Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönsfoder som inte transporterats jorden kring  (läst 1802 gånger)

Vitryss

  • Gäst
Hönsfoder som inte transporterats jorden kring
« skrivet: 18 jan-07 kl 12:22 »
Håller ni koll på att det ni ger hönsen inte är producerat på andra sidan jordklotet, typ soja,  majs, hampfrö, sesamfrö.
Svenskproducerad säd och rotfrukter och äpplen är väl fullvärdig kost och dessutom skonsam för miljön?

Här har hönsen käkat exotiska frukter med råge hela vintern - banan, mango, papaya, klementiner osv (annars skulle affären kastat det).
Och för övrigt är jag inget föredöme, men jobbar på det.

Strax innan jul köpte jag nyponskal i påse, för det hade jag läst här på forumet var ett bra tillskott för pullorna. Och det är ju lite kul att testa saker och ting åt gottgrisarna.
De här nyponskalen tog jag för givet att dom var svenska, som när jag köpte öring i frysdisken på ICA. Men båda dom här produkterna var från Chile.
« Senast ändrad: 18 jan-07 kl 12:24 av Vitryss »

Helenan

  • Gäst
Re:Hönsfoder som inte transporterats jorden kring
« Svar #1 skrivet: 18 jan-07 kl 12:36 »
Ja och ibland får jag sockerärter från grönsaksdisken som är odlat och packat i Kenya. Då blir jag lite orolig att några konstiga bakterier ska komma med  :-\

christine

  • Inlägg: 1693
  • Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
Re:Hönsfoder som inte transporterats jorden kring
« Svar #2 skrivet: 18 jan-07 kl 19:47 »
Ja, jag får grismat från en butik. Fjärderfäna får del av grönsakerna samt bröd, fil, youghurt etc.

Mycket av grönsakerna t ex dill kvistar, persiljekvistar kommer i plasttråg från Italien!! Sen frukten kommer också från när och fjärran.

Mycket av grönsakerna har vi i Sverige resurser till att producera själva. Blir nästan frusterad när jag sorterar grönsakerna och frukten. >:(

Sluta köp importerade färska grönsaker från andra länder, köp Svenskt.
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

532 gäster, 3 användare (1 dolda)
Efwa, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

Enkelt boende
i Övrigt om bygga & bo
[Idag kl. 08:32]


Hitta ämnen
i Teknisk support
[Igår kl. 14:50]


Tid att klippa tuja
i Övrigt om odling
[01 maj-24 kl 19:47]


Tenngjutning
i Metall
[01 maj-24 kl 10:01]


Ersätta hushållspapper med ... vad?
i Textil
[30 apr-24 kl 00:07]


Konsistens på ägg
i Höns: Sjukdomar och skador
[29 apr-24 kl 17:43]


Rädda svetspinnarna
i Metall
[29 apr-24 kl 00:58]


Tunn eldfastplåt
i Metall
[28 apr-24 kl 23:14]


Kommer vedeldning att beskattas?
i Uppvärmning
[28 apr-24 kl 22:14]


Rostfri skruv i ek?
i Trä
[28 apr-24 kl 22:07]

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser