Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  En dum fråga?  (läst 1275 gånger)

Blivande hönsfia

  • Inlägg: 6
  • Det här är jag...
    • Södermanland
En dum fråga?
« skrivet: 20 feb-20 kl 15:36 »
 Jag läser lite här om biodling....men ska läsa mer senare.
Kom då på att jag hört att det börjar bli mindre av humlor på sommaren...
Kan man odla/föda upp humlor? Bara för den goda sakens skull?
Nu har jag fyllt minst sjuttio..Himmel så fort det gått.
Har alltid haft ett stort djurintresse, så jag lär mig en del härinne.. tittar in med ojämna mellanrum, men verkar aldrig logga ut🙃?

 

Blivande hönsfia

  • Inlägg: 6
  • Det här är jag...
    • Södermanland
SV: En dum fråga?
« Svar #1 skrivet: 20 feb-20 kl 15:40 »
En enkel humleholk
När vårsolen börjar värma upp trädgården vaknar humledrottningarna ur sin vinterdvala. De flyger ut och börjar omedelbart att söka  och en plats att bygga bo på för att där lägga ägg och föda upp sina ungar. Humlor bosätter sig gärna i övergivna mushålor eftersom dessa ofta ligger i torra lägen och innehåller lämpligt bobyggarmaterial.

Vill du göra en egen humleholk är det lätt. Vänd upp och ner på en terrakottakruka, gräv ner den till hälften vid ett soligt och skyddad läge. Det får gärna vara högt gräs runtom. Fyll krukan till hälften med halm eller liknande material. Gör ett ”tak” av några stenar så att det inte regnar in.

 
Nu har jag fyllt minst sjuttio..Himmel så fort det gått.
Har alltid haft ett stort djurintresse, så jag lär mig en del härinne.. tittar in med ojämna mellanrum, men verkar aldrig logga ut🙃?

von tratt

  • Inlägg: 1698
    • Skåne
SV: En dum fråga?
« Svar #2 skrivet: 21 feb-20 kl 06:19 »
Man kan också se till att ha många lämpliga växter :-)
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

The Swedish Lord

  • Inlägg: 15
SV: En dum fråga?
« Svar #3 skrivet: 15 mar-20 kl 12:52 »
Humledrottningar föredrar bohålor som doftar av urin från möss så har man ett barn med sådana husdjur så kan man ta lite strö och lägga i humleholken så lockar man till sig drottningen lättare.

von tratt

  • Inlägg: 1698
    • Skåne
SV: En dum fråga?
« Svar #4 skrivet: 15 mar-20 kl 17:36 »
Humlor och bin önskar beställa vårblommande växter av lämpligt slag!

(Humleholk liknande beskrivningarna nedan nämns i handboken: http://handbok.alternativ.nu/Djur/Insekter/Humlor)
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

karsan

  • Inlägg: 1895
    • Södermanland
SV: En dum fråga?
« Svar #5 skrivet: 16 mar-20 kl 10:38 »
Våra pollinerande insekter är ju anpassade till våra vilda växter.  Vi har gjort större delen av vår gräsmatta till sommaräng.  Blåsippor, gullvivor, hundkäx, humleblomster, vit- och rödklöver, m.m. blommar det fullt av. Och våra äppelblommorna saknar aldrig humlor. Ett år när alla klagade över att de inte fick några äpplen hade vi fullt (villaområde).  Maken tar flitigt bort maskrosor, men det är egentligen inte av rekommendera. 
Så jag tror att vilda växter som självmant kommer är ett bra tips. 

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: En dum fråga?
« Svar #6 skrivet: 16 mar-20 kl 13:28 »

Humlorna är väl inte blomtrogna på samma sätt som honungsbin och rankas nog högre som pollinerare. Vet att en större tomatodling här i närheten hyr holkar med humlor för pollinering i sina jättestora växthus. Verkar inte helt oproblematiskt med uppfödningen>>
https://www.biodlarna.se/importerade-humlor-en-industri-i-behov-av-reglering/

Här lite tips om du själv vill testa>>
http://www.sef.nu/smakryp-som-hobby/foda-upp-och-klacka-insekter/

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/miljoklimat/ettriktodlingslandskap/mangfaldpaslatten/nyttodjur/humlor.4.37e9ac46144f41921cd150e9.html
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

332 gäster, 4 användare
xaelanar, Henrik Karlsson, hofboss, erland76

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser