Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Favoritföda  (läst 1924 gånger)

Marianne

  • Inlägg: 13
Favoritföda
« skrivet: 24 jun-06 kl 17:30 »
Jag har nyligen fått hem 5 st får som jag vill ha mer tama. Vad ska jag locka dem med? Morötter, vilken sorts sly, gräs osv. Vad gillar de bäst?
Någon idé?

Emil

  • Gäst
Re:Favoritföda
« Svar #1 skrivet: 24 jun-06 kl 18:36 »
Fårfor  ;D

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Re:Favoritföda
« Svar #2 skrivet: 24 jun-06 kl 20:43 »
Våra får som vi hämtade förra sommaren var inte särkilt tama i början. Vi lockade dem med havrekross och snart lärde de sig att om vi kom o rasslade med spannen så vankades det godis..

Men tänk på att inte ha med "godis" varje gång för då kan de bli väldigt bräkiga så fort de ser en människa.

Nu har vi istället gått över till helt korn som kraftfoder när det behövs.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Anita G

  • Inlägg: 15
    • Uppland
Re:Favoritföda
« Svar #3 skrivet: 30 jun-06 kl 00:05 »
   Om du vill att fåren kommer fram till dig, så locka med Fårfor, Lammfor, knäckebrödsbitar, morot t ex. Banka på hinken eller kärlet du har godiset i, så lär de sig att komma när de hör det ljudet.
   Vill du ha dem mer tama: mota in dem i ett hörn eller försök på annat sätt få tag i fåret och koppla upp det. Bind fast fåret och tvinga på henne kel, klappar och klia henne på bringan, buken, mellan frambenen. Hon märker snart att du inte är farlig och att du kliar henne så skönt. Mina får kommer numera fram till oss för att kela, de står på kö!
   Lammen blir ju tama o keliga redan sin första levnadsdag, då jag gossar med dem varje dag i början. Har jag försummat det, blir det till att "tvångskela" med dem senare.
   Lycka till!
   Anita G
Ulltovan


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

366 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser