Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tjuriga hönor i JANUARI??????  (läst 1026 gånger)

edahlqvist

  • Inlägg: 26
    • Bohuslän
Tjuriga hönor i JANUARI??????
« skrivet: 22 jan-18 kl 18:43 »
Då var det dags igen. Har en höna som inte vill göra annat än ruva, förra hösten låg hon i månader tills våren kom och hon kunde få ägg att ligga på. Det har nu gått en månad utan att hon visat några tecken på att ge upp, detta trots att vi bär ut henne varje dag. Idag har hon lyckats locka med ytterligare en höna på ruvtåget och dom ligger nu och tjurar tillsammans i ett rede (vi har bara två och det är favoritredet).

Jag har en värmelampa som står på några timmar under natten för att det inte ska bli allt för kallt för dom och inser att detta kan vara en påverkande faktor.

Vi har bara sex stycken hönor, ingen tupp. Dom bor i ett litet, isolerat hönshus.

Hon brukar få en kull kycklingar varje vår, så har tagit hand om kycklingar innan.

Frågan är nu: Vad är bästa lösningen? Ge tanterna några ägg trots att det är januari och svinkallt? Hur tar kycklingarna det? Vi brukar alltid ha dom springande utomhus efter bara någon vecka, i och med att vi bara haft kycklingar under sommaren. På något magiskt sätt lyckas väcka dom ur deras ruvtöcken? Har testat att bada surhönan innan, funkade inte. Slänga ut henne funkar inte heller något vidare. Vad ska jag göra?  :-\

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Tjuriga hönor i JANUARI??????
« Svar #1 skrivet: 22 jan-18 kl 18:48 »
Mest troligt så har de inspirerats av att dagen börjar bli längre.

 

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Tjuriga hönor i JANUARI??????
« Svar #2 skrivet: 22 jan-18 kl 21:31 »
Jag undviker denna situation,  som jag absolut inte vill ha,  genom att ställa av hönsen över vintern. Ingen värme, inget lyse, minimalt med kraftfoder= inga ägg. Men just nu anar jag att de börjar bli lite på gång, så om några veckor börjar de nog värpa vilket betyder ruvning mars - april. Perfekt tid.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

420 gäster, 2 användare
LimJans, smaka

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser