Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odla potatis i land eller pallkrage?  (läst 6604 gånger)

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
Odla potatis i land eller pallkrage?
« skrivet: 07 jun-18 kl 12:29 »
Jag har odlat potatis direkt i land i flera år- men fått tag på ett gäng pallkragar billigt och funderar på att testa odla i dessa. Främst för att slippa gräva jorden varje år och förhoppningsvis mindre ogräs. Tänker jag rätt? Blir skörden olika om man planterar i krage eller fritt i jorden? Tänkte blanda jord från landet med köpt jord lite hästgödsel och ev kompost på det. Vad har ni för erfarenhet att odla potatis i pallkrage? Behövs det två kragar på varann för att få djup?

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Odla potatis i land eller pallkrage?
« Svar #1 skrivet: 07 jun-18 kl 14:39 »
Vi har kört med 2 pallkragar högt i många år nu och det har fungerat kanon. I år har jag även direkt i mark så det får bli en jämförelse av skörden till hösten

Sent from my SM-G950F using Tapatalk


rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Odla potatis i land eller pallkrage?
« Svar #2 skrivet: 07 jun-18 kl 14:56 »
Jag odlar i två pallkragar högt.
Jag har haft jord till drygt en krage högt, så det finns utrymme att kupa en eller två ggr under tiden.
Växer det rejält, så kan man lägga på en tredje krage och fortsätta kupa uppåt.

Jag kör på runt 75% köpejord från byggmax, resten kompost eller kogödsel.

Iår kör jag även i hinkar, fyller till hälften, en stor eller två små potatis i varje. Kupar sedan allteftersom ttill kanten på hinken. Det är årets experiemnt.

/Rikard

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Odla potatis i land eller pallkrage?
« Svar #3 skrivet: 07 jun-18 kl 15:03 »
Jag odlar i två pallkragar högt.
Jag har haft jord till drygt en krage högt, så det finns utrymme att kupa en eller två ggr under tiden.
Växer det rejält, så kan man lägga på en tredje krage och fortsätta kupa uppåt.

Jag kör på runt 75% köpejord från byggmax, resten kompost eller kogödsel.

Iår kör jag även i hinkar, fyller till hälften, en stor eller två små potatis i varje. Kupar sedan allteftersom ttill kanten på hinken. Det är årets experiemnt.

/Rikard
Hinkar funkar bra. Det körde vi innan vi flyttade till större ställe . Gav rätt bra skörd

Sent from my SM-G950F using Tapatalk


Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Odla potatis i land eller pallkrage?
« Svar #4 skrivet: 07 jun-18 kl 16:08 »
Oftast så odlar man potatis i sådana kvantiteter att det blir dyrt/opraktiskt att använda pallkragar. Bortsett från det ser jag inget hinder med pallkragar.

Naturliv

  • Inlägg: 1222
    • Södermanland
SV: Odla potatis i land eller pallkrage?
« Svar #5 skrivet: 07 jun-18 kl 17:49 »
Potatisen är tålig och kan odlas i pallkragar, på friland, i kruka och till och med direkt i jordsäcken. Jag själv använder potatisen när jag ska odla upp ny mark, då sätter jag potatis första året och ogräs försvinner allteftersom. Om jag behöver höja marknivån passar jag på att fylla på med jord när det är dags att kupa. Året efter är marken väl förberedd för det jag vill plantera. Bara lite gödsel kan behövas fyllas på.
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
SV: Odla potatis i land eller pallkrage?
« Svar #6 skrivet: 08 jun-18 kl 10:13 »
Ja är det en hel åker så blir det dyrt :) men då har man oftast en traktor också som kan plöja upp marken :) jag brukar sätta runt 20-30 plantor och räknat ut att det blir fyra pallkragar
Oftast så odlar man potatis i sådana kvantiteter att det blir dyrt/opraktiskt att använda pallkragar. Bortsett från det ser jag inget hinder med pallkragar.

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
SV: Odla potatis i land eller pallkrage?
« Svar #7 skrivet: 08 jun-18 kl 10:16 »
Det är det jag hoppats på i alla år, att marken ska bli bättre. Men jorden är som bäst precis efter potatisskörden. Nästa vår är det fullt med ogräs, rosenbuskar som spridit sig, lupiner mm och stenig och hård. Jag ska testa i år å sätta i pallkragar blir ett kul experiment

Potatisen är tålig och kan odlas i pallkragar, på friland, i kruka och till och med direkt i jordsäcken. Jag själv använder potatisen när jag ska odla upp ny mark, då sätter jag potatis första året och ogräs försvinner allteftersom. Om jag behöver höja marknivån passar jag på att fylla på med jord när det är dags att kupa. Året efter är marken väl förberedd för det jag vill plantera. Bara lite gödsel kan behövas fyllas på.

rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Odla potatis i land eller pallkrage?
« Svar #8 skrivet: 08 jun-18 kl 12:35 »
Jag brukar ha 6 plantor i halv-krage, och 8st i full-krage för referens.

Jag odlar dock inte för att spara över vintern, utan brukar mumsa från odlingarna alteftersom saker mognar.
Ärtor och tomater hinner oftast inte ens in i köket :)

/Rikard

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Odla potatis i land eller pallkrage?
« Svar #9 skrivet: 08 jun-18 kl 14:11 »
Om du planterar på botten i lite jord kan du fylla på efter hand med jord när plantorna växer så fort det kommit fyra blad så det bara blir tre kvar. Nu kommer plantorna att bilda potatisar i stället för dom nedhöljda bladen. det kan bli en rejäl skörd.
kretslopp

Lena III

  • Inlägg: 2752
  • Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
SV: Odla potatis i land eller pallkrage?
« Svar #10 skrivet: 08 jun-18 kl 16:01 »
Det är det jag hoppats på i alla år, att marken ska bli bättre. Men jorden är som bäst precis efter potatisskörden. Nästa vår är det fullt med ogräs, rosenbuskar som spridit sig, lupiner mm och stenig och hård. Jag ska testa i år å sätta i pallkragar blir ett kul experiment

Täck med något (löv/gräs/tidiningar) efter skörd så slipper du åtminstone att fröogräs gror.
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

 

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Odla potatis i land eller pallkrage?
« Svar #11 skrivet: 08 jun-18 kl 16:51 »
Jag odlade potatis i pallkrage ett år och reagerade på att det torkade ut nästan fortare än jag han vattna. Solen värmde upp jorden lite för bra. I övrigt inga problem.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

678 gäster, 3 användare (1 dolda)
Vassberg, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser