Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tält-alternativ - tarp ( dush-draperier) #överlevnad  (läst 1297 gånger)

Jesus Kristus Är Guds Ord

  • Inlägg: 349
    • Bohuslän
Tält-alternativ - tarp ( dush-draperier) #överlevnad
« skrivet: 20 feb-20 kl 07:08 »
vad är eran favorit-alternativ gentemot tältsystem?

tarp verkar svårslaget pga den låga vikten, anser jag. faktiskt så att jag nog hade haft ett antal såna i bilen heller än ett medelstort tält t-om. ull-filtar istället för sovsäckar är en annan sak jag lutar åt är mest värt, men har inte testat ute i markerna så mycket. dock kan jag tänka mig att kombon ull-filt + dush-draperi som tältsystem kan bli en lyckad erfarenhet.

är man ute efter något billigt att skydda sig från regn med, så är nog dush-draperier från jysk oslagbara om man tröttnat på soppåsar. 20kr för 2mX1.5m  och visst att det är väldig tunn plast som dels inte tål så mycket (dock hyffsat svårt att riva sönder enligt mina tester) och ett annat negativ med tunna plastmaterial lär väl vara att när regnet faller så kan ljudet bli väldigt högt, men det gäller att väga fördelar mot nackdelar. I följande klipp så nämns en del om just det:


https://www.youtube.com/watch?v=RbXCwt6NbkQ

däremot säger de inget om dush-draperier utan han säger att ett perfekt tarp för honom är 9x9fötter, dvs ~3x3m, men jag har köpt flera dush-draperier för att testa med inom kort. dessutom snackar han om prisnivån ~400kr/tarp så det är nog närmare tusen procent dyrare. silvertejp och snabblim tar jag med också.

dessutom kan man använda dush-draperiet som en poncho, bara slänga över sig.

38 g/m², finns i olika färger. ska testa att kladda på  målarfärg och se hur det blir med.
https://jysk.se/badrum/duschdraperi/basic/duschdraperi-solvarbo-150x200

« Senast ändrad: 20 feb-20 kl 07:16 av sakletaren »

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Tält-alternativ - tarp ( dush-draperier) #överlevnad
« Svar #1 skrivet: 20 feb-20 kl 08:36 »
vad är eran favorit-alternativ gentemot tältsystem?

tarp verkar svårslaget pga den låga vikten, anser jag. faktiskt så att jag nog hade haft ett antal såna i bilen heller än ett medelstort tält t-om. ull-filtar istället för sovsäckar är en annan sak jag lutar åt är mest värt, men har inte testat ute i markerna så mycket. dock kan jag tänka mig att kombon ull-filt + dush-draperi som tältsystem kan bli en lyckad erfarenhet.

är man ute efter något billigt att skydda sig från regn med, så är nog dush-draperier från jysk oslagbara om man tröttnat på soppåsar. 20kr för 2mX1.5m  och visst att det är väldig tunn plast som dels inte tål så mycket (dock hyffsat svårt att riva sönder enligt mina tester) och ett annat negativ med tunna plastmaterial lär väl vara att när regnet faller så kan ljudet bli väldigt högt, men det gäller att väga fördelar mot nackdelar. I följande klipp så nämns en del om just det:


https://www.youtube.com/watch?v=RbXCwt6NbkQ

däremot säger de inget om dush-draperier utan han säger att ett perfekt tarp för honom är 9x9fötter, dvs ~3x3m, men jag har köpt flera dush-draperier för att testa med inom kort. dessutom snackar han om prisnivån ~400kr/tarp så det är nog närmare tusen procent dyrare. silvertejp och snabblim tar jag med också.

dessutom kan man använda dush-draperiet som en poncho, bara slänga över sig.

38 g/m², finns i olika färger. ska testa att kladda på  målarfärg och se hur det blir med.
https://jysk.se/badrum/duschdraperi/basic/duschdraperi-solvarbo-150x200

Jag gillar enkelheten med hängmattor, dock får man fundera på det där att man får en kylande verkan underifrån på ett annat sätt men man slipper mycket av fukten.
Hennessy hammock är ett fabrikat för den som vill kolla.

Det fina är att man får då en tarp på köpet, hur man sen sover är en annan sak. Kräver ju dock tillgång till träd..
Det är aldrig för sent att ge upp.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Tält-alternativ - tarp ( dush-draperier) #överlevnad
« Svar #2 skrivet: 20 feb-20 kl 09:25 »
Hängmatta är mycket bra. Men som du säger så behöver man skydda ryggen mot kyla underifrån, det är samma sak som på marken för kroppstyngden trycker ihop sovsäcken så den inte längre isolerar.
Jag sover då och då i en Ticket to the moon med undertäcke och sovsäck, helst på vintern när alla äckliga mygg är borta. Så länge man ligger diagonalt i hängmattan kan man ligga även på sidan och det funkar mycket bra. Man kan också lägga ett liggunderlag i hängmattan men det är lite besvärligare.

Det är dock inga 20 kr vi pratar om. Men jag har halverat vikten på tält+sovsäck+liggunderlagsdelen av packningen genom att använda hängmatta, tarp, sovsäck och undertäcke utan att köpa lågviktsgrejer så det är en fördel. Så länge det finns träd.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Jesus Kristus Är Guds Ord

  • Inlägg: 349
    • Bohuslän
SV: Tält-alternativ - tarp ( dush-draperier) #överlevnad
« Svar #3 skrivet: 20 feb-20 kl 10:01 »
jag gillar inte sovsäckar, tänkte jag säga, men så har jag haft en sovsäck som jag sover på i flera veckors tid i lägenheten nu. flera ull-filtar också.

hammock har jag aldrig testat, tack för det tipset. myggnät är väl inte så dyrt kan jag tänka mig.

jag kommer ihåg att grannen rekommenderade en hammock som ska ha kostat typ 200kr ,  kanske 400. som han använder när han "tarpar". ett par stenar under från eldstaden bör väl få bort mycket kall dragluft.

Mina erfarenheter med att sova på marken är varierande, första utflykten förra året (hade inte sovit utomhus på nog säkert över 20 år) så befann jag mig på en luttande glänt på ett berg och bökade en hel del med sovställningen, och kylan från berget gjorde sig påmind. var iaf +10grader utomhus och jag hade en ganska stor sovsäck men ändå var kvällen riktigt kall. nästa utflykt, då jag experimenterade med kaminen, så hade jag ordnat lutningen på sovstället genom att bygga en säng och kom väl upp en 7cm ovanför jord, men det blev knappast mjukare trots att jag hade flera filtar, ris samt sån skumgummi för underlag. var nere i +13 grader på natten då har jag för mig och det gjorde gott när jag fick upp värmen, som en bastu nästan och en annan sak jag lärde mig då är att gärna ha dubbelsidiga väggar för isoleringens skull. plus att ha något som lagrar värmen i tältet från värmkällan, vatten ska vara bra. eventuellt ska jag göra ett jämförelsetest om luft-isolering i tält.

sen kan man ju göra egen hammock, såg nån som använde ull-filtar för det ändamålet på youtube. sök "wool hammock". dessutom kan jag rekommendera ull-filtar på second hand, mycket billigare. visst att man kanske får slänga nån bråkdel av det man köper på såna ställen men ull-filtar lär nog vara svårt att ha för många.

just det, läste i andra tråden att det i det militära nästan förbjudits att sova i sovsäck då de använder sig av vedkamin i tälten när de är ute, och det låter ju vettigt. inte nog med att sovsäckarna går sönder av lite glödflammor (vilket ull tydligen inte ska göra eller iaf går att laga) så finns ju risken att man brinner inne av att t-ex sovsäcken fattar eld och man får panik med eld runt omkring sig. svårt att förutse hur man reagerar vid brand iaf, men en sak som ska vara vanligt är att den drabbade går tillbaka in i huset - under tiden det brinner! och  det fick jag faktiskt erfara då för några år sedan när  det brann för grannen som bodde under mig. han skulle tillbaka in för att hämta ciggaretter sade han.. och det ännu mer sjuka är att han satt i rullstol i vanliga fall så han kröp alltså in, men han klarade sig till slut.

jo, ett alternativ för rep som man t-ex använder för att spänna upp tarpen så kan man ju använda fiskelina kom jag på. ska testa det också , om jag kommer ut i naturen i år, om Gud vill i Jesu Namn!
« Senast ändrad: 20 feb-20 kl 10:12 av sakletaren »

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Tält-alternativ - tarp ( dush-draperier) #överlevnad
« Svar #4 skrivet: 20 feb-20 kl 11:34 »
Hängmatta heter det på svenska, hammock är en soffa med tak som gungar i en ställning. Men det är en stor språklig uppförsbacke på till exempel utsidans forum där det är så mycket svengelska att jag blir mörkrädd.
Nån lyfte argumentet att det måste vara olika namn på en sovhängmatta och en lekhängmatta för semestern men det finns ju redan. Sovhängmatta.

Nåväl. Att isolera från markkylan gör stor skillnad för komforten. En yllefilt som hänger luftigt men stilla under hängmattan kommer göra stor skillnad och mer nytta än en som ligger under dig inuti hängmattan. Och om du vill kan du ha täcke istället för sovsäck.

Här kan du köpa allt i ett för en rimlig peng:
http://www.rodastjarnan.com/talt-och-mat/djungelhammock-woodland-6468
Jag tycker dock att den typen av hängmatta är för smal.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

 

Jesus Kristus Är Guds Ord

  • Inlägg: 349
    • Bohuslän
SV: Tält-alternativ - tarp ( dush-draperier) #överlevnad
« Svar #5 skrivet: 20 feb-20 kl 11:52 »
frågan är vem som bestämmer vad som är Svenska.

Raderat stycke

finns iaf vettiga poänger med "svengelska" anser jag inte minst efterson det är det accepterade Babylon språket i världen och att vi genom sökningar på engelska ord, som de menas på Engelska, hittar fler intressanta träffar.

Raderat stycke


iaf så kom jag att tänka på att det krävs extra försiktighet givetvis om man värmer upp ett tält som har dush-draperier som väggar, men där kan ju ull-filtarna komma till bra nytta. sen kan man dessutom använda brandfilt (brukar väl kosta 100kr) i närheten av kaminen.
« Senast ändrad: 20 feb-20 kl 13:09 av Radar »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

336 gäster, 4 användare
xaelanar, mommo, Be, Thomas Lindberg

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser