Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vilken ras passar som frigående?  (läst 2575 gånger)

Stina Lagerqvist

  • Inlägg: 1
vilken ras passar som frigående?
« skrivet: 29 apr-19 kl 17:00 »
Funderar på att skaffa höns och vet inte vilken ras som passar bäst. Jag bor typ på landet och vill att hönorna ska kunna gå fritt på tomten. Jag vill ha lugna, sociala hönor. köttmängd och äggproduktion är oviktigt.

Lini

  • Inlägg: 41
    • Hälsingland
SV: vilken ras passar som frigående?
« Svar #1 skrivet: 29 apr-19 kl 18:12 »
Låter ungefär som mina prioriteringar. Har ingen direkt erfarenhet än men själv har jag förälskat mig i faverolle och silkeshöns just för att de ska vara rätt snälla, kanske det skulle vara värt att kolla upp dom?

(silkeshöns har dock dålig flygförmåga vilket kanske gör frigående lite mer riskabelt)

vfsf

  • Inlägg: 1
    • Västergötland
SV: vilken ras passar som frigående?
« Svar #2 skrivet: 06 maj-19 kl 08:43 »
Hedemorahöns. Tåliga höns som är väldigt trevliga att ha. Klarar kyla  väldigt bra också. Mina klarar minus 18 utan några problem. Läs lite om dem på Internet.

Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: vilken ras passar som frigående?
« Svar #3 skrivet: 06 maj-19 kl 09:09 »
Dvärghöns har jag och de är mycket sociala och en del är väldigt tama. Små höns med stora personligheter! De lägger många och goda ägg. De ruvar in absurdum när deras inre klocka säger så, ibland mitt i vintern oavsett om det finns ägg eller inte att ruva. Öländska dvärghöns, dvärgkochin och dals pärlhöna är de raser jag har. De öländska flyger mycket bra men det är inget negativt, snarare kan det ha hjälpt till att rädda dem någon gång. Att gå fritt innebär ett härligt men ack så farligt liv.. Förbered dig på förluster.

Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: vilken ras passar som frigående?
« Svar #4 skrivet: 06 maj-19 kl 09:14 »
Låter ungefär som mina prioriteringar. Har ingen direkt erfarenhet än men själv har jag förälskat mig i faverolle och silkeshöns just för att de ska vara rätt snälla, kanske det skulle vara värt att kolla upp dom?

(silkeshöns har dock dålig flygförmåga vilket kanske gör frigående lite mer riskabelt)
Silkeshöns är supermysiga

Nina W

  • Inlägg: 3987
    • Värmland
SV: vilken ras passar som frigående?
« Svar #5 skrivet: 06 maj-19 kl 11:43 »
Jag har en liten genbanksflock med hedemorahöns och jag håller på att det ska vara genbank, där ute finns så många blandningar. Du kan kolla på www.kackel.se och läsa om de andra lantraserna också. Av dom så är nog skånsk blommehöna lugnast. Mina hedemoror är olika personligheter och det finns en o annan som inte har lust att bli tam men som kanske gör viss nytta som flockens väktare. Hur tama dom blir beror dels på arv och sen på hur mycket mänsklig kontakt dom fått då dom var små. Om mamman är tillgiven så kan det också ha betydelse. För att få dom så barnvana och tama som möjlligt så köp gärna åtta veckors kycklingar. Men tänk på att dom är små och lätt faller offer för olika rövare, till och med vanliga skator.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: vilken ras passar som frigående?
« Svar #6 skrivet: 06 maj-19 kl 12:15 »
de flesta hönsraser passar som frigående.. Men du bör undvika vita höns.. vita höns har en benägenhet att bli tagna av rovfåglar oftare än andra..  Jag skulle satsat på någon lantras eller kulturras..
Fjäderfän och kaniner

Jojsmamma

  • Gäst
SV: vilken ras passar som frigående?
« Svar #7 skrivet: 08 jun-19 kl 23:39 »
Jag har efter ett hönsuppehåll skaffat en flock med brahmor - de passar perfekt som frigående hos mig eftersom att de inte är några flygare direkt, och grannarna blir så ledsna i ögat om de flyger över staketet och in i deras kohage (och då bor vi ändå på landet).
Har en orpington också, hon är också lugn och stillsam. Mina två isbar däremot är busiga och gör som de själva vill, bland annat flyger precis dit de behagar.

 

Fredrik.L

  • Inlägg: 21
    • -
SV: vilken ras passar som frigående?
« Svar #8 skrivet: 24 sep-19 kl 08:20 »
Nu var det ju ett tag sedan du skrev det här inlägget så du kanske har ett gäng söta dunbollar hemma i trädgården. Men det kanske är någon annan som hittar tråden och behöver hjälp. Jag tycker personligen det är härligt att ha en flock med lita blandade raser, då får man olika personligheter och hos mig har det oftast gått väldigt bra. Jag har gjort en lista med olika raser som kanske kan guida dig lite mer kring vilka raser du ska satsa på. https://happyhill.se/nyheter/honsraser-som-passar-ditt-honshus/

Sen har jag många gånger haft blandningar av olika raser och det är inte fel det heller om du frågar mig. Lycka till med valen kring dina höns.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

549 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, ärt, Okulärbesiktning av Byrålåda

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser