Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bör/ska man stötta vinbärsbuskar  (läst 901 gånger)

Agda4711

  • Inlägg: 1
    • Uppland
Bör/ska man stötta vinbärsbuskar
« skrivet: 20 jun-23 kl 15:32 »
Hej
Jag har hört att det är "gammalt" att stötta upp vinbärsbuskar. Stämmer det? Själv tycker jag att buskens grenar behöver stöttas så bären inte ligger mot marken. Tänker jag fel? Tacksam för svar och råd.

Tångräkan

  • Inlägg: 1980
    • Åland
SV: Bör/ska man stötta vinbärsbuskar
« Svar #1 skrivet: 20 jun-23 kl 17:05 »
Du får tänka precis hur du vill. Om du tycker att det känns bättre att stötta upp grenarna ska du göra det. Det kan hjälpa bären att få mera ljus och det är väl trevligt med rena bär. Jag brukar inte stötta mina buskar men det är mera av lathet än annat. Har inte hört att det skulle vara gammalt, tvärtom tycker jag att jag ser ofta vinbärsbuskar med "träram" på ben runt sig. Gör som du vill, det finns inga regler.
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

Berberis

  • Inlägg: 1601
    • Närke
SV: Bör/ska man stötta vinbärsbuskar
« Svar #2 skrivet: 20 jun-23 kl 18:05 »
Jag tycker nog att det är lite konstigt med pekpinnar av det slaget.
Om bärbuskar ska stöttas eller inte, det beror på.

Om jag fått en buske gratis av någon granne, är det säkert en med hängande grenar som lätt rotar sig.
Det kan också bero på sorten.
Om buskar fått rätt mycket vatten och näring, kan bären bli ganska stora och tunga, och då hänger grenarna för det.

Eller, rentut sagt, gör som du själv finner lämpligast. Då kan det aldrig bli fel.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Bör/ska man stötta vinbärsbuskar
« Svar #3 skrivet: 20 jun-23 kl 18:22 »
Just svarta vinbär är lämpliga att stötta då deras växtsätt och spridning förutsätter att en del grenar når marken så dom kan slå rot en bit bort.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

224 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser