Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lerklinade innerväggar  (läst 10815 gånger)

Acleja

  • Inlägg: 228
    • Blekinge
Lerklinade innerväggar
« skrivet: 25 mar-10 kl 11:10 »
Jag ska inreda ett sovrum på övervåningen men vet inte riktigt vad jag ska göra med väggarna. Det är timmerväggar som är lerklinade (?) och på det sitter en alldeles för mörk tapet. Jag vill ha en ny tapet. Här och där har tapeten lossnat och väggarna är ganska buckliga på en del ställen. Att väggarna är buckliga stör mig egentligen inte men kanske det blir lite svårt att tapetsera snyggt med mönsteranpassning och så  :P

Kan man på något sätt lägga en mer stabil puts på väggarna och ha det putsat utan att sedan tapetsera eller klarar lerkliningen inte det? Om man måste jämna till väggarna (för att tapetsera)  – vad väljer man för skivor då? Masonit eller?

Finns här några idéer?

/Acleja

Tacitus

  • Inlägg: 726
    • Ångermanland
SV: Lerklinade innerväggar
« Svar #1 skrivet: 25 mar-10 kl 11:20 »
Borde kunna fungera med gipsbruk eller gipspackel och sedan OSB + gipskiva som skruvas tvärsigenom ner i timmret - dock är ju alltid risken med gammla timmerhus att det rör sig så att det spricker sönder så använd förskjutna skarvar mellan skivlagren.


manna

  • Inlägg: 3788
    • -
SV: Lerklinade innerväggar
« Svar #2 skrivet: 26 mar-10 kl 10:28 »
Funkar det månne att pappspänna? Pappen kan sedan antingen målas eller tapetseras över.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Lerklinade innerväggar
« Svar #3 skrivet: 26 mar-10 kl 15:18 »
Om du vill få till en slätare yta så skulle du ju kunna klina på lite extra. Något kraftigare bruk blir bara problem. Det kanske kan gå med vanligt sandspackel också.
Pappspänningen måste ha trä att spika i, kliningen kommer bara att falla sönder.

Tacitus

  • Inlägg: 726
    • Ångermanland
SV: Lerklinade innerväggar
« Svar #4 skrivet: 26 mar-10 kl 17:10 »
Om det inte vore för sprickrisken så skulle det kunna gå att som enkel lösning limma renoveringsgips på lerkliningen med tex PL400 alt PL600 - men börja med metodförsök på en mindre yta så att du kan utprova tekniken.

Att tapetsera med vanligt tapetklister direkt på lerkliningen tror jag inte blir bra, bäst resultat tror jag att du får med att sätta två lager skivor över alltihop - dessa kan du skruva rätt ner i timmret så sitter det stadigt.




Bullerybo

  • Inlägg: 672
    • Närke
SV: Lerklinade innerväggar
« Svar #5 skrivet: 27 mar-10 kl 07:14 »
Har du lerklining på väggarna? Grattis! Det är både isolerande och fuktreglerande, och har en sngg levande yta dessutom.

Pappspänna eller vävspänna brukar man göra om man ska ha tapet över. Men lerkliningen är jättefin att måla direkt på, så jag skulle överväga det om jag var du.

Sätter du gips över kommer du få sämre vämeekonomi (det bli råkallt och håller ej värmen vid uppvärmning). OSB är värdelöst att tapetsera på så den  kan du hoppa.

Nån slags masonit som är tunn och diffussionsöppen...om det finns, kanske skulle möta dina behov om du absolut vill ha skiva över. Sätt skivorn försiktigt och skruva på få ställen. Att förstöra lerkliningen (tex genom att  smacka på annat bruk) kommer kanske sänka värdet på huset om du får för dig att sälja. Att lerklina är arbetskrävande så det blir väldigt dyrt att återställa när du sedan ångrar dig.

ängsfot

  • Inlägg: 0
    • Västergötland
    • www.ekobyggvast.se
SV: Lerklinade innerväggar
« Svar #6 skrivet: 28 mar-10 kl 13:48 »
hej!

håller med, lerklining fungerar utmärkt i timmerhus. drar ur fukt ur timret och skapar ett sunt inneklimat. rekommenderar att måla med äggoljetempra! ej tät färg.
lycka till!

Tacitus

  • Inlägg: 726
    • Ångermanland
SV: Lerklinade innerväggar
« Svar #7 skrivet: 28 mar-10 kl 15:33 »
Jovisst, lerkliningen är så fuktreglarnde att det tar 2 år innan den har torkat...

Vad gäller uppvärmningskostnaderna så kommer det inte att märkas någon större skillnad på om lerkliningen är framme eller ej - "tunga" material kan jämna ut tempskillnader på kort sikt, dvs ett par timmar, men har ingen större inverkan på lång sikt över flera dygn och lerkliningens isolerande verkan fungarar precis lika bra bakom ett lager gips.

Vad gäller OSB-skivor så tapetserar man ju självklart inte direkt på dessa, utan man sätter ett lager OSB och sedan ett lager gips utanpå detta med förskjutna skarvar.

Lerkliningen skapar heller inte med automatik bättre klimat inne än vad gipskivor gör.

Lerklining var ett utmärkt material förr i tiden, men numera finns det bättre och effektivare grejjer att ta till.

Snarare så leder en överdriven fukttransport till högre energiförbrukning, det är bara att titta på hur man kyler ner många tunga vapen genom att helt enkelt skvätta lite vatten på dessa som dunstar och då "lyfter med sig" värmen... samma kylsystem som människokroppen som svettas ut fukt till huden som där dunstar och för med sig överskottsvärmen.

Man ska inte underskatta äldre teknik - men man ska heller inte överskatta den.

Bullerybo

  • Inlägg: 672
    • Närke
SV: Lerklinade innerväggar
« Svar #8 skrivet: 29 mar-10 kl 06:21 »
Din personliga uppfattning om gamla material känner jag till, och är inte så intresserad av då den skiljer sig ganska markant från restren av världens uppfattning om verkligheten. Jag accepterar att den är sanning för dig innuti ditt huvud men det blir tjatigt om vi ska ha den här diskussionen varje gång så lägg ner "övertygningsstilen". Den funkar inte.

Lerklining är ett utmärt material nu som förr. Liksom många andra metoder har den försvunnit inte pga låg kvalitet utan på att det är en arbetskrävande metod om man ska köra det från grunden. Arbetskraft var billigt förr och är dyrt idag, därför använder man hellre metoder som går snabbt att sätta upp även om de är kvalitativt sämre.Det är samma sak som med ex snabbtorkande plastfärger istället för linoljefärg. De tog över marknaden inte för att det är bättre - utan för att de dyra målarnissarna då kan göra andra lagret snabbare. Gärdesgårdsstaket är ett annat exempel, fortfarande det bästa stängslet man kan ha men aldeles för arbetskrävande för att den moderna människan ska ha råd.

Att timmer är värmelagrande är ett välkänt faktum och med ett diffussionsöppet material (ex lerklining) på insidan kan man till fullo utnyttja timmrets värmelagrande effekt. Med gips kan timmerstommen inte lagra någon värme och rummet känns därför råkallt så fort man inte har pågående uppvärmning där.

Jag hade tyvärr en galen människa som bodde i vårt hus innan och som fick för sig att regla upp innerväggarna i vardagsrummet med gips för att få dem raka. Det är nu husets kallaste rum där elementen får gå för högvarv.

Lerklining ÄR oerhört bökgt och arbetskrävande att sätta upp från grunden i ett rum som inte tidigare har det. Jut därför ska man vara glad om man redan har det (att lppa och laga är nämligen ganska enkelt) och inte börja riva och förstöra.


bua

  • Inlägg: 478
SV: Lerklinade innerväggar
« Svar #9 skrivet: 29 mar-10 kl 23:42 »
Hur man gör beror väl till viss del på vad man vill med sitt hus. Vill man ha en villa och hittar ett gammalt timmerhus då sätter man på gips eller för min personliga del, byggboard, och man har därigenom skapat en modern villakänsla. Vill man bo i ett hus som känns gammalt då behåller man lerkliningen och använder någon av alla de äldre tekniker som finns för att åtgärda det skadade.

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
SV: Lerklinade innerväggar
« Svar #10 skrivet: 30 mar-10 kl 07:03 »
Hur man gör beror väl till viss del på vad man vill med sitt hus. Vill man ha en villa och hittar ett gammalt timmerhus då sätter man på gips eller för min personliga del, byggboard, och man har därigenom skapat en modern villakänsla. Vill man bo i ett hus som känns gammalt då behåller man lerkliningen och använder någon av alla de äldre tekniker som finns för att åtgärda det skadade.

OT:
Varför köper man inte en modern villa om det är en sådan man vill ha, i stället för att försöka göra om timmerhuset?
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Tacitus

  • Inlägg: 726
    • Ångermanland
SV: Lerklinade innerväggar
« Svar #11 skrivet: 30 mar-10 kl 08:20 »
Det kan finnas många faktorer att ta i åtanke.

Det är kanske en specifik gård man är ute efter, boningshuset är ju bara en byggnad... dessutom vill de allra flesta inte bo i ett museum vilket är en himmla tur för annars skulle det vara ännu fler gammla timmerhus som står och ruttnar bort än vad det redan är.

En förutsättning för att kunna bevara flertalet timmerhus är att någon faktiskt vill använda dom som bostad och därför lägger ner resurser på att värma upp dom och se till att taket är tätt, de flesta vill då idag ha en viss boendestandard.

Tittar vi dessutom historiskt så har man i alla tider moderniserat äldre byggnader med jämna mellanrum, förr kunde en modernisering innebära att man satte spännpapp och pärlspont - idag kör vi med gips och board istället.

Sen tycker ju jag om "recycling", varför riva eller låta hus stå och ruttna bort om dom kan moderniseras och återanvändas... ett timmerhus som tilläggsisoleras utvändigt och där man byter ut inre fönsterglaset till energisparglas eller isolerglas och ser till att huset är vindtätt kan fungara bra som bostad i många år till istället för att antingen lämnas att ruttna eller att rivas och hamna i nått värmeverk.

Det man ska passa sig för när man sätter skivor i timmerhus är att man ska inte ha luftspalt mellan timmer och skiva om man inte har absolut 100% vindtätt så att inte uteluft eller kall luft från tex grunden kommer in i utrymmet mellan timmer och skiva - om det drar i luftspalten mellan skiva och timmer så kommer skivan att fungera som en kylfläns  :o


Tacitus

  • Inlägg: 726
    • Ångermanland
SV: Lerklinade innerväggar
« Svar #12 skrivet: 30 mar-10 kl 09:05 »
Din personliga uppfattning om gamla material känner jag till, och är inte så intresserad av då den skiljer sig ganska markant från restren av världens uppfattning om verkligheten. Jag accepterar att den är sanning för dig innuti ditt huvud men det blir tjatigt om vi ska ha den här diskussionen varje gång så lägg ner "övertygningsstilen". Den funkar inte.

Lerklining är ett utmärt material nu som förr. Liksom många andra metoder har den försvunnit inte pga låg kvalitet utan på att det är en arbetskrävande metod om man ska köra det från grunden. Arbetskraft var billigt förr och är dyrt idag, därför använder man hellre metoder som går snabbt att sätta upp även om de är kvalitativt sämre.Det är samma sak som med ex snabbtorkande plastfärger istället för linoljefärg. De tog över marknaden inte för att det är bättre - utan för att de dyra målarnissarna då kan göra andra lagret snabbare. Gärdesgårdsstaket är ett annat exempel, fortfarande det bästa stängslet man kan ha men aldeles för arbetskrävande för att den moderna människan ska ha råd.

Att timmer är värmelagrande är ett välkänt faktum och med ett diffussionsöppet material (ex lerklining) på insidan kan man till fullo utnyttja timmrets värmelagrande effekt. Med gips kan timmerstommen inte lagra någon värme och rummet känns därför råkallt så fort man inte har pågående uppvärmning där.

Jag hade tyvärr en galen människa som bodde i vårt hus innan och som fick för sig att regla upp innerväggarna i vardagsrummet med gips för att få dem raka. Det är nu husets kallaste rum där elementen får gå för högvarv.

Lerklining ÄR oerhört bökgt och arbetskrävande att sätta upp från grunden i ett rum som inte tidigare har det. Jut därför ska man vara glad om man redan har det (att lppa och laga är nämligen ganska enkelt) och inte börja riva och förstöra.

Nu så har jag ju inte försvarat plastfärg !

Det finns både bättre och sämre lösningar inom såväl modernt byggande som tradionellt byggande, allt nytt är inte bra på samma vis som allt tradionellt inte är bra.

När det däremot gäller vattburen färg så har jag full förståelse för de som väljer att använda sådan, jag minns hur man brukade driva med "punschiga" gammla målare som hade fått bestående nervskador efter massiv exponering av allehanda lösningsmedel och med linolja tillkommer dessutom risken för självantändning.

Dock kan jag faktiskt tillstå att jag själv använder såväl tjära, linolja, alifatnafta och balsamterpentin lite då och då, men det är inte det enda jag har i "verktygslådan".

Jag kan tycka (och även jag har kompisar som tycker som jag  ;)) att du i gengäld har fastnat i "det var bättre förr".

Här var det faktiskt så att trådskaparen vill ha tapetserat i rummet.
Dina metoder fungerar dåligt där då det är risk för att tapeten släpper om man sätter den på lerkliningen och den andra lösningen med masonit och skruvar riskerar att masoniten buktar sig och väggen böljar så man blir sjösjuk av att se på den, ska det sättas skivor så ska det vara stadiga skivor som skruvas fast ordentligt.

När det sen kommer till timmer och värmelagring så finns det adekvat forskning på området.
En 8" timmervägg har sett till värdet hos massivt trä ett U-värde på ca 0,7 och om vi räknar med den värmemagasinerande effekten så hamnar vi på ca 0,3 - vilket är dubbelt så högt som en modern väggkonstruktion.

Om man isolerar invändigt i timmerhuset så minskar den värmemagasinerande effekten, men 13 mm gips är inte isolering ens med 11 mm OSB bakom och effekten av skivorna är därför försummbar.

Men skivorna ska då sättas utan luftspalt mot timmret för annars finns det risk för att det drar i utrymmet mellan skivor och timmer vilket då kraftfullt kyler ner rummet - kanske är det den effekten som du har råkat ut för.

Vad gäller diffusionsöppet så leder även detta till ökad värmeförbrukning, jämför med hur vi människor kyler bort överskottsvärme genom att svettas - fukten lyfter med sig värme.

Det är ju även så att timmerhus har som regel 2-7 ggr högre luftflöden än vad som är tillåtet vid nybygge...

Tradionella timmerhus är mao allt annat än energieffektiva (trots lerklinining) om man inte vidtar åtgärder för att minska deras energiförbrukning.

Ps. Jag bor faktiskt själv på en gård i ett gammalt timmerhus där det är tätat med mossa och lera mellan stockvarven... men det är inte den enda lösningen - det finns andra vägar att gå än den man själv beträder och som Konfucius uttrykte det "endast de visaste av de visa och de dummaste av de dumma ändrar aldrig sin uppfattning"... sen är det väl upp till en själv att avgöra vilken av dessa kategorier man befinner sig själv i  ;)


« Senast ändrad: 30 mar-10 kl 09:07 av Tacitus »

Ylva-Li

  • Inlägg: 5
    • Västergötland
SV: Lerklinade innerväggar
« Svar #13 skrivet: 09 apr-10 kl 13:19 »
Hur man gör beror väl till viss del på vad man vill med sitt hus. Vill man ha en villa och hittar ett gammalt timmerhus då sätter man på gips eller för min personliga del, byggboard, och man har därigenom skapat en modern villakänsla. Vill man bo i ett hus som känns gammalt då behåller man lerkliningen och använder någon av alla de äldre tekniker som finns för att åtgärda det skadade.

Så hur går man till väga?
Jag har också ett gammalt rum i ett timmerhus där jag vill bevara lerkliningen men den måste lagas och bättras på. Hur går jag till väga?
Har även ett tak som är lerklinat och chablonmålat ger rumet ett riktigt romantiskt uttryck som jag gärna vill ha kvar. Det har dock lossnat lite lerklining på sina ställen och gått sprickor. Är det någon som har erfarenhet av detta så hade det varit jätte fint att få lite tips på tillväga gångssätt. Vill ha kvar det gamla så mycket som bara är möjligt. /Ylva-Li

Sophie på Södergården

  • Inlägg: 118
    • Småland
    • Södergården
SV: Lerklinade innerväggar
« Svar #14 skrivet: 17 apr-10 kl 15:59 »
I boken "Invändig renovering" av Göran Gudmundsson samt i Gysinges handbok no9 (eller no 7 eller no 8)  finns instruktioner och information om hur man gör och vad man ska tänka på. Jag har inte testat själv men vi ska göra det såsmåningom.
På Södergården renoverar vi för att gårdens hus återigen ska se ut som när de byggdes mellan 1840 och 1909. Vi är intresserade av byggnadsvård och använder oss i så stor utsträckning som möljigt av traditionella material och metoder.
http://www.sodergarden.wordpress.com

sub rosa

  • Inlägg: 312
SV: Lerklinade innerväggar
« Svar #15 skrivet: 17 apr-10 kl 16:14 »
hej!

håller med, lerklining fungerar utmärkt i timmerhus. drar ur fukt ur timret och skapar ett sunt inneklimat. rekommenderar att måla med äggoljetempra! ej tät färg.
lycka till!
En kalkfärg funkar oxo o:)
If you belive you can make it, or if you think you can´t, you are propably right!
If you are going throw hell!...keep on going!

Acleja

  • Inlägg: 228
    • Blekinge
SV: Lerklinade innerväggar
« Svar #16 skrivet: 17 apr-10 kl 20:40 »
Tack för alla tips. Jag skulle gärna måla direkt på de lerklinade väggarna men de drösslar ju bara man petar lite försiktigt på dem. I alla fall där jag varit och petat. Känns inte som att det skulle gå att måla alls på det underlaget  :-\  Ska undersöka det lite närmare.

/Acleja

Sophie på Södergården

  • Inlägg: 118
    • Småland
    • Södergården
SV: Lerklinade innerväggar
« Svar #17 skrivet: 18 apr-10 kl 12:25 »
Om väggarna är så dåliga att det inte går att laga bara där det trillat ner kan man ta ner all lerklining och återanvända den. Man blöter upp den och sätter upp den på väggen igen. Så klart ett större jobb än att laga men å andra sidan blir det hållbart och vackert och sen kan du måla på det.
På Södergården renoverar vi för att gårdens hus återigen ska se ut som när de byggdes mellan 1840 och 1909. Vi är intresserade av byggnadsvård och använder oss i så stor utsträckning som möljigt av traditionella material och metoder.
http://www.sodergarden.wordpress.com

sarbe453

  • Inlägg: 369
    • Östergötland
SV: Lerklinade innerväggar
« Svar #18 skrivet: 20 apr-10 kl 18:32 »
Jag har lerklinat och det gäller att knacka bort all lös lera (där det låter ihåligt). Du kan återandvända kliningen om du vill, det går jättebra. Om du tycker att det är en för grov struktur på väggen kan du göra en tunnare "slammning" utan armering (halmen) och då får du en trevlig yta att måla på. Det kan du också göra på en gammal vägg. Jag målar med limfärg (cellulosa baserat) det är en billig färg med fantastiska ljusegenskaper.
har finullskorsningar & en rasande snygg gotlandsbagge

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: Lerklinade innerväggar
« Svar #19 skrivet: 21 apr-10 kl 22:58 »
Eftersom jag inte vill riva i gammal skit alldeles för mycket men ändå behålla den gamla tekniken så har jag i de fall då lerkliningen varit dålig men inte så den direkt släpper gjort så här:

Ett härligt bad med papier mache där man doppar tidningssidor och sen fixerar underlaget. Mindre gropar eller där det släppt går att fylla i. Limma på! Massa tidningssidor där det behövs! Skoj! Fortsätt limma. Nästan gratis också!  Barnen hjälper till! :)

Sen när det är klart och torkat så använd golvskyddspapp. Sån där grov som är 1,5 meter bred eller mer. På med mer lim och sätt upp på väggen.

Sen kan du tapetsera eller måla precis som du vill. Inga stora kostnader och du behåller funktionen. Inte särskilt arbetskrävande heller!

Annars kör du på med renoveringsgips. Sätter glasfiberarmering i skarven och spacklar. Bra underlag för tapetsering men väggen blir "död".

Ha skoj!  :D
« Senast ändrad: 23 apr-10 kl 09:55 av ersam »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

572 gäster, 3 användare (2 dolda)
Garaban

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser