Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga växthus  (läst 1026 gånger)

Azka

  • Inlägg: 4
Bygga växthus
« skrivet: 19 feb-20 kl 15:59 »
Jag har samlat på mig gammalt tegel från en rök från ett gammalt charkuteri samt tillhörande skorsten. Fönster har jag också , från morfars systers hus, byggt 1949.
I min trädgård finns en uteplats bestående av plattor ( sjösten.?) som ligger någotsånär soligt och luftigt. Alltså en bra plats för ett växthus, enligt mitt tycke.
Är det fel tänkt om jag murar upp en grund av tegelstenarna direkt på stenplattorna? De ligger ju inte helt i våg....

malarmaster

  • Inlägg: 5250
    • Småland
SV: Bygga växthus
« Svar #1 skrivet: 19 feb-20 kl 16:35 »
Jäpp,det lär inte hålla så länge. Skall du bygga en grundmur av tegel måste den vila på ett fundament (t.ex en cementmur) som ligger på frostfritt djup. det varierar beroende på var i landet du bor. Här i södra småland brukar 40-50 cm djupt funka bra. Om du inte gör så kommer tjälen att lyfta din mur som spricker,vägg o takbalkar röra sig och troligen kommer fönstren att spricka beroende på stommens rörelser. Vad du behöver göra är helt enkelt att gjuta en grundmur som du sedan kan mura upp teglet på. teglet i sin tur bör inte ha markkontakt då tegel kan dra fukt och frysa sönder. på insidan(golvet) går det annars bra att ha kvar bef. plattor såvida du inte ska ha värme i huset på vintern. Planerar du att ha odling direkt i jord inne i huset är det att plocka bort de plattor som inte behövs,gräva ut och fylla på lämplig jord. Annars är upphöjda planteringar,krukor m.m lämpligt att ha på plattorna.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Bygga växthus
« Svar #2 skrivet: 19 feb-20 kl 18:27 »
Ett annat alternativ kan vara att skaffa sig u-balkar som du svetsar till en bottenram.
Sedan murar du i den och har dit armering vart varv på teglet.
Fördelen med detta är att om man tröttnar så blir det inget jobbigt att flytta eller riva utan ett spår.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

 

Azka

  • Inlägg: 4
SV: Bygga växthus
« Svar #3 skrivet: 20 feb-20 kl 11:14 »
Ok, tack för svar. Nu får jag tänka ett varv till! 🤔


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

298 gäster, 2 användare
xaelanar, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser