Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  odlingsbäddar  (läst 10491 gånger)

markatta

  • Gäst
odlingsbäddar
« skrivet: 27 jun-05 kl 17:49 »
Hej.

Jag undrar hur man ska bygga sina odlingsbäddar för att kälen ska släppa tidigt och minimera risken för frostskador på sina (tidigt) planterade grödor??

Funderade på om man kan göra dem lite upphöjda (så slipper man dessutom tära på ryggen).

Är det någon som vet hur det fungerar?

mvh Markatta

Johannes

  • Inlägg: 39
  • http://skogsdrommar.blogspot.com/
    • -
    • Paganus Skogsrockarna - Rock på svenska
Re:odlingsbäddar
« Svar #1 skrivet: 25 aug-05 kl 17:43 »
Hej Markatta.

Jag håller sakt men säkert på att bygga mig en permakultur (något som tar flera år) och i denna ingår b.l.a. de upphöjda såbäddar du talar om. De sparar ryggen om jag sitter på en pall och rensar, det är lättare att få upp mylligheten i dem, de ger generellt större skördar och de är snygga.
Jag har varit på en bysåg och köpt mig vedbakar att bygga av - kändes bättre än att bygga av riktiga bräder. Totala kostnaden i bräder för mig blev ca: 100kr. Sen byggde jag själva lådorna. De blev så breda att jag lätt når in till mitten från båda sidor om lådan, något som underlättar väldigt i fråga om rensning, luckring och allt sånt. Mellan lådorna har jag tjocka lager halm som går bnästan ända upp till kanterna på lådorna och detta är för att just motverka frosten - som du talar om. Förutom frostskydd så minimerar ju haalmen också ogräset i gångarna, den gödslar när den bryts ned, den håller fukten kvar i marken och lockar maskar till mina odlingar. Jag har några storbönder här intill mig och det är alltid en och annan halmbal som går sönder för dem som jag får ta. Bara i år har jag fått halm för fem år framåt.
Jag låter alltså halmen ligga kvar över vintern kring de lådor som är känsliga. Fram på våren, när tjälen släppt, krattar jag ihop den och bygger en kompost av den. men jag täcker genast med ny fräsch halm.


Hoppas det var till nån hjälp.

Mvh:
Hampe/Johannes
Johannes

Johannes

  • Inlägg: 39
  • http://skogsdrommar.blogspot.com/
    • -
    • Paganus Skogsrockarna - Rock på svenska
Re:odlingsbäddar
« Svar #2 skrivet: 25 aug-05 kl 17:45 »
Hej igen.

enda kruxet med de här upphöjda såbäddarna är att de är bevattningsintensiva. Har du en säker och bra brunn där du bor?

Maila om du undrar mera: epmah@yahoo.se
Mvh: Hampe/Johannes
Johannes

Bo

  • Inlägg: 4238
I min skärgårdsodling
« Svar #3 skrivet: 09 sep-05 kl 16:41 »
vattnar jag aldrig. Där är ett 20 - 40 cm mullager på berg och väldigt blött vår och senhöst i regel. Mina odlingsbäddar är runt 30 cm höga inramade med spillvirke av alla slag, bredd 150 cm. Ogräsrensning, sådd och plantering gör jag sittande på kanten.

Sorken har varit ett problem på senare tid men jag har märkt att det skulle gå att stänga den ute om man gör det omöjligt för den att få undan jorden från sina gångar. T ex genom att ha plankgolv i gångarna mellan bäddarna.


Skogstrollet

  • Inlägg: 251
    • Skåne
Re:odlingsbäddar
« Svar #4 skrivet: 12 sep-05 kl 22:41 »
Hmmm, jag förstår inte riktigt hur du menar med plankgolv mellan bäddarna. Menar du att du täcker marken med plank ? och hur hjälper det ? gräver inte sorkarna in sig i bädden underifrån ? det ser ut så i mina bäddar, men jag kanske borde granska dem lite noggrannare nästa gång :-[
Vore ju helt klart skönt ifall man kunde slippa dessa små gnagare, de gillar uppenbart samma grönsaker som jag  ;D

/skogstrollet

Bo

  • Inlägg: 4238
Smala gångar
« Svar #5 skrivet: 13 sep-05 kl 08:10 »
Jag har bara 3o cm gångar och får bära allt - ingen plats för skottkärra. Man kan spika ihop uformade sektioner som stöd för bäddarna men med tvärstag som man får kliva över så att inte tjälen trycker ut sidorna.

På ett ställe hade jag berget grunt och plant och lyckades stänga för sorken efter en tids tvekamp. De är väldigt rädda för ugglan och hatar att visa sig ovan jord.

Mina höga brytärtor klarade sig i år genom enkla plastskydd gjorda av avskurna plastflaskor.
« Senast ändrad: 22 dec-05 kl 06:55 av Bo »

markatta

  • Gäst
Re:odlingsbäddar
« Svar #6 skrivet: 02 dec-05 kl 17:32 »
Hej Hampe.
Verkar som vi är inne på samma idé. Nej jag har ingen bra brunn där jag bor (i lägenhet för tillfället det är mammas rygg jag försöker undsätta  ;)).
Om bäddarna kräver mycket vatten kanske det fungerar med att täcka marken, man måste ju vattna ändå men vattnet kanske inte avdunstar lika fort i alla fall?!

Tack för alla tipsen jag fått, ska förmedla dem till min kära mor,
Markatta.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:odlingsbäddar
« Svar #7 skrivet: 15 dec-05 kl 01:23 »
Upphöjda bäddar är absolut överlägsna all odling på platt mark.

Speciellt om man bygger en ram/låda av trä, eller vad man har, som håller jorden på plats.

- Man får en väl avgränsad yta, lätt att underhålla och fylla med jordförbättring.
- Man trampar ALDRIG i odlingsbädden
- Lätt att rensa ogräs sittande på kanten
- Lätt att bygga tunnlar/täckning (fiberduk/plast) med en ram runt
- Snabbare uppvärmning
- Bättre dränering

osv osv

Det finns all anledning att lägga lite energi på att höja upp sina grönsaksland, det lönar sig absolut i längden.  

Odlingen kan hållas mer intensiv vilket innebär att man behöver mindre yta (= mindre ogräsrensning) för att få samma mängd grönsaker och arbetet blir betydligt enklare om man slipper böja sig ända ner till marken.

Har tyvärr ingen "byasåg" i närheten (bor på den skånska slätten .... finns inga träd att såga) så jag fick åka till brädgårn och köpa 20cm breda plankor som blir mina ramar.

Jag har turen att ha fin jord så jag gräver 30-40 cm djupt, blandar i massor av löv och halm, och så bygger ramarna upp 20 cm så jag får riktigt djup och lucker jord att odla i.

Kolla på www.odla.nu/forums  ... där finns ett forum som kallas "Pallkrageklubben" som endast diskuterar odling i upphöjda bäddar (pallkragar som dom använder och kallar tekniken "pallkrageodling")

F.ö. ett väldigt bra forum för alla som är odlingsintresserade.

www.odla.nu/forums

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:odlingsbäddar
« Svar #8 skrivet: 18 dec-05 kl 16:15 »
Glömde svara på en annan sak ...

Ja, det är absolut en bra ide att täcka marken, på sommaren är färskt gräsklipp det bästa man kan lägga på. Det hindrar uttorkning, kväver ogräs och gödslar marken, dessutom tycker maskarna det är mums och hjälper snällt till med gödsling och jordbearbetning.

På vintern är det också en bra ide att hålla jorden täckt, täck med halm, löv osv. så har maskarna kalas hela vintern, tjälen går inte så djupt och till våren är det bara att vända jorden med en grep, täckning och allt.

En sak att tänka på dock är att gräsklippet kan bli en grogrund för sniglar och vintertäckningen kan uppmuntra sorkar så håll ett öga på det.  

Jag tycker dock att fördelarna överväger mycket starkt och så får man anpassa sina metoder till sina egna omständigheter, vilket täckmaterial man får tag på och vilka skadedjur man evt. har problem med.

Simplicity

  • Inlägg: 7
Re:odlingsbäddar
« Svar #9 skrivet: 21 dec-05 kl 23:58 »
Vi har gjutit våra odlingsbäddar, 7 cm ungefär tjocka väggar, 40 cm höga, och sen fyllt med kompost. Sen gjorde vi ramar med samma mått som bäddarna, borrade hål och satte i böjda vp-rör (såna som man drar elkabel i ) och spände fiberduk över. Vi har skördat sallad till slutet av november!

Bo

  • Inlägg: 4238
Inte att rekommendera
« Svar #10 skrivet: 22 dec-05 kl 07:01 »
Kan lätt spräckas av tjälen.

d.y.johansson

  • Inlägg: 2
    • Småland
SV: odlingsbäddar
« Svar #11 skrivet: 09 apr-22 kl 17:20 »
Försöker väcka liv i tråden...

Jag håller på att fälla några tallar och tänkte använda stockarna till kanter på upphöjda odlingbäddar. Det är mindre tallar med diameter på 15-20cm i snitt. Vad tror ni om det? Jag vill helst bara använda grejer från min tomt.
Tänkte anlägga 4-6 bäddar som är 3 meter långa och 1,2 meter breda direkt på gräsmattan med tidningspapper och/eller tidningar som underlag.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16893
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: odlingsbäddar
« Svar #12 skrivet: 09 apr-22 kl 17:22 »
Försöker väcka liv i tråden...

Jag håller på att fälla några tallar och tänkte använda stockarna till kanter på upphöjda odlingbäddar. Det är mindre tallar med diameter på 15-20cm i snitt. Vad tror ni om det? Jag vill helst bara använda grejer från min tomt.
Tänkte anlägga 4-6 bäddar som är 3 meter långa och 1,2 meter breda direkt på gräsmattan med tidningspapper och/eller tidningar som underlag.
Det blir hur bra som helst.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Fårfarmen

  • Inlägg: 7
    • Bohuslän
SV: odlingsbäddar
« Svar #13 skrivet: 10 apr-22 kl 08:50 »
Jag har byggt stora bäddar (3*4,5m) ovanpå vår lera. De är drygt 30 cm höga. Byggda av vanliga brädor. I mitten, på längden, har jag en landgång av ihopspikade brädor för att inte packa jorden. Bekvämt att sitta på kanten o rensa och skörda, men från gången sitter jag på knä. Om man har ryggproblem funkar det nog bättre med smalare bädd, men det är absolut lättarbetat. I en del av mina bäddar la jag bara tidningar direkt på gräsmattan, fyllde på med lika delar lera (från andra projekt), sand och torvbädd från kaniner/får. I andra bäddar vände jag på gräset först, men tidningar på osv. Jag vattnar under grotiden men sedan ganska sällan. Bäddarna håller fukten bra och morötterna kan sträcka på sig. Tjälen går ur snabbt så länge jag inte täcker med växtrester  ::). På våren myllar jag ner mer gödsel/mull och krattar till. I gångarna kör jag med stenmjöl för att få det lättstädat efter rensning.  ;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

255 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser