Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Träflis  (läst 7918 gånger)

G01kur_Kisel

  • Inlägg: 18
    • Uppland
Träflis
« skrivet: 07 maj-12 kl 12:12 »
Hejsan. Jag är på jakt efter träflis i stockholms området i små dimensioner. Ungefär den storlek du skulle få ifall du hade en egen kompost kvarn och flisade grenar och kvistas själv. Men jag vill ha ungefär 10 kubikmeter träflis men jag inte hittat någon leverantör eller försäljare alls utav det.

Enda kontakten jag lyckats komma fram till är nyby sågverk i uppsala som har träflis. Men det är lite för långt för mig och eftersom jag behöver en stor mängd med inget körkort så kan jag inte komma upp och hämta det själv. Även fast jag skulle kunna fixa ett släp och bil med en vän. Men det blir ju då ett par rundor för den mängd.

Vet ni vart man kan få tag på träflis runt stockholm? Uppskattas mycket.


Händig Man

  • Gäst
SV: Träflis
« Svar #1 skrivet: 07 maj-12 kl 12:13 »
ring till dem och fråga om de inte kan tänka sig att köra ut?

G01kur_Kisel

  • Inlägg: 18
    • Uppland
SV: Träflis
« Svar #2 skrivet: 07 maj-12 kl 15:32 »
Jag gjorde det^^ Och det lustiga är att jag vill ha 10 kubik, vilket är för lite för dem att leverera då dem inte gör det själva utan har en filial eller dylikt som leverar från dem till kund. Men en container är det misnta de kör ut som är på 30 kub och jag vill ha 10. Så jag ligger i ett gråläge det 10 kubik är för mycket för mig att köra själv.

Jag har dock kommit ett steg närmare och märkt att träflis eller klenflis som heter för hästägare änvänds flitigt för att anlägga hästbanor. Så jag har kontaktat en leveratör från skåne som kan tänkas köra upp hit. Men de tar även där minsta last 30 kubik men kikar åt priser för mig.

Har ringt runt från förmiddag till nu från sågverk, trägdgårdservice, återvinningscentral, byggavruhus. Riktigt svårt är det att få tag på.

Om ni vet någon som har hästar och har anlagt en bana med klenflis skulle ni kunna höra av er til dem och fråga vart de fick tag på det?

Tickelitack

  • Inlägg: 176
    • Södermanland
SV: Träflis
« Svar #3 skrivet: 07 maj-12 kl 20:20 »
Möjligen kan någoan med trakrotburet flisaggregat hjälpa dig....om det finns grenar att flisa i närheten. Det känns inte rimligt att flia 10 m3 med kompostkvarn, brukar uppskatta att jag får en kvarts kubik när jag röjt i trädgården en dag.

Händig Man

  • Gäst
SV: Träflis
« Svar #4 skrivet: 07 maj-12 kl 20:25 »
får man fråga vad du ska göra med dessa flis?
ska det vara något speciellt träslag ?
Vart i sthlm området befinner du dig/vill ha det levererat?

G01kur_Kisel

  • Inlägg: 18
    • Uppland
SV: Träflis
« Svar #5 skrivet: 08 maj-12 kl 11:06 »
Jag ska ha det som marktäckning till våran trädgård. Vi har en ganska stor tomt på kanske 2000 m3. Men kommer ha 100 m3 odlings yta. Och sedan expandera. så jag lefter efter 10 kubik att täcka marken med ett 10 cm tjock lager utav flis.

Jag bor i Danderyd , norra delen utav stockholm, speceillt träslag behöver det inte vara. Faktum är att ifall det är blandat från allt möjligt (olika träslag ) så ser jag det bara positivt.

Ja det finns traktor burna träflis maskiner som jag tittat upp på blocket men då måste jag stå för materialet själv och så mycket har jag inte för tillfället. Jag kanske har 2 m3 råmaterial som kan flisas ner. Men för mig är det inte så svårt att skaffa mer råmaterial då vi bor i ett villa område och i princip alla fäller sina grenar och röjer sin trädgård. Så man kan hämta från dem. Tar lite tid som sagt bara.


Staffan Callert

  • Inlägg: 1
SV: Träflis
« Svar #6 skrivet: 01 maj-19 kl 15:58 »
Nästa vecka skall jag ta ner ett päronträd på stora essingen. Du kan få fliset mot kostnaden för container och transport. Det borde bli 5 kubik. s.callert@hotmail.com

 

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Träflis
« Svar #7 skrivet: 01 maj-19 kl 21:24 »
Lägg märke till att tråden är 7 år gammal, flisbehovet borde rimligtvis vara uppfyllt för länge sen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

477 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser