Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jordkällare  (läst 1868 gånger)

Rassemouse

  • Inlägg: 261
    • -
Jordkällare
« skrivet: 17 jan-19 kl 16:45 »
Vi skulle behöva bygga en jordkällare för att kunna lagra och ta tillvara mer av odlingarna. Helst skulle jag vilja bygga en kallmurad i natursten. Men jag har insett att det nog kommer vara för jobbigt och ta för lång tid. Så jag har kikat på lite andra alternativ och bland hittat den här http://www.jordkallare.se en jordkällare i glasfiberarmerad plast och jag tänkte kolla om det finns någon här som har erfarenhet av en sån. Håller de bra temperatur, hur är de att inreda/möblera för förvaring, är de prisvärda mm?

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Jordkällare
« Svar #1 skrivet: 17 jan-19 kl 17:22 »
En kallmurad i natursten: där kan du få fullt med möss och sorkar. Då är det lika bra att leta efter ett mussäkert alternativ.

lasseis

  • Inlägg: 21
    • Dalarna
SV: Jordkällare
« Svar #2 skrivet: 17 jan-19 kl 17:53 »
Har en jordkällare i glasfiber från Sandström innovation tror jag de heter funka helt kanon

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Jordkällare
« Svar #3 skrivet: 17 jan-19 kl 19:39 »
Bloggaren och författaren Sara Bäckmo är duktig på att ha grönsaker året runt. Jag tror inte hon har någon jordkällare. Bland annat har hon mycket kvar på landet. Jag har haft både jordkällare och matkällare. Jag vill inte ha någon jordkällare igen.
kretslopp

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Jordkällare
« Svar #4 skrivet: 18 jan-19 kl 01:12 »
Min jordkällare är kanon, fast jag använder den inte som klassisk sådan. Jag ställde in en avfuktare, och sedan dess har jag ett förråd som är svalt på sommaren och frostfritt på vintern. Fungerar fint att hänga in i för mörning när jag slaktar eftersom avfuktaren har hygrostat.


Plast kan ge en svag lukt. Gör väl inget om man skall ha konserver eller morötter i sand, och det går ju att måla med en tät färg, men jag föredrar betong. Har du kollat på alternativen som man bygger av stora vägtrummor?

jörmundur

  • Inlägg: 459
    • Medelpad
SV: Jordkällare
« Svar #5 skrivet: 02 feb-19 kl 15:47 »
jag tittar helre på de färdiga i betong. tror de håller temperaturen bättre?

själv kommer jag nog gjuta en egen. kanske.

men den där är nog väldigt prisvärd ock den har ju hängt med länge.
« Senast ändrad: 03 feb-19 kl 11:44 av jörmundur »
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser