Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Stycka av/reglera in mark. Lantmäteriet.  (läst 3683 gånger)

Snömannen

  • Inlägg: 21
    • Västerbotten
Stycka av/reglera in mark. Lantmäteriet.
« skrivet: 07 nov-17 kl 14:49 »
Hej allesammans!

Jag håller på att köpa lite mark, 17ha, men Lantmäteriet verkar sätta sig på tvären.
Det är tydligt att de inte vill att marken ska regleras in till mitt nuvarande småhus och således göra huset till en jordbruksfastighet.
Det är svårt att förstå vad dom riktigt menar och vad de har för grund för sin negativitet och jag hoppas att någon här på forumet sitter på kunskap.
Varför skulle LM bry sig det minsta om vad två privatpersoner kommer överens om? LM existerar ju tack vare skatten vi medborgare betalar och borde väl vara en myndighet som ska hjälpa till med avstyckningar och regleringar. Är det rimligt att LM ska lägga värderingar i om någon får köpa eller inte?
Kan jag köpa marken och äga den separat ifrån mitt hus? Det är ju inte optimalt eftersom huslånet då inte påverkas positivt av värdet av marken. Det viktigaste för oss som privatpersoner är att vi ska kunna komma igång med vår verksamhet som jordbrukare. Men eftersom vi inte är i behov av att belåna huset mer så spelar det ingen större roll. Det viktigaste är att vi faktiskt får köpa marken, för visst räknas det som jordbruksfastighet trots att det inte finns något bostadshus på marken?

Om mitt mål är att bara äga marken, hur tar jag mig smidigast förbi den förhatliga taggtrådsbefästa skyttegravsmyndigheten som kallas för Lantmäteriet?

Klasb

  • Inlägg: 536
    • Gotland
SV: Stycka av/reglera in mark. Lantmäteriet.
« Svar #1 skrivet: 07 nov-17 kl 16:00 »
Jag kan inte ge dig några glädjande ord på vägen.
Enligt min erfarenhet så är LM de mest maktfullkomna av alla småpåvar som äter staten kaka.
alla kontor får samma direktiv och alla tolkar direktiven olika och skapar egna regler. Det som gäller på Gotland behöver inte gälla i Norrbotten.

En jordbruksfastighet skall vara över minst två ha.
Du kan inte lägga till mark till en bostadsfastighet så den blir större än 5 ha.
För att skapa en ny jordbruksfastighet, vilket du har tänk, måste den bli bärkraftig. Vilket var på den tiden jag jobbade 54 ha.

Det går att gå runt regelverket men det kostar.

hitta en liten jordbruksfastighet som du kommer överens med ägaren,gärna skog utan hus. köp den lilla jordbruksfastigheten. Lägg ihop den med ditt hus och dina 17 ha.
När detta är klart styckar du av marken på den lilla jordbruksmarken du köpte och säljer den till den du köpte den av. OBS han måste ha en till jordbruksfastighet.
Detta är fullt genomförbart men det kostar och du måste känna någon med en liten fastighet i din närhet.
Att få LM att ändra sig brukar vara svårt, men alla LM kontor är olika.   det finns ett sätt till men det är nog ännu dyrare.
Om jag förstått rätt så skall ni stycka av 17 ha från en fastighet och lägga ihop det med ert hus. stycka av allt utom era 17 ha och huset och sälj tillbaks till säljaren under förutsättning att det kan bli en bärkraftig fastighet. Detta är ett mycket dyrt och otrevligt alternativ.

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Stycka av/reglera in mark. Lantmäteriet.
« Svar #2 skrivet: 08 nov-17 kl 12:43 »
Har samma frågeställning.  LRF sa att det borde gå och att man då skapade en "hästgård" Det är ju inte det riktiga namnet men att det var fullt möjligt. Det skulle dock behöva vara tillräckligt med mark kvar på den säljande fastigheten.

Postat med Alternativ.nu´s app


olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Stycka av/reglera in mark. Lantmäteriet.
« Svar #3 skrivet: 08 nov-17 kl 18:56 »
Jasså.. jag har en granne som nyligen köpt en avstyckad gård med ladugård etc men marken styckades av för ca 50 år sen. Nu går han omkring till alla grannar och frågar om han kan få köpa 2 hektar för att han behöver det för att omregistrera fastigheten till jordbruksfastighet. Men det är alltså inte ens möjligt?

Skogsola

  • Gäst
SV: Stycka av/reglera in mark. Lantmäteriet.
« Svar #4 skrivet: 08 nov-17 kl 20:23 »
 Det som går utmärkt i en landsdel kan vara omöjligt i en annan. Men har trådskaparen fått förvärvstillstånd på sina 17 ha då har han ju en jordbruksfastighet. Att det är ett annat fastighetsnummer på boningshuset är ingen stor sak.

Björkris

  • Inlägg: 936
    • Västergötland
SV: Stycka av/reglera in mark. Lantmäteriet.
« Svar #5 skrivet: 02 sep-19 kl 13:57 »
Hej allesammans!

Jag håller på att köpa lite mark, 17ha, men Lantmäteriet verkar sätta sig på tvären.
Det är tydligt att de inte vill att marken ska regleras in till mitt nuvarande småhus och således göra huset till en jordbruksfastighet.
Det är svårt att förstå vad dom riktigt menar och vad de har för grund för sin negativitet och jag hoppas att någon här på forumet sitter på kunskap.
Varför skulle LM bry sig det minsta om vad två privatpersoner kommer överens om? LM existerar ju tack vare skatten vi medborgare betalar och borde väl vara en myndighet som ska hjälpa till med avstyckningar och regleringar. Är det rimligt att LM ska lägga värderingar i om någon får köpa eller inte?
Kan jag köpa marken och äga den separat ifrån mitt hus? Det är ju inte optimalt eftersom huslånet då inte påverkas positivt av värdet av marken. Det viktigaste för oss som privatpersoner är att vi ska kunna komma igång med vår verksamhet som jordbrukare. Men eftersom vi inte är i behov av att belåna huset mer så spelar det ingen större roll. Det viktigaste är att vi faktiskt får köpa marken, för visst räknas det som jordbruksfastighet trots att det inte finns något bostadshus på marken?

Om mitt mål är att bara äga marken, hur tar jag mig smidigast förbi den förhatliga taggtrådsbefästa skyttegravsmyndigheten som kallas för Lantmäteriet?

Hur gick det?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

315 gäster, 2 användare
xaelanar, surris91

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser