Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  mata magra hönor med??  (läst 18662 gånger)

brantas

  • Inlägg: 2106
  • www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
Re:magra hönor....
« Svar #20 skrivet: 21 aug-07 kl 11:38 »
tack för alla tips, nu ska jag ut och göra mina egna blandnignar, och som sagt va så vill jag inte göra dom feta, bara till lycklinga välmående hönor.
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Tingeling

  • Inlägg: 393
    • -
Re:magra hönor....
« Svar #21 skrivet: 21 aug-07 kl 18:28 »
Jag blev också rekomenderad att köpa Fasan Hög till mina smala hönor....men på Granngården fick jag svaret att de slutat att tillverka just det fodret.  Visste inte att man kan köpa kalkonfoder..... tack för tipset :D
Förra sommaren var speciellt en av mina hönor mager.... jag skickade bajsprov som inspekterades under mikroskop....och hon såg spolmask och liiiite coccidios, så jag fick medecin mot det. Jag ger ändå mina allfoder, snäckskal och solrosfrö, hampfrö och korn. Alltid. + matrester så klart..... jag brukar hälla i lite filmjölk när de behöver gå upp i vikt (de äter med riktigt god aptit då) , och några droppar rapsolja så får de Omega 3 (tror jag det var).

Min magra höna lade på sej hullet efter ett par månader igen. Nu är hon mager igen  :-\ precis samma tid som förra sommaren. Så nu tänker jag skicka bajsprov igen..... + ge extra mat...... får fundera på det där med Kalkonfoder också. Bara det inte blir för kraftigt?
Lycka till med dina silkeshönor.

Gun
« Senast ändrad: 21 aug-07 kl 18:30 av Tingeling »
Det svåra är inte att åldras...
Det svåra är att vänja sej av med att vara ung

Sabelpoot

  • Inlägg: 182
    • Västergötland
    • Sabelpoot.se
Re:magra hönor....
« Svar #22 skrivet: 21 aug-07 kl 18:52 »
Det var ett underligt svar de gav dig på Granngården. De måste ha förväxlat det med något annat foder, kanske Multi, som tillverkades under en tid till just rashöns.

Jag har gett mina djur "Fasan hög" i alla år och gör det fortfarande.

Beroende lite vart du bor så finns det olika ställen här omkring du kan vända dig till, bl a:

http://www.hape.se/prislista.html  (Landvetter, utanför Göteborg)

Själv köper jag hos vår lokala lanthandel till väldigt bra pris.

brantas

  • Inlägg: 2106
  • www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
Re:magra hönor....
« Svar #23 skrivet: 21 aug-07 kl 18:52 »
tack för omtanken och för att du berättar hur det gick för dig, jag ska köpa lite fil nästa gång jag ska åka till affären och se om mina hönor gillar det.
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Tingeling

  • Inlägg: 393
    • -
Re:magra hönor....
« Svar #24 skrivet: 21 aug-07 kl 22:44 »
Det var ett underligt svar de gav dig på Granngården. De måste ha förväxlat det med något annat foder, kanske Multi, som tillverkades under en tid till just rashöns.


Oj, ja det var ju konstigt. Då får jag fråga igen då..... tack för att du informerade mej om det.

ms_krudd: Vi käkar fil (A-fil ska det vara) här både människor och djur  ;) ,hunden får fil varje morgon på maten.....katterna gillar en skvätt ibland....hönsen får ett par gånger i veckan....det ser till så våra magar funkar bra.
Det svåra är inte att åldras...
Det svåra är att vänja sej av med att vara ung

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:magra hönor....
« Svar #25 skrivet: 22 aug-07 kl 00:18 »
Majs innehåller mycket kolhydrater och en del protein så bantar gör nog inte hönsen på majs... ;)  
Nu tror jag ju inte att broilerna äter bara majs förstås.

Men hur som helst, så innehåller Majs väldigt lite protein,
och det är ju protein som bygger muskler! Kolhydrater bygger FETT....

Och inte vill man väl att hönsen ska få fettlever och dö eller ?
Kan ha misstagit mig på målet kanske...
« Senast ändrad: 30 sep-08 kl 10:13 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Margit

  • Gäst
Re:magra hönor....
« Svar #26 skrivet: 22 aug-07 kl 10:13 »
Nu tror jag ju inte att broilerna äter bara majs förstås.

Men hur som helst, så innehåller Majs väldigt lite protein,
och det är ju protein som bygger muskler!
Kolhydrater bygger FETT....

Och inte vill man väl att hönsen ska få fettlever och dö eller ?
Kan ha misstagit mig på målet kanske...

Om du läser ordentligt så var inte "målet" att hönorna skulle bli feta...puh! Och du skrev ju att hönorna bantas om de får majs...och nu skriver du att de riskerar fettlever... ::)
Majs innehåller mer protein än någon annan grönsak. Redigerat: Förutom baljväxter!
Tanken var inte att hönorna BARA skulle äta majs, utan som en del i utfodringen. Och tråden handlar om MAGRA HÖNOR och vad man kan ge dem för att lägga på hullet - inte om att få hönorna så feta att de dör av fettlever...
« Senast ändrad: 22 aug-07 kl 18:55 av Margit »

Mossie

  • Inlägg: 362
  • Dvärgöland, dvärgkochin, hund, katter & sambo.
Re:magra hönor....
« Svar #27 skrivet: 22 aug-07 kl 10:25 »
Vi äter rätt mycket Quinoa eftersom vi är "vegisar", hönsen brukar få en släng av sleven dom med och dom kastar sig över resterna. Quinoa innehåller mycket protein och hög andel omättade fettsyror. Nejdå ::)vi tvingar INTE hönsen att bli vegisar, husse är ute och "gräver mask" åt dom stup i kvarten. ;D
Det finns inga dumma djur-bara dumma människor.

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:magra hönor....
« Svar #28 skrivet: 22 aug-07 kl 11:21 »
Om du läser ordentligt så var inte "målet" att hönorna skulle bli feta...puh! Och du skrev ju att hönorna bantas om de får majs...och nu skriver du att de riskerar fettlever... ::)
Majs innehåller mer protein än någon annan grönsak.
Jag läser ordentligt men gör du det?

Skilj på fett och muskler !
Att ge ett foder som gör att djuren bildar fett, är ju inte att ge dem bättre hull.
Bättre hull är ju när djuret ökat sin MUSKELMASSA inte fettvävnad...

Majs innehåller väldigt LITE protein ca: 8-10%  och Fodermajs ännu mindre bara 3 %  :-\

Vart har du lärt dig att den skulle innehålla mer än någon annan grönsak ??
Kasta den boken  ;D

Ärtor innehåller t.ex  22-23% protein.
« Senast ändrad: 30 sep-08 kl 10:15 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Margit

  • Gäst
Re:magra hönor....
« Svar #29 skrivet: 22 aug-07 kl 12:01 »
Jag läser ordentligt men gör du det?

Skilj på fett och muskler !
Att ge ett foder som gör att djuren bildar fett, är ju inte att ge dem bättre hull.
Bättre hull är ju när djuret ökat sin MUSKELMASSA inte fettvävnad...

Majs innehåller väldigt LITE protein ca: 8-10%
Vart har du lärt dig att den skulle innehålla mer än någon annan grönsak ??  Kasta den boken  ;D

Ärtor innehåller t.ex  22-23% protein.

Ärtor är en baljväxt! Och ingen grönsak...så jag tänker behålla den boken!  ;D
Jag tror att det går bra att ge sina hönor lite majs - tror inte att de dör av fettlever för det. Vi kommer nog inte så mycket längre i den här diskussionen...

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:magra hönor....
« Svar #30 skrivet: 22 aug-07 kl 12:20 »
Vad är definitionen på grönsak?

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:magra hönor....
« Svar #31 skrivet: 22 aug-07 kl 12:23 »
Enligt SLU  (Lantbruksuniversitetet) så är ärtor en grönsak i alla fall.

Grönsaker:
  Aubergine
  Avocado
  Blomkål
  Broccoli
  Brysselkål
  Bönor
  Fänkål
  Groddar
  Gräslök
  Grönkål
  Gurka
  Kronärtskocka
  Kålrabbi
  Lök
  Majs
  Mangold
  Oliv
  Paprika
  Pumpa
  Purjolök
  Rabarber
  Rödkål
  Salladskål
  Sallat
  Savoykål
  Sparris
  Spenat
  Stjälkselleri
  Squash
  Tomat
  Vattenkastanj
  Vitkål
  Vitlök
  Ärtor

Grönsaker är en starkt heterogen grupp som till skillnad från frukten inte har någon klar botanisk definition.

Klagomål på detta kan skickas till och diskuteras med SLU....
« Senast ändrad: 30 sep-08 kl 10:16 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Margit

  • Gäst
Re:magra hönor....
« Svar #32 skrivet: 22 aug-07 kl 13:06 »
Enligt SLU  (Lantbruksuniversitetet) så är ärtor en grönsak i alla fall.

Grönsaker:
  Aubergine
  Avocado
  Blomkål
  Broccoli
  Brysselkål
  Bönor
  Fänkål
  Groddar
  Gräslök
  Grönkål
  Gurka
  Kronärtskocka
  Kålrabbi
  Lök
  Majs
  Mangold
  Oliv
  Paprika
  Pumpa
  Purjolök
  Rabarber
  Rödkål
  Salladskål
  Sallat
  Savoykål
  Sparris
  Spenat
  Stjälkselleri
  Squash
  Tomat
  Vattenkastanj
  Vitkål
  Vitlök
  Ärtor

Grönsaker är en starkt heterogen grupp som till skillnad från frukten inte har någon klar botanisk definition.

Klagomål på detta kan skickas till och diskuteras med SLU....
Jag tänker inte skicka något klagomål till SLU... men i "min bok" var det uppdelat i olika "familjer" och då hörde ärtor, bönor, linser etc till familjen baljväxter - ursäkta. Jag vet att baljväxter har högre proteinhalt än majs...men min fasta tro och övertygelse är ändå att det är OK att ge lite majs till hönor som gillar det...det behöver väl inte bli en sån stor sak av det?
Jag förstår inte hur majskyckling kan vara så gott om brösten bara består av fett ::)...och jo, de äter till största delen foder som består av majs, i alla fall Bjärekyckling (mums).
« Senast ändrad: 22 aug-07 kl 18:53 av Margit »

Elolinon

  • Inlägg: 118
  • Det är mycket nu...., men det är det ju jämt!
    • Bohuslän
    • Åseby Hage
Re:magra hönor....
« Svar #33 skrivet: 22 aug-07 kl 16:59 »
Det verkar som om diskussionen är lite infekterad.... så jag vet inte om jag vågar säga något.  :-[

Men behöver man inte äta både fett och proteiner?  ???

Å nu kommer ni säkert att skriva att jag in har läst tillräckligt noga för det står säkert någonstans. Men jag ville bara säga det....  :-X
Bor på en gård i Kållekärr på Tjörn. Har höns, hund och dammråttor.

Helenan

  • Gäst
Re:magra hönor....
« Svar #34 skrivet: 22 aug-07 kl 17:24 »
Ha ha!

Jag skulle ialla fall tro att hönor som får extra majs blir tjockare än hönor som får extra ärter! Mina hönor säger om ärter samma som mina barn gör: blää :P

Margit

  • Gäst
Re:magra hönor....
« Svar #35 skrivet: 22 aug-07 kl 18:51 »
Det verkar som om diskussionen är lite infekterad.... så jag vet inte om jag vågar säga något.  :-[

Men behöver man inte äta både fett och proteiner?  ???

Å nu kommer ni säkert att skriva att jag in har läst tillräckligt noga för det står säkert någonstans. Men jag ville bara säga det....  :-X

För mig får alla säga vad de vill!  ;) Och du har helt rätt! Alla "byggstenar" behövs!   ;D

Margit

  • Gäst
Re:magra hönor....
« Svar #36 skrivet: 22 aug-07 kl 18:51 »
Ha ha!

Jag skulle ialla fall tro att hönor som får extra majs blir tjockare än hönor som får extra ärter! Mina hönor säger om ärter samma som mina barn gör: blää :P

 ;D ;D ;D samma hos mig!

Rakadero

  • Inlägg: 3188
    • Västergötland
    • Reflections of Rachel
Re:magra hönor....
« Svar #37 skrivet: 22 aug-07 kl 20:39 »
Hur många hönor är det räknat på?

8 kg hönsfoder tar ju slut fortare om man t ex har tjugo höns än om man har fem? Ju fler höns man har desto mindre av medlet får de ju i sig?

Undrar också över vad flagelater är för något...

Majs har mina hönor fått med matresterna någon gång, det går ner, men t ex morötter, ärtor, gröna bönor och sånt, det äter de inte alls. De verkar inte vara särskilt förtjusta i grönsaker...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

BK

  • Inlägg: 266
    • Västmanland
Re:magra hönor....
« Svar #38 skrivet: 22 aug-07 kl 22:38 »
Skalade solrosfrön...de är feta och ger näring


Kan man inte ge hönsen solrosfrön med skal på? Det brukar jag göra, speciellt på vintern, men det kanske är värdelöst då  ???

Margit

  • Gäst
Re:magra hönor....
« Svar #39 skrivet: 22 aug-07 kl 22:57 »
Kan man inte ge hönsen solrosfrön med skal på? Det brukar jag göra, speciellt på vintern, men det kanske är värdelöst då  ???

Det går säkert lika bra med skal!!! Men mina dvärghönor är bara 4 månader och de äter inte solrosfrön med skal än...det verkar som om att de tycker de är för stora? Jag skämmer nog bort dem lite väl mycket... :-[
« Senast ändrad: 22 aug-07 kl 22:57 av Margit »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

468 gäster, 3 användare (1 dolda)
AnniW, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser