Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bo i tält  (läst 35649 gånger)

Jesus Kristus Är Guds Ord

  • Inlägg: 349
    • Bohuslän
SV: Bo i tält
« Svar #100 skrivet: 20 feb-20 kl 08:53 »
Går på 3700, men då är det ingen kamin med. Vad kan en sån kosta?

går att göra själv, t-ex av gamla plåtburkar som de slänger massor av varje vecka på restaurangerna i städerna. är väl 4L kan jag tänka mig. gjorde en kamin i somras med hjälp av såna,popnitstång samt lite skrot och ett gammalt stuprör som skorsten. ett gäng plåtburkar blev det även runt stupröret då det vart väldigt varmt. blev hyffsat nöjd faktiskt men var tvungen att riva då tomtägaren påstod att det var eldförbud efter att jag vart där nån vecka.

en bör såklart ha stor respekt inför elden. vattenkälla är inte fel om man experimenterar. brandfiltar  och brandsläckare med.


jo, om man nu har tänkt tillbringa vintern utomhus så kan man ju gräva ner sig nån meter i marken innan det fryser till. sök youtube för "earth shelters" för att se exempel. och förslagvis så frågar man ju markägaren om lov innan så man slipper de ev. tråkigheterna framöver.

men det kan finnas anledning att inte hojta med såna projekt faktiskt, såg ett youtube-klipp för ett tag sedan, en gammal svensk snubbe som hade grävt ned sig, eller om det var i ett dike, under en vedhög där han hade bott några år har jag för mig. han hade dragit ner en el-kabel till en glödlampa också men någon eld eller el-värme fanns inte annars, så som jag kommer ihåg det. dock flera katter som sprang där. och det var på sin egen tomt och det var inget fel på huset tror jag, mer än att han uppenbarligen inte ville bo där, men som jag kommer ihåg det och om mina misstankar stämmer, så hade gamlingen blivit infångad av kommunkärringarna till nått hem snart efter att klippet hade lagts upp på youtube och han "gick vidare" därifrån till Herren snart därefter.
« Senast ändrad: 20 feb-20 kl 10:28 av sakletaren »

 

Jesus Kristus Är Guds Ord

  • Inlägg: 349
    • Bohuslän
SV: Bo i tält
« Svar #101 skrivet: 20 feb-20 kl 12:58 »
Jag letar och letar efter en film någon lagt ut om en kille som bodde ute i skogen.
han hade gjort ett slags kåta av pressenningar. Badade i en sjö och han hade dreads.
Var ngt slags ingenjör...jag pallar inte leta mer  :P
lite sent svar men denna ryssen är i den stilen

https://www.youtube.com/watch?v=-w4Yssar6Ts&list=PL9ogEgYsKJnQOtbBbgUDZA_Y4d-GLxkOj&index=2&t=0s

en annan intressant ryss som bygger och grejjar är:

Advoko MAKES
https://www.youtube.com/watch?v=RsDfCeDLgig&list=PL9ogEgYsKJnQOtbBbgUDZA_Y4d-GLxkOj&index=57&t=0s
« Senast ändrad: 20 feb-20 kl 13:11 av sakletaren »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

335 gäster, 4 användare
xaelanar, Be, von tratt, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser