Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  HJÄLP!!!!!!!! 2 getter död inom 10 min var, veterinären har ingen idé  (läst 3694 gånger)

AnimalMediators

  • Inlägg: 0
    • Södermanland
    • Let us save our planet. net
Hjälp!

Förra torsdagen hittade min medarbetare en get som l8g ner och inte kunde resa sig, magen var uppsvälld och geten lät konstigt när hon andades. Min medarbetare trodde hon höll p8 att föda och fick ej ut ungen.
Hon ringde efter hjälp men innan hjälpen anlände var geten redan död.
När jag fick höra beskrivningen trodde jag p8 clostridia, men veterinären (som erkänner själv att han ej vet  mycket om getter) sa att det ej var det.

Idag hittade samma medarbetare en till get som hade samma symptom och ocks8 dog 10 min efter den upptäcktes. Hon hade dock ej uppsvälld mage.
N8gon som har idér?
Veterinären ville ej komma ut till geten som dog idag,hon hade ju redan dött iaf sa han...
Jag lurar p8 obduktion. veterinären nämnde att man kan obducera i Uppsala men att det kostar väldigt mycket (Hur det nu kan vara...) och att de bara jobbar vardagar. Inget som kan göras nu allts8.
men ska jag bara sitta ner och vänta p8 fler och fler dödsbesked?
(Jag befinner mig p8 en 6-veckors-t8g-resa l8ngt hemifr8n)

jag skulle bli glad för alla tipps!
Tusen tack p8 förhand!
Kerstin
Ett hospis i Schweiz frågade de (...) som just var i färd med att dö om de möjligen ångrade något (...) Den vanligaste ångern var att de tillbringat för lite tid med sina barn/sin familj (...) Ångerns röda tråd (för båda könen) var att de levt upp till samhällets önskningar snarare än till sina egna

trassla

  • Gäst
Det kan ha varit trumsjuka.

kurt

  • Inlägg: 3488
Hos SVA står det "D150037
   
Obduktion vuxna (Djurägaravgift 550:-) Får/get Patologi 2184 :-"

Men då måste det finnas remiss från veterinär, och transporten måste ägaren ombesörja.

Råbark

  • Inlägg: 27
    • Uppland
Tycker också det låter som trumsjuka. Se till att de inte får för mycket kraftfoder. Ge olja om magen är uppblåst. Hoppas det ordnar sig!
You have to be the change you wish to see in the world.
http://trollsaga.wordpress.com/

AnimalMediators

  • Inlägg: 0
    • Södermanland
    • Let us save our planet. net
first goat died Tues 18.th of October: goat female 2 years old, has never had problems before. Seems to be ok in the morning (shows no symptoms), seen again at 3pm, now laying, can not stand, makes strange noises while breathing, dead 10min later, very swollen stomach, no obvious diarrhea can be seen on her behind, was cut open directly after death: I was told: lot´s of air in her first stomach, lot´s of blood in her second stomach and stop (nothing going on) in third stomach...
second goat died today, October 27.th: goat female 2 years old, has never had problems before. Seemed to be ok. in the morning (shows no syptoms) is laying in a strange way at 9am, dead 10 minutes later. NO swollen stomach, no diarrhea, no cramps, her head seemed colder than usual (I was told this) while the stomach seemed to have had normal temperature (before death). is now on her way to obduction BUT we will not get any results before Monday, how many more goats will die until then?
Ett hospis i Schweiz frågade de (...) som just var i färd med att dö om de möjligen ångrade något (...) Den vanligaste ångern var att de tillbringat för lite tid med sina barn/sin familj (...) Ångerns röda tråd (för båda könen) var att de levt upp till samhällets önskningar snarare än till sina egna

Sussilo

  • Gäst
Oavsett vad getterna dött av skulle jag omedelbart ta bort allt kraftfoder från övriga getter och bara utfodra med hö och vatten.

Maddie

  • Inlägg: 729
    • Uppland
När vi har får som dör på helgen, lägger vi djuret skyddat men kallt ( på sommaren ev i frysen ) sen ringer jag veterinären på måndags morgonen som skickar en remiss till SVA samtidigt som jag kör in djuret till Uppsala( vänster direkt efter hagarna vid ultuna, stanna framför grinden vid skorstenen, ring på dörren, personalen ser till att remissen har kommit, sen öppnas grinden så man kan köra in och lastas av ) prel. svar brukar remitterande veterinär ha redan nästa dag

AnimalMediators

  • Inlägg: 0
    • Södermanland
    • Let us save our planet. net
Ett hospis i Schweiz frågade de (...) som just var i färd med att dö om de möjligen ångrade något (...) Den vanligaste ångern var att de tillbringat för lite tid med sina barn/sin familj (...) Ångerns röda tråd (för båda könen) var att de levt upp till samhällets önskningar snarare än till sina egna

Sussilo

  • Gäst
Länken - javisst! Men första åtgärd är att ta bort kraftfoder och bara ge hö och vatten.

AnimalMediators

  • Inlägg: 0
    • Södermanland
    • Let us save our planet. net
@Sussilo: Sorry att jag ej svarat tidigare men de har över huvud taget aldrig f8tt kratfoder, s8 jag har inte behövd ta bort det heller
Ett hospis i Schweiz frågade de (...) som just var i färd med att dö om de möjligen ångrade något (...) Den vanligaste ångern var att de tillbringat för lite tid med sina barn/sin familj (...) Ångerns röda tråd (för båda könen) var att de levt upp till samhällets önskningar snarare än till sina egna

AnimalMediators

  • Inlägg: 0
    • Södermanland
    • Let us save our planet. net
@Voltaire&my brotherT. You are not the first to mention poison.What I found was:longtime poisoning can kill suddenly. On one homepage I found potatoes mentioned as goat poison, on another homepage I found Potatoes mentioned as goat food... Out goats sometimes eat potatoe-peels (sometimes, some, never very much) but never potatoe-plants and they did not get any potatoes in any form recently....(but what about longtime poisoning...?)...other poisones plants: Not what I know but maybe I don´t know if some plant i poisones for goats. E.g. ivy i poisonous for horses so my gut tells me never give it to goats either and now I read it is not poisonous for goats... maybe its the other way round with some other bush/tree? Not poisonous for horses but poisonous for goats? Ps. we have almost ONLY natural Swedish plants in the nature sourrounding out place... no artifical garden plants that the goats can have eaten...
about poisonous chemicals: I can se absolutely no chance that the goats could have found (and eaten) any kind ov poisonous chemical neither now recently nor earlier during the first 2 years of their life... One idea: The dead goats had a salt/mineral stone in their stable which maybe maybe could have been one for horses/cows and the one for goats/sheep that they should have there. Which means to much copper! We are not 100% sure.. does anybody know about copper-poisoning in goats?
Ett hospis i Schweiz frågade de (...) som just var i färd med att dö om de möjligen ångrade något (...) Den vanligaste ångern var att de tillbringat för lite tid med sina barn/sin familj (...) Ångerns röda tråd (för båda könen) var att de levt upp till samhällets önskningar snarare än till sina egna

AnimalMediators

  • Inlägg: 0
    • Södermanland
    • Let us save our planet. net
Other ideas: I found the information that a strong Selen/Vit E deficit can lead to a sudden death in goats (usually young goats) through myocardal muscle palsy (in German: NMD = Nutritive Muskeldystrophie, Weissmuskelkrankheit).
Strong Selen deficits can often be found in boggy soil/svamp (our place is surrounded by boggy soil/svamplands)...

@R8bark/trassla
vad gäller trumsjuka: Tack för tippsen! pga allt jag vet om getternas diet (inget kraftfoder överhuvud taget, bara buskar/hö) och att det är höst nu osv s8 undrar jag verkligen vad som skulle ha utlöst trumsjuka i v8rt fall? Och:
Remember (!) that the second goat that died at our place did NOT have a swollen stomach...

About other questions I was asked by people trying to help: Their Eye colour was normal, we had no recent changes in neither the goat group nor their food.
And I stil wonder if it could have been clostridia
Ett hospis i Schweiz frågade de (...) som just var i färd med att dö om de möjligen ångrade något (...) Den vanligaste ångern var att de tillbringat för lite tid med sina barn/sin familj (...) Ångerns röda tråd (för båda könen) var att de levt upp till samhällets önskningar snarare än till sina egna

AnimalMediators

  • Inlägg: 0
    • Södermanland
    • Let us save our planet. net
I found the information that chamomile (German: Kamille), wormwoood (bot. arthemisia absinthium, German Wermut) and caraway (Kümmel) are supposed to help in protecting goats from flatulence (Blähungen, trumsjuka) beforehand... so what about feeding these herbs to all my other goats? (at least until we have obduction results and hopefully do know more...) but where do I get them in any form (fresh plants? dried? powder?) and how can we make the goats eat them? (if on the other hand they should not eat any oats right now either, in a situation like this - where the danger of flatulence might be given)

Ps. and some discussions about copper in mineralstones, I am sorry it is in German: http://www.landtreff.de/tod-auf-der-ziegenwiese-t64893.html
Ett hospis i Schweiz frågade de (...) som just var i färd med att dö om de möjligen ångrade något (...) Den vanligaste ångern var att de tillbringat för lite tid med sina barn/sin familj (...) Ångerns röda tråd (för båda könen) var att de levt upp till samhällets önskningar snarare än till sina egna

Sussilo

  • Gäst
@Sussilo: Sorry att jag ej svarat tidigare men de har över huvud taget aldrig f8tt kratfoder, s8 jag har inte behövd ta bort det heller

Ok bra! Det första jag kom att tänka på var regnblött bete tillsammans med kraftfoder i form av säd. Det kan ofta ställa till ett elände.

AnimalMediators

  • Inlägg: 0
    • Södermanland
    • Let us save our planet. net
@Sussilo: regnblöt bete hat vi i överflöd :( :(
men de fick inget säd som sagt...
MEN TACK för tippset! Kunde ju ha räddat de andra (som ännu lever) om det hade varit trumsjuka pga detta!!

Ps. och ang8ende obduktion: Jag har ordnat ig8r att SVA uppsala var beredd att ig8r ta geten som dog ig8r (medföljande remiss av veterinären som ej ville komma ut till en död get - men mina medarbetare 8kte till honom och hämtade remissen iaf)... Tack till er alla som tippsade!!!
Ett hospis i Schweiz frågade de (...) som just var i färd med att dö om de möjligen ångrade något (...) Den vanligaste ångern var att de tillbringat för lite tid med sina barn/sin familj (...) Ångerns röda tråd (för båda könen) var att de levt upp till samhällets önskningar snarare än till sina egna

Sussilo

  • Gäst
Hoppas vi får veta vad svaret säger.

AnimalMediators

  • Inlägg: 0
    • Södermanland
    • Let us save our planet. net
Bättre sent än aldrig....??!
Ber om ursäkt för sent svar!
Getterna dog av parasiten "stora leverflundran"... mycket vanligt i sumpmarker och vi bor mitt i s8dana.
De blev avmaskade ca 2 veckor innan den förste dog - men avmaskningsmedel var inte effektfullt mot just stora leverflundran.... (inte visste jag att den fanns och det visste nog inte veterinären heller....)
min granne (som är eko-bonde med f8r) säger att de blev smittade av r8djuren (getterna blev smittade av de allts8)
Alla getter har nu avmaskads 3 g8nger (mot särskild stora leverflundran).
Ska avmaskas igen, har kvar samma
Ett hospis i Schweiz frågade de (...) som just var i färd med att dö om de möjligen ångrade något (...) Den vanligaste ångern var att de tillbringat för lite tid med sina barn/sin familj (...) Ångerns röda tråd (för båda könen) var att de levt upp till samhällets önskningar snarare än till sina egna

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
Getter är inte "tillverkade" för sump och träskmarker.  Finns de där behöver de också skydd av ett "flugmedel" för får.  Allt flera sjukdommar som sprids med knott, myggor, fästingar och stickflugor kommer nu till Sverige!
H/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

AnimalMediators

  • Inlägg: 0
    • Södermanland
    • Let us save our planet. net
(fortsättning fr8n ovan - barnen kom s8 jag skrev ej klar)
... har kavr samma veterinär som inte vet n8t om getter - men som kan skriva ut medicin 8t mig iaf om jag själv listar ut vad som behövs....
(finns det n8gon get-kunnig veterinär i Sverige - vet n8gon?
@Torptomten: vilket flugmedel?

M8nga hälsningar till er alla som har brytt sig!!
Ett hospis i Schweiz frågade de (...) som just var i färd med att dö om de möjligen ångrade något (...) Den vanligaste ångern var att de tillbringat för lite tid med sina barn/sin familj (...) Ångerns röda tråd (för båda könen) var att de levt upp till samhällets önskningar snarare än till sina egna

AnimalMediators

  • Inlägg: 0
    • Södermanland
    • Let us save our planet. net
N8gra tipps jag har f8tt fr8n en snäll alternativare via PM:
(tänkte att ni andra ocks8 kan ha nytta av tippsen kanske...)

Förut fanns ett som hette "Flusa" nu finns ett som jag tror heter "Fly trix".  Du får fråga på Granngårdesbutiken!

Om marken är så sank som Du skriver, så kan det komma att bli stora svårigheter att ha getterna där.
På sikt kan ett stängsel som är minst 1,60 m . Genom att sätta 2 släta trådar ovanför nätet på 1,70 m esp.
1,8 m över marken, kan Du hålla undan Rådjuren. Stora Leverflundran är dock mycket svår att bli av med, om man inte dikar ut marken och planterar skyddande (från getterna)björkar som kan drännera marken. Björkens löv ger även ett mera basiskt ytlager i jorden som på sikt kan ha positiv inverkan också.
För getternas allmänna hälsa rekomendrar jag ett 1)Multivitaminpreparat och ett med  2)E-vitamin och Selen som Du ger varje dag under 1 vecka/ månad.  På detta sätt undviker Du brist liksom för höga halter vitamin.  Dessutom rekomenderar jag fri tillgång på 3) foder-kalk (  Ingen annan kalk! ) för klövarnas hälsa.
Lycka till!...

Jag har haft getter (jämtget x anndraraser) i 13 år, får (Rakka) och gris (Linderöd) i tre år. De har fått vistas på högre belägna markpartier, men runt marken finns både sjöar, kärr och myrar.  Platsen ligger nära Landvätter (översatt till mordern svenska: "Det ständigt våta/vätta landet"), så djuren och jag har haft anledning att skydda oss mot följande; knott, myggor, bromsar och stickflugor, fästingar, hjort- och älg-flugor (en bevingad lus) men även stora leverflundran har varit aktuell, eftersom jag har tagit en hel del färskt gräs på sanka områden vid ån, och serverat i hagarnas höhäckar sommartid.
Lycka till! ...
Ett hospis i Schweiz frågade de (...) som just var i färd med att dö om de möjligen ångrade något (...) Den vanligaste ångern var att de tillbringat för lite tid med sina barn/sin familj (...) Ångerns röda tråd (för båda könen) var att de levt upp till samhällets önskningar snarare än till sina egna


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

422 gäster, 1 användare
Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser