Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Norrhult kökspanna med ackumelatortank. Röris tveksam  (läst 1821 gånger)

Erstavik

  • Inlägg: 6
    • Västmanland
Hej

Vad tror ni om denna lösning. Har en Norrhult i köket som är inkopplad mot Elpannan. Vill nu kasta ut elpannan och istället sätta in en 750 liters ackumelatortank med inbyggd vvb på 130 liter. Finns även en elpatron i vvb.    Ska även in en laddomat och cirkulationspump. Hus på 110 kvadrat med 9 vattenradiatorer.    Rörmokare tror inte pannan orkar värma detta.   Eldar klockan 7 och 17 och 22 idag och det funkar bra.  Vad tror ni?

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Norrhult kökspanna med ackumelatortank. Röris tveksam
« Svar #1 skrivet: 08 sep-22 kl 11:26 »
Räcker kökspannan till även när det är som kallast på vintern, eller är det på gränsen redan som vädret är nu i september?

Erstavik

  • Inlägg: 6
    • Västmanland
SV: Norrhult kökspanna med ackumelatortank. Röris tveksam
« Svar #2 skrivet: 08 sep-22 kl 11:34 »
Får elda oftare på vintern men räcker till. Timmerhus med extra isolering på vinden.

Erstavik

  • Inlägg: 6
    • Västmanland
SV: Norrhult kökspanna med ackumelatortank. Röris tveksam
« Svar #3 skrivet: 08 sep-22 kl 11:37 »
Effekten på denna borde vara runt 15 kw enligt några på nätet

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Norrhult kökspanna med ackumelatortank. Röris tveksam
« Svar #4 skrivet: 08 sep-22 kl 11:41 »
Om du behöver platsen för att rymma ackumulatorn må det vara hänt, det spelar ju knappast någon roll om du värmer med el i elpanna eller med elpatron i acctanken.

Att elda mer, med bättre ved och/eller i en effektivare eldstad är det som  kan sänka driftskostnaden, om du håller huset varmt med 3 eldningar utan att använda elspets kommer den tänkta lösningen fungera och kanske ge högre komfort.

"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Erstavik

  • Inlägg: 6
    • Västmanland
SV: Norrhult kökspanna med ackumelatortank. Röris tveksam
« Svar #5 skrivet: 08 sep-22 kl 11:55 »
Så tänker jag också men Röris säger att det är för lite effekt på pannan!? 15 kw måste ju hålla igång tanken när den är uppvärmd. Första tiden tar det lång tid men den borde det väl funka?!?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14457
    • Östergötland
SV: Norrhult kökspanna med ackumelatortank. Röris tveksam
« Svar #6 skrivet: 08 sep-22 kl 13:07 »
Om man räknar åt andra hållet, vad tror du elpannan drar idag? Kommer du att sänka din elförbrukning mycket?

Om du sänker din elförbrukning 3 000 kWh denna vinter så kommer du vara tvungen att elda 2-3 kubik mer ved. 1 ton eller en halv påse extra per dag.


Jag tror det går bra.

ärt

  • Inlägg: 833
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Norrhult kökspanna med ackumelatortank. Röris tveksam
« Svar #7 skrivet: 08 sep-22 kl 18:38 »
 Mina tankar till det du skriver blir:
 Varför cirkulationspump o laddomat? Om pannan är kopplad med grova rör 11/2" går det ju på självcirkulation. Så fungerar det här. Schunten sitter på acktanken.
 Är du säker på att pannan är en vedpanna o inte en för kocks el kol? Skillnaden blir rätt stor. Här hade jag en som jag trodde var till ved men visade sig inte vara det. Murstocken blev väldigt het där pannan gick in i murstocken. Blir nu osäker på om det var vedpannan som har skorstensingången nere eller uppe på pannan.
 Kan du inte gå ner i dimension på acktanken. 500 l ?
 Önskar dej lycka till med din installation.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Erstavik

  • Inlägg: 6
    • Västmanland
SV: Norrhult kökspanna med ackumelatortank. Röris tveksam
« Svar #8 skrivet: 08 sep-22 kl 19:13 »
Hej

De har eldat med ved i den i 70 år så antar den är gjord för ved...?!?

Huset är i två våningar och sitter en cirkulationspump i elpannan. Tror du inte det behövs? Laddomat trodde jag var ett "måste".   Behöver jag inte det med självcirkulation. Tar gärna lite råd innan Röris kommer nästa vecka. Tittar också ackumelatortank på 500 liter då det är lite ont om plats

ärt

  • Inlägg: 833
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Norrhult kökspanna med ackumelatortank. Röris tveksam
« Svar #9 skrivet: 08 sep-22 kl 20:09 »
 Kan tänka att röris jobbar med kopparrör och presskopplingar. Då blir det klenare dimensioner i rör. Dock är det mindre motstånd i kopparrören ( friktion).
 Kan du inte fråga röris vad priset skulle bli om han drar järnrör istället. Kanske slutsumman blir den samma. Det är ju ett drygare arbete med järnrören med allt gängande där blir. Kan ju vara att han insisterar på att sätta dit laddomat o pump. De har ju prosent på delarna de sätter dit.
 Laddomat kan jag tänka är ett måste om du har en större panna (fler kw).
 Om du är händig kanske du kan göra jobbet själv. Det är inte så svårt men du behöver någon typ av gängmaskin för att gänga de grövre rören alt. att åka till smeden och få det gängat där. Viktigt dock om du vill ha självcirkulation att även shunten  har grova dimensioner. Här har jag haft stor nytta av skroten. Både när det gäller rör, shunt o andra rördelar. Det är dock gott att ha en erfaren röris att få tips av. Kanske seniorbolaget el liknande kan ge tankar o ett handtag.
 Var ute i garaget o tittade på den gamla kökspannan jag hade. Där sitter rökkanalen uppe vid eldstaden. för ved ska den då sitta nertill.
 Du bör ta i beaktande att jag inte är en rörläggare men jag har byggt upp värmesystemet här hemma själv. och det fungerar utan cirkulationspump. Men det kan vara att det jag skriver inte är korrekt. Ha det med dej när du talar med röris.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16955
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Norrhult kökspanna med ackumelatortank. Röris tveksam
« Svar #10 skrivet: 08 sep-22 kl 20:46 »
Det kan precis som röris säger vara så att det blir svårt att få upp värmen i tanken.
Men om du ändå har el i dag så kläm dit en elpatron att ha i reserv.
Laddomaten är nödvändig då man med hjälp av den kan styra hur mycket vatten som ska värmas, när och att det går tillräckligt långsamt då man vill hålla vattnet skiktat.

Är huset kallt och man vill värma upp det snabbt stänger man av laddomaten och skickar all värme ut i kåken.
Det är inget fel att behålla en cirkulationspump då den kan tändas och hjälpa igång cirkulationen i kåken.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14457
    • Östergötland
SV: Norrhult kökspanna med ackumelatortank. Röris tveksam
« Svar #11 skrivet: 08 sep-22 kl 21:26 »
Nu kanske vi inte skall röra till det för mycket, men laddomat behövs inte. Laddomat har blivit en självklarhet, och om tillräckligt många säger det tillräckligt ofta så blir det till slut så att ingen vågar köra utan.

Om man kör utan så stiger och sjunker hela vattenvolymens temp vartefter man eldar eller inte, så då får man större svaj i temperaturen ut till elementen. Det gör inte så mycket om man har stora element och termostat på dem. Har man små element så behöver man däremot laddomaten om man vill hålla jämn temperatur i de rummen.

15 kW skall räcka, det är bara frågan hur många timmar man ser till att den håller det. Om huset behöver 200 kWh per dygn så behöver du elda 13 timmar per dygn och bära in ca 6 påsar ved. 750 liter ackumulatortank håller bara 35 kWh mellan 80 och 40 grader.

Jag har haft ett hus på ca 140 kvadrat med 750 liter ackumulatortank, kökspanna på 22 kW utan laddomat. Det som jag ångrade där var att ackumulatorvolymen var för liten när man inte var hemma och eldade eller inte han elda på morgonen. Hade även ett litet 66 kvadrat, men väldigt dåligt isolerat, med en kökspanna på 15 kW och en ackumulator på 400 liter. Också där var det ackumulatorn som var begränsningen.

ärt

  • Inlägg: 833
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Norrhult kökspanna med ackumelatortank. Röris tveksam
« Svar #12 skrivet: 09 sep-22 kl 08:13 »

Det är inget fel att behålla en cirkulationspump då den kan tändas och hjälpa igång cirkulationen i kåken.

 Har du cirkulations pump så är ju anläggningen dimensionerad för den. Klenare rör dimensioner. Pumpen i sej har förmodligen en trång passage som gör att självcirkulationen hämmas. Om du absolut vill ha en pump så gå upp i dimension på den så kan värmen spridas utan att den är på OM du har grova rördimensioner. Aldrig under 1/2". och dimensionerna varierar från element till element.
 Själv fick jag en röris att dimensionera anläggning så att den fungerade utan pump. Det tog mig ganska lång tid att hitta gubben som kunde dimensionera anläggningen och han är inte längre bland oss.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

ärt

  • Inlägg: 833
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Norrhult kökspanna med ackumelatortank. Röris tveksam
« Svar #13 skrivet: 18 sep-22 kl 13:52 »
 Ursäkta min nyfikenhet men vad sa röris?
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16955
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Norrhult kökspanna med ackumelatortank. Röris tveksam
« Svar #14 skrivet: 18 sep-22 kl 14:18 »
Har du cirkulations pump så är ju anläggningen dimensionerad för den. Klenare rör dimensioner. Pumpen i sej har förmodligen en trång passage som gör att självcirkulationen hämmas. Om du absolut vill ha en pump så gå upp i dimension på den så kan värmen spridas utan att den är på OM du har grova rördimensioner. Aldrig under 1/2". och dimensionerna varierar från element till element.
 Själv fick jag en röris att dimensionera anläggning så att den fungerade utan pump. Det tog mig ganska lång tid att hitta gubben som kunde dimensionera anläggningen och han är inte längre bland oss.
Dom satte in en cirkulationspump hos oss när dom för massa år sedan satte in elpatron.
Den slingan är dessutom överdimensionerad vilket antagligen gör att pumpen inte bromsar vattnet.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

kretslopp

  • Inlägg: 2248
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Norrhult kökspanna med ackumelatortank. Röris tveksam
« Svar #15 skrivet: 18 jan-23 kl 15:40 »
Hur gick det med din kökspanna? Jag har två goda vänner som har kökspannor. Den ena har sitt system igång redan. Dom har tankar och eldar i sin panna nu. Den andra håller på att instalera. Han ska också ha acumelatortank.
  Så röris behöver inte vara tveksam, det fungerar.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

403 gäster, 3 användare (1 dolda)
alternaiv, Kengus89

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser