Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Känner någon till Högsby i Småland?  (läst 1408 gånger)

Palindrom

  • Inlägg: 130
    • Värmland
Känner någon till Högsby i Småland?
« skrivet: 08 jul-19 kl 19:58 »
Är det någon som känner till Högsby i småland?
Med omnejd, är det trevligt att bo där tro?

Nån som har koll? :)

Björkris

  • Inlägg: 937
    • Västergötland
SV: Känner någon till Högsby i Småland?
« Svar #1 skrivet: 02 sep-19 kl 14:42 »
Jag har aldrig varit där men min morfarsmorfarsfarfar eller nått sånt var därifrån och den första svenska arbetaren som skrev en bok..
Han måste ha en rackarns massa ättlingar och boken säljs fortfarande av Kalmar museum av vad jag hörde så sent som för 10 år sen.

https://www.google.se/search?source=hp&ei=qg1tXbizHOOFrwS5wbC4CA&q=jonas+stolt+h%C3%B6gsby&oq=jonas+stolt+h%C3%B6gsby&gs_l=psy-ab.3..0i22i30.3579.7553..7898...0.0..0.139.1840.7j11......0....1..gws-wiz.......0j35i39j0i203.VeyTWIiBIGw&ved=0ahUKEwi4sJmulLLkAhXjwosKHbkgDIcQ4dUDCAU&uact=5

Anders Flix

  • Inlägg: 1695
  • Lever för att leva!
    • -
Känner någon till Högsby i Småland?
« Svar #2 skrivet: 02 sep-19 kl 19:37 »
Jag tar tillbaka allt! ;)
« Senast ändrad: 03 sep-19 kl 17:42 av anders flix »
Om alla vore 5% mer positiva skulle världen vara 50% gladare.

Problemet är att de som behöver vara mer positiva aldrig förstår detta.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Känner någon till Högsby i Småland?
« Svar #3 skrivet: 03 sep-19 kl 06:58 »
Ehm, nej. Högsby ligger inte på Höglandet, även om Emån som rinner genom kommunen och präglar landskapet, även rinner genom vissa höglandskommuner. Högsby med omnejd är betydligt mer flackt än Höglandet. Stora, fina åkrar...som highlander kan jag dock trösta mig med att de har sten där med 8) . Och odlingszonen är nog mera 3 än 6.
Söt småstad, med mycket landsbygd omkring. Levande landsbygd, vad det verkar.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Känner någon till Högsby i Småland?
« Svar #4 skrivet: 03 sep-19 kl 10:47 »
Ja, man får följa Emån en bra bit till uppströms innan man kommer upp på höglandet. Högsby känner jag inte till, men Emån är en fin å som har sötvattensmal. Ännu en trevlig del av landet :) Och gillar man att jaga gris så finns det gott om sådana där.

farfar

  • Inlägg: 55
    • Småland
SV: Känner någon till Högsby i Småland?
« Svar #5 skrivet: 03 sep-19 kl 17:53 »

Förr var husen billiga där men det varierar nog mer nu.För sådär åtta till tio år sen när jag jobbade i närheten och körde många mil med lätt lastbil så är min erfarenhet att snöröjningen inte var nåt att hurra för.En fördel var dock att det då fanns livsmedelsaffärer i flera mindre samhällen.ICA i Fagerhult och COOP i Fågelfors.Om Du har tyska som första språk så kan det vara en fördel i Grönskåra eftersom runt hälften av befolkningen där har det.Högsby har ju järnvägsstation så man kan komma därifrån eller dit till både Kalmar och Linköping/Stockholm.

 

recraft

  • Inlägg: 35
    • Småland
SV: Känner någon till Högsby i Småland?
« Svar #6 skrivet: 05 sep-19 kl 20:44 »
Har erfarenhet av Högsby i Småland och trakterna därikring.

Lite som Norrland utan mygg :)

Ute på landsbygden där utanför har familjen med fyra barn trivs toppenbra under senaste åren, under våra föräldraledigheter och somrar och ledigheter.

Tyvärr har en del av byskolorna lagts ned runtikring Högsby, det har varit svårt att få tag på lärare som vill jobba ute i byarna.

Skicka PM om du har några specifika frågor.

På somrarna är det många danskar och tyskar som gillar att vara där i krokarna, de känner till Astrid Lindgren och  gillar allemansrätten och har kanske köpt någon stuga ute på landet för sommarbruk - på vintern lyser inte många lampor på en del ställen ute på landsbygden därikring. När jag kollade huspriser för ett tag sedan så var de relativt låga (Högsby kommun bland de lägsta i länet) och troligtvis beror det på att folk därikring ogärna tar stora lån vilket gör att huspriserna inte rusar iväg.

https://www.oskarshamn.se/globalassets/mer-om-kommunen/dokument/statistik/boende/3.4.3-kopeskilling-for-smahus-sveriges-kommuner-rangordnade-fran-hogst-till-lagst-medelvarde-i-tkr-ar-2018.pdf

http://www.ostrasmaland.se/article/har-finns-sveriges-billigaste-hus/




 


Dela detta:

* Inloggade just nu

357 gäster, 2 användare
xaelanar, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser