av dom somhar en beige hals.. räknas de också som guldbrakel?

En annan sak jag undrar över är att om man behåller te x en silverbrakelhöna  kan hon i sin tur få guldbrakelavkommor om tuppen är guldbrakel?  Eller hur fungerar det?

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Är detta Brakel eller är det Möwen?
« Svar #3 skrivet: 17 sep-12 kl 20:58 »
Tuppen är en silver Brakel. Alla Brakel både guld och silver kläcks bruna.

De med beige hals kan ev vara citron Brakel. Du får nog lägga upp bilder på hela gänget ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Midsommaren

  • Inlägg: 614
    • Bohuslän
SV: Är detta Brakel eller är det Möwen?
« Svar #4 skrivet: 18 sep-12 kl 12:17 »
skit också.. jag som hade hoppats på guldbrakel ::)  Men jag får helt enkelt hem och fota så återkommer jag under dagen. Hade ju vart kul att veta vad man har för något ;D

Midsommaren

  • Inlägg: 614
    • Bohuslän
SV: Är detta Brakel eller är det Möwen?
« Svar #5 skrivet: 18 sep-12 kl 19:00 »
då börjar ja med första gängen.Tuppen med orange hals är den som är med på bild tidigare i tråden.

Midsommaren

  • Inlägg: 614
    • Bohuslän
SV: Är detta Brakel eller är det Möwen?
« Svar #6 skrivet: 18 sep-12 kl 19:05 »
Dessa tre bilder visar en och samma individ. "hon" ville inte vara still.

Midsommaren

  • Inlägg: 614
    • Bohuslän
SV: Är detta Brakel eller är det Möwen?
« Svar #7 skrivet: 18 sep-12 kl 19:10 »
Dessa två bilder visar en och samma individ.   Är det detta som kallas citronbrakel?   Tycker ni inte att hon ser lite skum ut? Jag funderar på att ge henne lite d-vitamin i förebyggande syfte.

Midsommaren

  • Inlägg: 614
    • Bohuslän
SV: Är detta Brakel eller är det Möwen?
« Svar #8 skrivet: 18 sep-12 kl 19:14 »
ytterligare två stjärnor :)

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Är detta Brakel eller är det Möwen?
« Svar #9 skrivet: 18 sep-12 kl 21:38 »
Färgåtergivninge på fotona är nog lite skum :-\ Du fick inga gula kycklingarutan alla var bruna?

Orange tupp är nog en guldbrakeltupp
Silver utan ring är en höna
Blå ring höger och blåring vänster är två silvertuppar
Grå ring är också en silvertupp
Röd ring är en citron höna (tror jag, färgerna ser lite konstiga ut på min skärm  :P )
Citron är nog en guldhöna (för den är väl mörkare än "röd ring"?)
Minstingen är en silverhöna
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Midsommaren

  • Inlägg: 614
    • Bohuslän
SV: Är detta Brakel eller är det Möwen?
« Svar #10 skrivet: 19 sep-12 kl 00:02 »
Om jag inte minns fel så var alla brunaktiga när dom kläcktes.  Okej då har jag fått lite blandat :) Citronbrakel är det en godkänd färg för rasen? Finns det fler färger?

Jag vill gärna kunna få fram mer guldbrakel, hur gör jag då? Ska jag bara behålla dom som är guld? Eller hur blir det om jag behåller både citron,guld och silver? Blir det blandat icke godkända färger då eller hur fungerar det?

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Är detta Brakel eller är det Möwen?
« Svar #11 skrivet: 20 sep-12 kl 08:59 »
Silver och guld är godkänt för utställning men inte citron. Citron finns dock och har funnits länge även om det är en ovanlig färg.

Set är silverfaktorn S(dominant och könsbunden)  som är skillnaden mellan färgerna. S/S eller S/s är silvertupparna och s/s är guld eller citron tupparna. En silverhöna är S/- och encitron eller guldhöna är s/-

Skillnaden mellan guld och  citron är den blekande cream genen ig som är recessiv. Guld är Ig+/ Ig+ eller  Ig+/ig citron är ig/ig. En silverbrakel kan ha vilken av dessa genkombinationer som helst då genen ig inte alls påverkar silver färgen.

Nu vet jag inte hur många djur du har plats att spara men om du har plats att spara alla så skulle jag göra det. Silverhönorna ger nämligen guldhönor tillsammans med en guld tupp och citron och guldhönorna lika så. Att spara en silver tupp kan ju vara smart så att du har en reservtupp om det skulle hända något med guldtuppen. Dessutom är det ju inte helt fel att kläcka lite efter en silvertupp för att få så stor bredd som möjligt genetiskt. Dessa tre färger avlar rent med varandra och kycklingarna blir antingen eller. Det som kan vara är att silvertuppar som är hetrozygota för silver S/s blir gulvita i hals och sadel. Vill man avla riktigt fina silver är ju det inte önskvärt men du som har guld som målfärg ska helst spara en sådan. Det är ju dessutom något som man rätt snabbt kan avla bort på en generation eller två om man vill avla fram riktigt fina silver.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Bubblaren

  • Inlägg: 605
  • På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
SV: Är detta Brakel eller är det Möwen?
« Svar #12 skrivet: 26 sep-12 kl 09:37 »
Vad roligt att du har fått ordnat Brakel! Är de från samma ursprung som mina tro? Var det Lina som ordnade? Vi var och köpte ägg på samma ställe nämligen. Jag har 8 guld och 7 silverhönor samt två citron och tuppar i alla färgerna. Fick även fram 9 Möwenhönor samt några tuppar i alla färger. Men det var på 60 ägg! Varav några var obefruktade - sen sålde jag en silver och en guldbrakelhöna.

De som är guld är mkt tamare än de i silver. Konstigt att det kan skilja så.

Lycka till med dem!
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

Midsommaren

  • Inlägg: 614
    • Bohuslän
SV: Är detta Brakel eller är det Möwen?
« Svar #13 skrivet: 27 sep-12 kl 08:35 »
Azoo-Lina: Tusen tack för välbehövlig information!  Jag gör nog så att ja behåller lite av av varje, lite silver lite citron och min "heliga" guldbrakeltupp får jag vara rädd om :D Han var ju den enda som blev guld så honom får jag övervaka som en höök ;)  Jag hoppas få fram såpass mycket guld att jag sedan kan avveckla silverhönorna så att jag bara har guld sedan :)

Bubblaren:  Ja, de måste vara från samma ställe, Azoo-Lina fixade dessa åt mig  :) jag beställde 12 ägg.  Hoppas på att få tag i fler brakelägg till våren :P Tycker dom är såå fina!!

Ska du ha blandat eller strävar du efter en viss färg?

Bubblaren

  • Inlägg: 605
  • På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
SV: Är detta Brakel eller är det Möwen?
« Svar #14 skrivet: 28 sep-12 kl 10:06 »
Vet inte om du fick svar på om det här med Möweninslag - alla blir renrasiga -fast det gått möwen med! Häftigt! Så dina Brakel är renrasiga. Brakel härstammar från Möwen och Campiner.

Just nu kommer jag inte ha plats för att avla på varje färg. Kanske jag tar undan citronen då jag tycker de är så läckra. Men jag kan ju få andra färger för det - guld tror jag. Har lite svårt att förstå det Lina skriver -är inte så insatt i genetik. Kanske det hade varit smart att sätta citron och guld ihop och silver för sig.... Ska kolla med Lina.
Men i vilket fall så får man ju rena färger ändå - men med risk för att de vita inte blir kritvita. Men de silver jag har nu har fin färg.

Jag är väldigt nöjd över denna ras. Lagom storlek, vackra att titta på och de tilltalar även de som inte är hönsnördar. "Vanligt folk" vill ha höns som ser ut som höns har jag märkt. Det är när man skaffar fler som man vågar köpa lite mer annorlunda raser. 

Du får gärna köpa ägg till våren om du vill. Ska se om jag har möjligt med citron och guldgrupp. Frågan är om jag även får silver då??? Förstår du?
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

Midsommaren

  • Inlägg: 614
    • Bohuslän
SV: Är detta Brakel eller är det Möwen?
« Svar #15 skrivet: 03 okt-12 kl 09:11 »
Så som jag förstod det så kan både silver och citron även ge guldavkommor  :) Dom är fina alla tre tycker jag, men känner mest för guldvarianten.  Som det är nu i allafall.   Finns det alltså brakelindivider som man ser har möweninslag men som ändå räknas som ren brakel?

Ja det vore toppen att få köpa ägg av dig i vår ;)  Som jag fattat det så kan du väll även räkna med silveravkommor även om föräldradjuren är guld eller citron?

Bubblaren

  • Inlägg: 605
  • På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
SV: Är detta Brakel eller är det Möwen?
« Svar #16 skrivet: 03 okt-12 kl 22:29 »
Du har rätt - pratade idag med han där de kommer ifrån och han sa att guld och citron kan ge silver och tvärtom. Men gissar att sannolikheten är lägre att få tex en silver om jag har guld och citron för sig....

 Nej - inga Brakel med Möweninslag -  det fina med det hela är att fast Möwen och Brakel blandas dvs pappa tupp är tex Möwen och mamma höna en Brakel så blir det en renrasig Möwen eller en renrasig Brakel. Möwen ser ut som en liten mås som kyckling - vit med svarta prickar på huvudet. Hur det kan bli så kommer jag nog aldrig att förstå. Våra höns - i den gruppen gick där både Möwentupp och Möwenhönor samt då motsvarande för Brakel.

Nu ska han skära ned på sina raser så Möwen kommer att utgå. Så det är bra att Lina tar över mina - då kommer det föhoppningsvis spridas många Möwen genom hennes avelsäggwebbshop. Jag får sälja Brakel. Dock är det ju bara att fixa en Möwentupp igen till mina Brakelhönor om jag vill ha några Möwenkycklingar..
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

729 gäster, 3 användare (1 dolda)
RickardR, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser