Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bo utan el  (läst 2637 gånger)

Amanda Sandberg

  • Inlägg: 7
Bo utan el
« skrivet: 02 okt-18 kl 11:09 »
Hej! Jag har fått nys om en kolonistuga jag kan få hyra om jag vill. Det lockar verkligen på många sätt, nu bor jag i ett fullt fungerande torp med el och badrum m.m. Men trivs inte med området och det är långt bort från alla jag känner och det jag vill göra. Plus evighet oljud från en landsväg.

Nu har jag chansen att bo närmre stad fast helt i naturen. Mysfaktorn är på topp men det finns ingen riktig el.
Och jag är helt okunnig på ämnet.
Solceller finns och ett stort batteri (vet inte styrkan osv väntar på info)
Men det kommer ju ej räcka nu till höst /vinter.
Så ett elaggregat behövs ju att stötta upp med.

El:
Går det att ladda ett batteri med ett aggregat? Så det inte står o brötar för ofta?
Kylskåp är ett till problem som det behövs en lösning på.
Gasolkyl? Ganska dyrt men hittade begagnade från tex husbil/vagn. Funkar det?
Jag använder inte jättemycket el, men vill kunna ladda telefon, ha igång laptop och en tvskärm 2-3 kvällar i veckan.
Nån slags pump/motor som pumpar upp vatten från en dunk till vasken.
Spelar mycket musik på en stor laddar högtalare, den vill jag också kunna ladda en gång om dagen.
Samt ha en liten lampa på 25 w igång.

Mat: En gasspis är väl ett alternativ?
Har en mindre vedspis med en rejäl platta på.
Fritt att pyssla ute så ett slags utekök går ju att pyssla till.

Ljus: Inga större problem med mörker, blir levande ljus samt ledlyktor m.m finns ju mycket sådant nu förtiden.

Ja som ni kanske förstår är det inget proffs som skriver, behöver all hjälp jag kan få och den hittar jag inte i umgängeskretsen direkt. . 🙄
Någon med erfarenhet??
Är jag helt ute och cyklar? 😂
Kommer det vara genomförbart?
 
Mvh Amanda
« Senast ändrad: 02 okt-18 kl 13:46 av Amanda Sandberg »

Amanda Sandberg

  • Inlägg: 7
SV: Bo utan el
« Svar #1 skrivet: 02 okt-18 kl 11:12 »
Även vad går det på att ha en kyl och eventuell spis på gasol??

Dwrgi

  • Inlägg: 50
    • Övriga världen
SV: Bo utan el
« Svar #2 skrivet: 02 okt-18 kl 11:17 »
Jag har inte så mycket att komma med när det gäller dina frågor, men kolla upp att du verkligen får bo i kolonistugan! De flesta föreningar som jag känner till skulle inte tillåta det! Sen, hur är det med isoleringen? Kan du hålla det varmt nog att leva där?

Postat med Alternativ.nu´s app


 

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Bo utan el
« Svar #3 skrivet: 02 okt-18 kl 12:48 »
Räknat per kWh så är gasol ungefär dubbelt så dyrt som el idag.  Om det t ex kostar 340 kr att få en P11-flaska fylld, så motsvarar det att betala 2,40 kr/kWh för el.

Gasoldrivna kylskåp är s k absorptionskylskåp, som är rätt ineffektiva. Räkna med att det går åt gasol för ca 10 kr per dygn för att hålla ett litet husvagnskylskåp igång. Spillvärmen från kylskåpet bidrar förstås till stugans uppvärmning på vintern.

Jag antar att du syftar på om det går att ladda en blyackumulator (t ex bilbatteri eller fritidsbatteri) från ett bensin- eller dieseldrivet elverk. Det går utmärkt, men ett problem är att de flesta elverk som är rimliga att skaffa, är på mycket större effekt än vad man rimligtvis kan skicka in i batteriet under laddning (om man inte vill snabbladda batteriet och därmed förstöra det i förtid. Elverket kommer alltså att gå i stort sett på tomgång under batteriladdningen, som tar kanske 12-16 timmar om man vill få batteriet helt fulladdat på skonsamt sätt, och det innebär att det mesta av det bränsle som elverket drar under tiden går till spillo.

En sak som jag har sagt många gånger förut på bl a detta forum och som förtjänar att upprepas igen är att om man ska få ett offgrid-liv med egen elproduktion att fungera, så kommer man ju själv att få ta rollerna som bl a driftingenjör och maskinist för sin elanläggning. Ska man lyckas bra med det hela och inte bara slösa bort pengar på bränsle som går till spillo, inköp av dyr och olämplig utrustning osv, så måste man börja med att skaffa sig tillräckliga kunskaper på de områden de är frågan om. Matematik, fysik, kemi, termodynamik, ellära, elanläggningsteknik, elmaskinlära, starkströmsföreskrifter mm.  En bra början är att damma av skolböckerna från högstadiet och repetera framför allt fysikkursen och det som ingår av ellära i den.

Amanda Sandberg

  • Inlägg: 7
SV: Bo utan el
« Svar #4 skrivet: 02 okt-18 kl 12:54 »
Jag har inte så mycket att komma med när det gäller dina frågor, men kolla upp att du verkligen får bo i kolonistugan! De flesta föreningar som jag känner till skulle inte tillåta det! Sen, hur är det med isoleringen? Kan du hålla det varmt nog att leva där?
Postat med Alternativ.nu´s app


Det är flera där som bor året runt så inga problem, värme är inga problem heller. Väldigt litet och en kamin med en fet stock i mitten som håller hela stugan varm. Får elda sparsamt tom då den värmen riktigt väl.

rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Bo utan el
« Svar #5 skrivet: 02 okt-18 kl 17:37 »
Om all ström skall tas ifrån batteri, och inget drivas på 230, så är det mest effektiva en större batteribank, och en liten motor med 12 eller 24volt generator som direkt laddar batteribanken.
Jämför bilens generaator som laddar bilbatteriet.

Du kan fortfarande använda solceller för laddning när solen skiner.

Ett 12/24v kompressorkylskåp drar ca 40-45ah/dygn. Dyrare i inköp, billigare i drift om batteriladdning ändå måste göras. https://www.legoelektronik.se/sortiment/kok-vitvaror/12v-kyl-frys/kylskap-cuisine-128-l-12v.html

För att laga mat funkar ett primus campingkök med två lågor utmärkt. Jag har satt en vanlig regulator och en PC5 flaska till mitt kök. (Till camping och vid elavbrott).

Byt ut 25w lampan mot en eller flera ledlampor som du kan köra på AA-batterier eller andra uppladdningsbara batterier. Det finns laddare för AA/AAA som kan kopplas till usb på en powerbank.

En eller flera stora kapacitet powerbankar till mobil mm som du laddar när du är iväg på andra ärenden.
Surfplatta istället för tv. Finns bra 10" alternativt 12v tv som brukar sitta i bilar/husvagnar/bussar.



/Rikard

Amanda Sandberg

  • Inlägg: 7
SV: Bo utan el
« Svar #6 skrivet: 02 okt-18 kl 20:10 »
Tack för mycket användbara svar och inspiration! Fick svar att jag får hyra det gratis under hela vintern för att lägga pengarna på att göra det bodugligt.
Är peppad men inte hundra procent övertygad.. 😁

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Bo utan el
« Svar #7 skrivet: 02 okt-18 kl 21:02 »
Har du någon du kan duscha och tvätta kläder hos? Annars måste du hitta en lösning för det också

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Bo utan el
« Svar #8 skrivet: 02 okt-18 kl 21:31 »
Ungefär vart i landet gäller det? Kylskåp får du ju nämligen gratis ute den tiden. Är det långt i söder så räcker det ju med skuggsidan.
Ju längre norrut det är så behöver det frigolit att bygga av.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Amanda Sandberg

  • Inlägg: 7
SV: Bo utan el
« Svar #9 skrivet: 02 okt-18 kl 23:25 »
Ungefär vart i landet gäller det? Kylskåp får du ju nämligen gratis ute den tiden. Är det långt i söder så räcker det ju med skuggsidan.
Ju längre norrut det är så behöver det frigolit att bygga av.
Nära Göteborg. Så precis som du säger så kan man ju lösa det ute egentligen. Bara att ha en inbrottssäker förvaring mot djur osv 😊

Wobbeke

  • Inlägg: 208
    • -
SV: Bo utan el
« Svar #10 skrivet: 21 dec-18 kl 00:15 »
Kylskåp behöver du absolut inte köpa något, som mattias_33 skriver så behöver du bara ha en låda av nått slag som står ute under större delen av året. Har du inte jordkällare så funkar nergrävd plastlåda bra på sommaren. Alltså locket är i marknivå så får du kyla från marken. Jag tror ned kraftigt på kylvarorna under sommaren.

Knepet är att ladda sina batterier hos någon med el. Det är absolut inget trevligt att ladda via elverk vilket du fått veta tidigare i tråden. Hitta nån som du kan ladda batterier och powerbank hos. Vi laddar i grannens vedbod, när vi är i tvättstugan och på jobbet.

Skippa datorn och använd padda till tv. Knepet är att använda saker som kan drivas med usb och powerbanks så som mobil, batteridriven router, padda m.m. Vi kör bara igång elverket för att få upp vatten ur den borrade brunnen och när man behöver el till skrivare, dator och symaskin. Vi har högtalare som är batteridriven.

Pump för att få vatten hur dunk till hon känns väldigt onödigt, men om man absolut vill ha det så finns det batteridrivna pumpar på typ biltema som leder vatten ur en dunk upp till ett duschmunstycke.

Tvättandet är den största utmaningen. Vi har tur nog att det finns en hyrtvättstuga i byn, som vi bokar och så passar vi på att ladda batterier också.

Lampor löses med fotogenlampor, ljus och pannlampor. Ikeas garderobslampor är batteridrivna och ger ett behagligt varmt ljus. Om du inte vill laga mat på kaminen så är ett enkelt campinggaskök det lättaste. Jag lagar bara mat på vedspisen, men sen har jag ju en riktigt vedspis.

Det var lättare att bo utan el än vad jag trodde det skulle vara, men ställ in dig på att det kommer vara kallare på morgonen och när du varit borta. Man vänjer sig.


Skickat från min iPad med Alternativ.nu
Bor offgrid och startar upp mitt eget lilla lantbruk med biodling, får, grisar och grönsaksodling.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

716 gäster, 2 användare
Tångräkan, Pohja

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser