Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga verkstad i sten.  (läst 3620 gånger)

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Bygga verkstad i sten.
« Svar #20 skrivet: 12 feb-20 kl 16:01 »
Hur ska du armera om du ska gjuta med stora stenar?

Jesus Kristus Är Guds Ord

  • Inlägg: 349
    • Bohuslän
SV: Bygga verkstad i sten.
« Svar #21 skrivet: 12 feb-20 kl 16:23 »
nu hittade jag inte youtube-klippet jag tänkte på, trots att jag borde ha lagt in den i min playlist.

iaf visades det hur en snubbe hade byggt sitt hus genom att fylla en grop med sand och sen lägga stenar på toppen av den och så på med cement och ett par fönster. sen grävde de bort sanden.

skulle kunna göra en ritning men du förstår kanske hur jag menar ändå. resultatet såg ut att vara en grotta nästan.

eventuellt går det att i vissa situationer skippa momentet med att hälla sand i nån grop och använda den redan existerade materialet som finns på stället där man ska bygga.

dessutom bör man kunna använda olika slags metoder för avlägsning av materialet efter att cementen torkat. t-ex eldning

hade jag bara kommit på hur man gör sten av organiskt material så hade vi kunnat skippa momentet med att leta sten och förflytta dem också. kom att tänka på "stenskapande" när en "tandsten" plockades ur min käfft som var nästan lika stor som hålet i min tand. dessutom skulle det förklara sånt här: https://www.youtube.com/watch?v=vYT_I_sAnZM&list=PL9ogEgYsKJnS3uBDgxeGYLyGFxuNRvCCY&index=3

här är en annan playlist där du kanske finner något intressant: https://www.youtube.com/playlist?list=PL9ogEgYsKJnQOtbBbgUDZA_Y4d-GLxkOj
« Senast ändrad: 12 feb-20 kl 16:34 av sakletaren »

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Bygga verkstad i sten.
« Svar #22 skrivet: 12 feb-20 kl 17:40 »
Cement är inte precis något eldfast material. I synnerhet inte när den är färsk och fortfarande vattenhaltig.
Och man bör komma ihåg vad cement har för slags hållfasthetsegenskaper - bra tryckhållfasthet men nästan ingen draghållfasthet. Det är det man har armeringen till - nämligen att ta upp de dragpåkänningar som cementen inte klarar av.
Om man läser lite hållfasthetslära innan man börjar spekulera om udda byggkonstruktioner, så spar man mycket tid och kan t ex använda den frigjorda tiden till att förverkliga sitt bygge på ett materialsnålt och ingenjörsmässigt sätt istället.

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Bygga verkstad i sten.
« Svar #23 skrivet: 15 feb-20 kl 20:20 »
Cement är inte precis något eldfast material. I synnerhet inte när den är färsk och fortfarande vattenhaltig.
Och man bör komma ihåg vad cement har för slags hållfasthetsegenskaper - bra tryckhållfasthet men nästan ingen draghållfasthet. Det är det man har armeringen till - nämligen att ta upp de dragpåkänningar som cementen inte klarar av.
Om man läser lite hållfasthetslära innan man börjar spekulera om udda byggkonstruktioner, så spar man mycket tid och kan t ex använda den frigjorda tiden till att förverkliga sitt bygge på ett materialsnålt och ingenjörsmässigt sätt istället.
Äsch kom igen va lite "alternativ" :D. Vad tror du om att bygga väggarna med "gabion"-teknik? https://duckduckgo.com/?q=gabion+house+walls&t=ffab&atb=v110-1&iar=images&iax=images&ia=images
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

SkogsMange

  • Inlägg: 6
    • Skåne
SV: Bygga verkstad i sten.
« Svar #24 skrivet: 19 feb-20 kl 20:53 »
Jag tänker iaf försöka. Bygger en etapp som prov i sommar. Vad tror ni blir bäst mellan stenarna, murbruk eller betong?

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Bygga verkstad i sten.
« Svar #25 skrivet: 19 feb-20 kl 21:22 »
Ska du mura eller gjuta?

 

Jesus Kristus Är Guds Ord

  • Inlägg: 349
    • Bohuslän
SV: Bygga verkstad i sten.
« Svar #26 skrivet: 20 feb-20 kl 05:49 »
Cement är inte precis något eldfast material. I synnerhet inte när den är färsk och fortfarande vattenhaltig.
Och man bör komma ihåg vad cement har för slags hållfasthetsegenskaper - bra tryckhållfasthet men nästan ingen draghållfasthet. [...]
var väl mitt inlägg du påpekade och det är säkert så, men i  klippet som jag tyvärr inte har hittat än så visade de iaf b-la att mellan fönsterkarmarna och stenen/cement/betong? så fanns något av mässing, kan vart skenor och det var något om att grejjerna rör på sig.


SkogsMange

  • Inlägg: 6
    • Skåne
SV: Bygga verkstad i sten.
« Svar #27 skrivet: 16 mar-20 kl 10:15 »
Alla verkar så negativa till detta vart jag än vänder mig så antar att jag kommer strunta i den här byggmetoden. :P Tack för feedback iaf.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

363 gäster, 3 användare
xaelanar, alternaiv, Alicia.johansson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser