Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Surdeg?  (läst 14616 gånger)

admin

  • Administratör
  • Inlägg: 631
    • Alternativ.nu
Surdeg?
« skrivet: 14 sep-03 kl 03:52 »
Sirpa
 Må 19 Maj, 2003 - 13:44
--------------------------------------------------------------------------------
Hej!
Jag har funderat påatt baka rågbröd, typ finskt, men vet inte riktigt hur jag ska göra. I alla recept står det att : lös upp en klick sur deg osv. Hur gör man denna surdeg och hur förvarar man den från gång till gång? Ska den torkas eller lagras färsk?
 
Carina
 Ti 20 Maj, 2003 - 06:27
--------------------------------------------------------------------------------
Surdegsgrunden gör du själv. Det finns recept på hur man gör. Det var längesedan jag gjorde min grund nu så jag minns inte exakt men ungefär så här var det....
Värm en keramikskål. Häll i 2 dl rågmjöl, 2 dl varmt vatten och ungefär 1 msk honung.
Låt skålen stå övertäck med tex plastfolie i ca 22-25 grader varmt utrymme. Varje morgon och kväll i tre dygn värmer du en lite större skål, häller över den påbörjade surdegsgrunden i den och har i ytterligre 2 dl rågmjöl och 2 dl varmt vatten. Efter tre dygn ska det bubbla lite och lukta lite syrligt om den lösa smeten. Då har de goda jästsvamparna utvecklats och den kan delas upp i portionspåsar som fryses in.
Förvarar du surdegsgrunden i kylskåp så håller den i en vecka. Varje gång du bakar sen så tar du undan ca 1 dl av degen och sparar den i kyl eller frys så att du alltid har kvar din surdeg till nästa bak.  

Malin J

  • Gäst
Re:Surdeg?
« Svar #1 skrivet: 10 dec-03 kl 11:11 »
Min erfarenhet är att surdeg av råg håller sig riktigt länge i kylskåpet. Vi har haft en surdeg i en glasburk kylskåpet i ungefär ett år nu och det har fungerat jättebra. Vi bakar i perioder, men "matar" surdegen ibland när andan faller på.

Det recept vi använt är som följer:
*Blanda 2 dl vatten med 2,5 dl ekologiskt rågmjöl (mer mineraler och naturliga jästsporer). Vispa tills smeten blir helt slät. Plasta in och låt stå i rumstemperatur i 2 dygn.
*Efter två dygn skall det ha börjat bubbla om surdegen och det luktar lite surt. Tillsätt 1 dl vatten och 1 dl rågmjöl, vispa, plasta in och låt stå i ett dygn.
*Tillsätt ytterligare 1 dl vatten och 1 dl rågmjöl, vispa, plasta in och låt stå ett sista dygn.
*Surdegen är nu klar att användas. Sätt in det som inte går åt i kylen.

När Du skall baka vispa ihop surdegen (den separerar efter ett tag i kylen). Tag så mycket Du behöver. Tillsätt nytt vatten och rågmjöl till lagom konsistens (ungefär som pannkakssmet), vispa ihop och ställ in i kylen igen.
Om Du inte bakar på ett tag "mata" gärna surdegen med vatten och rågmjöl med jämna mellanrum. Vi brukar också använda lite jäst i degen när vi bakar (1/6 - 1/2 paket till 2 bröd).

Vi har även provat surdeg på vetemjöl, men den blev dålig efter ett par månader i kylen.

martin

  • Gäst
Re:Surdeg?
« Svar #2 skrivet: 16 dec-03 kl 22:20 »
Jag tycker att surdegen håller sig bäst om den matas ganska ofta, gärna två ggr/vecka, annars är det ju lättsamt att frysa in den om den inte ska användas på länge. Vad jag undrar är om någon har några bra tips på att torka surdegen mellan användningen? De gånger som jag provat har jag inte fått liv i den efteråt.  

jag är också nyfiken på ett bra knäckebrödsrecept med surdeg. någon som kan?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

531 gäster, 3 användare (1 dolda)
von tratt, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser