Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur tömma dasset?  (läst 15775 gånger)

eldduva

  • Inlägg: 11
Hur tömma dasset?
« skrivet: 02 maj-06 kl 14:13 »
Hej gott folk!

Jag har en stuga i skogen med ett dass, och då jag inte är speciellt bevandrad inom sådana här saker vet jag inte hur jag ska tömma det. Jag har fått för mig att man kan processa bajset på något vis så att det blir fin odlingsjord, men hur gör man?

Mycket tacksam för snabba svar, dasset börjar bli fullt... ::)

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Hur tömma dasset?
« Svar #1 skrivet: 02 maj-06 kl 14:44 »
Enklast uttryckt; Skyffla ut det och kompostera långt bort ifrån brunnen.

Sen kan man krångla på kommunalt vis med tillstånd och ha täta behållare för flera tusen kronor som finns i otaliga modeller.

Trevligast blir det om man har en urinseparerande tillsats i hålet. Nära på luktfritt och man kan ta tillvara på både det våta och det torra i trädgården. Strö torv och lite jord mellan varven.

Mitt förra dass hade två hål direkt ner på marken. Och var 6:e månad när vi bytte hål så var allt "borta". Antar att det var daggmaskarna.

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:Hur tömma dasset?
« Svar #2 skrivet: 03 maj-06 kl 16:26 »
Jag växte också upp med "tvåhålsmodellen", funkade skitbra. Enda nackdelen är väl att de fungerar so rena flugfarmerna.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Hur tömma dasset?
« Svar #3 skrivet: 03 maj-06 kl 16:56 »
Kalka mot flugorna!

Bo

  • Inlägg: 4238
Luktfritt, miljövänligt
« Svar #4 skrivet: 03 maj-06 kl 20:49 »
oproblematiskt torrdass i skogen: gör en trappstege upp mellan tre granar med sittbrädet ett par meter upp. Lägg grenar som stöder mot stammarna och omsluter skiten så den stannar där den skall vara. Torka med mossa eller gräs och damma över med pulver från en död myrstack.

Trädrötterna går upp och tar hand om näringen och fukten.

eldduva

  • Inlägg: 11
Re:Hur tömma dasset?
« Svar #5 skrivet: 04 maj-06 kl 14:28 »
Tja, altså det är ett väldigt enkelt dass med ett hål rakt ner. Jag antar att jag får ta fram spaden och hitta en lämplig plats i skogen, men hur gör man för att få det att bli bra jord, kan man överhuvudtaget få det till odlingsjord? Är det bara att gräva mer det i en grop någonstans annars?

Bo

  • Inlägg: 4238
Det som skall undvikas
« Svar #6 skrivet: 04 maj-06 kl 19:09 »
är urlakning och därmed berikning av grundvatten och vattendrag med colibakterier och andra mikrober.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3927
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
Re:Hur tömma dasset?
« Svar #7 skrivet: 04 maj-06 kl 19:14 »
Hej eldduva!

Jag antar att du vill använda dom komposterade fekalierna (fint ord, va?  :P ) som gödning till dina odlingar eller rabatter, och då är det synd att bara gräva ner det nånstans och glömma bort det.
Själv testar jag just nu att kompostera mitt matavfall i 200-liters plastfat med lock på, ska även göra detsamma med skiten från dasset. Har man inte tillgång till fat måste man väl kunna bygga en egen kompost av rejäla brädor. Det gjorde mina föräldrar iallafall. 2 behållare, utan lock, ungefär en kubikmeter stora per styck. Den ena la man "dagens" kompost i och när den var full fick detta ligga och förmultna klart medans man började fylla den andra med sina potatisskal och dylikt.

Håller helt med föregående talare om urinseparering, ska bygga detta i mitt eget dass. Det står om det i senaste (eller var det näst senaste) numret av Åter. Enligt välinformerade källor är det blandningen skit/piss som gör den sunkiga lukten.

(Och bry dej inte om att be kommunen om tillstånd, det är bara krångligt. Så länge grannens kor kan skita ute kan du det med...)
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

eldduva

  • Inlägg: 11
Re:Hur tömma dasset?
« Svar #8 skrivet: 10 maj-06 kl 00:13 »
Skräptanten: Tack för ditt råd! Ja, jag vill göra mitt bajs till jord. Fast jag undrar om det inte börjar lukta illa om man bara slänger det på komposten? Hur länge tar det innan det blir jord då?

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Hur tömma dasset?
« Svar #9 skrivet: 10 maj-06 kl 01:01 »
Det luktar inte illa om du separerar urinen.

Bo

  • Inlägg: 4238
Det gör det visst
« Svar #10 skrivet: 10 maj-06 kl 10:39 »
och stanken är en varning att man skall hålla sig undan. Faran är diverse smittrisker.

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Hur tömma dasset?
« Svar #11 skrivet: 10 maj-06 kl 10:47 »
Skräptanten: Tack för ditt råd! Ja, jag vill göra mitt bajs till jord. Fast jag undrar om det inte börjar lukta illa om man bara slänger det på komposten? Hur länge tar det innan det blir jord då?

Man slänger inte bajset på vanliga lövkomposten.
Det ska vara en sluten kompost avsedd för toalettavfall, dvs så att inget kan läcka ut till omgivningen.
Viktigt att flugor inte kan komma in i komposten.
Luft ska komma in i komposten, därför undrar jag hur skräptantens kompostering i täta och höga plasttunnor ska kunna fungera.
Man ska också blanda ut med mycket torvmull och kanske några skopor matjord,
annars blir det ingen jord av det.
Kommunerna brukar ha ritningar på hur man bygger en kompost för toaavfall.
En stor betongring med tät botten och lock över är ett alternativ.
Det finns böcker om kompostering, kolla på bibblan.
« Senast ändrad: 10 maj-06 kl 10:54 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3927
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
Re:Hur tömma dasset?
« Svar #12 skrivet: 11 maj-06 kl 21:23 »
zeke:
Nej, plastfaten är inte täta nu...även om dom var det i originalutförandet. Dock är det lock på. Har även på prov "ympat i" en hoper daggmaskar.

eldduva:
Som tidigare talare skrivit så bör man nog inte blanda skiten med sina matrester. Mina föräldrars komposteringsvariant var för matavfall och lite gräsklipp och alltså inte latrin (där kom det ett fint ord till  ::) ), men med lock på bör det kunna fungera även för detta.
Det viktiga vad gäller bakterier som Bo skriver om är att man får upp komposten i tillräckligt hög temperatur, så dom små liven dör...nu har min senilitet-light slagit till, så jag minns tyvärr inte exakt hur många grader det ska vara  :-[ ..men det minns säkert nån annan av er? (Jag vet att det står bl.a. i ett gammalt nummer av Åter om att kompostera sin skit).
En biologisk process som nedbrytning/kompostering alstrar i sej själv värme, så detta bör inte vara något problem.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3927
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
Re:Hur tömma dasset?
« Svar #13 skrivet: 12 maj-06 kl 21:28 »
Här har vi det: Utedassavfallet ska upp till +50 grader i minst ett dygn så dör bacillerna. Om detta står det i Åter 4/99!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

432 gäster, 3 användare (1 dolda)
Jens Lanestrand, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser