Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "föda upp regnbåge!"  (läst 22608 gånger)

allvetarn

  • Inlägg: 225
    • Skåne
"föda upp regnbåge!"
« skrivet: 03 nov-10 kl 18:08 »
Hej!,

jag o min kompis har tänkt oss att försöka föda upp lite regnbåge, så nu om där är någon fisk kunnig vill vi gärna ha svar! :)
har läst och regnbågar leker i bäckar så hade tänkt oss att göra någon form av trä plankor som vi snickrar upp så det blir som staket typ, sen kan man ju göra så det blir som en bäck o kanske en liten damm i ena endan, lägger presening i sidorna o i botten, o så självklart tippar grus o lägger i skydd till dom, o på något sätt få vattnet att bli strömmande. :)
någon som tror att detta skulle kunna funka?  ;)

tacksam för svar! ;D
Brevduvor, höns

esten

  • Inlägg: 2324
    • -
SV: "föda upp regnbåge!"
« Svar #1 skrivet: 03 nov-10 kl 18:25 »
Regnbågen är ingen liten fisk och en bäck räcker inte det ska till stora vattenvolymer och kraftigt strömmande vatten . Tänk Å eller lite älv .
Enklast för er måste väl vara att köpa smolt ( ca 10-15 cm fiskyngel) och föda upp och lära er först allt om fiskodling innan ni börjar experimentera för mycket .
För mycket mat i för varmt eller stillastående vatten ger syrebrist . och fisken dör .
För många fiskar och inte nog strömt vatten ger syrebrist och fiskdöd .
Det krävs ganska mycket fför att få det att fungera praktiskt .

Att ha några fiskar i en fiskdamm går om man har tur i några år .

allvetarn

  • Inlägg: 225
    • Skåne
SV: "föda upp regnbåge!"
« Svar #2 skrivet: 03 nov-10 kl 18:31 »
okej, jag förstår, men var får man tag på smolt?
smolt brukar man väl kalla liten lax? eller om jag inte har helt fel för mig? ???
Brevduvor, höns

esten

  • Inlägg: 2324
    • -
SV: "föda upp regnbåge!"
« Svar #3 skrivet: 03 nov-10 kl 18:39 »
Ett annat namn på regnbåge är ju regnbågslax .

Lax eller öring de tillhör samma släkt och ungarna heter smolt i båda fallen .

Det finns uppfödare på många håll i landet . kolla i gula sidorna på fiskodlingar så kan ni  nog hitta något .

allvetarn

  • Inlägg: 225
    • Skåne
SV: "föda upp regnbåge!"
« Svar #4 skrivet: 03 nov-10 kl 18:41 »
okej, tack så mycket, hur mycket utrymme behöver smolten då?
vad ska dom äta? :)
Brevduvor, höns

Körven

  • Inlägg: 1199
    • Värmland
SV: "föda upp regnbåge!"
« Svar #5 skrivet: 04 nov-10 kl 10:44 »
Att regnbågen andvänds som odlad eller inplanterad i vattendrag,beror på att den inte normalt förökar sig i Sverige.Därmed så spelar det ingen större roll om några fiskar  skulle smita ut.Annars så hade det nog varit omöjligt att få tillstånd att odla regnbåge,under dom omständigheter som görs idag.
Det finns andra laxartade fiskar som skulle vara betydligt bättre än regnbågen att odla,men pga av att dom kan föryngra sig i svenska vatten, samt även  bilda hybrider med inhemska laxfiskar så tillåts ingen utplantering eller odling i kassar av dessa arter.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

esten

  • Inlägg: 2324
    • -
SV: "föda upp regnbåge!"
« Svar #6 skrivet: 04 nov-10 kl 11:01 »
okej, tack så mycket, hur mycket utrymme behöver smolten då?
vad ska dom äta? :)

Regnbågen når en vikt av 1-2 kg under sitt första år medan öringen kräver två år för att nå samma storlek .
Så smolten , för at den ska växa , behöver samma utrymme som vuxen fisk .
Våra dammar var ca 5 meter breda och 20 meter långa , där hade vi ca 2-300 smolt .

Finns ekologiskt fiskfoder som är mycket bra , det betyder att man inte utarmar haven för att tillverka det fodret utan det tilverkas av rester från fiskeindustrin (människofödan )

lukin

  • Gäst
SV: "föda upp regnbåge!"
« Svar #7 skrivet: 04 nov-10 kl 11:29 »
Hej,

Jag hade regnbågslax i  en damm (ca 600 m2) i NÖ Skåne gränsen mot Blekinge när jag var yngre. Köpte smolt i olika storlek från en fiskodling (som jag ska försöka komma på namnet på). Matade dessa med en slags pellets tills de blev i bra matstorlek. Att få dem att föröka sig är nog inte och tänka på om man inte kramar rom och mjölke ur dem manuellt. Tyvärr så blev den extremt varma sommaren (1994?) ett dråpslag för mina stackars fiskar. Ån som jag fick vatten till dammen från torkade ut och fiskarna dog av värme/syrebrist. Otroligt knäckande för en 15 åring, mår fortfarande illa när jag tänker på stanken av ruttnande fisk i 35 gradig sommarhetta.

Det var dock en rolig upplevelse de två år det gick bra så gör ett försök, se bara till att sommaren inte blir för varm...

//sven

esten

  • Inlägg: 2324
    • -
SV: "föda upp regnbåge!"
« Svar #8 skrivet: 04 nov-10 kl 12:04 »
Fiskodling är kul .
Men det finns mycket som kan gå fel .

Nordvikskolan / Jordbruksgymnasiet i Kramfors har haft kurser i fisbiologi och fiskodling , återställande av lekplatser mm.
Kontakta dem så kanske du /ni kan få hjälp med lite böcker om fiskodling

Körven

  • Inlägg: 1199
    • Värmland
SV: "föda upp regnbåge!"
« Svar #9 skrivet: 04 nov-10 kl 14:43 »
Ja det är mycket som kan gå fel med fiskodling,det är betydligt knepigare än man kan föreställa sig.Det är många förutsättningar som skall uppfyllas,men har man förutsättningarna så är det inte så märkvärdigt.Sedan så är det en rätt så dyrbar "hobby" att pröva sig fram med,så kunskap är av största vikt.
Jag pratar av egen erfarenhet, släppte ut regnbåge i min damm,utan någon analys av vatten eller kontroll av andra förutsättningar.Det blev naturligtvis totalt fiasko.Det visade sig att vattnet var för surt och syrefattigt.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

lukin

  • Gäst
SV: "föda upp regnbåge!"
« Svar #10 skrivet: 04 nov-10 kl 16:50 »
Hej igen,

Fiskodlingen jag köpte fisk från låg nog i Munka Ljungby (0431 - 43 08 04). Annars är det precis som Körven säger vattnets kvalitet är A&O. Jag hade förmånen att ha en Far med tillgång till diverse analysutrustning då han jobbade på SLU i Alnarp. Så vattnet kontrollerades noga innan utsättning. Dock kan man med rätt enkla medel kontrollera syresättning (http://skolarbete.nu/skolarbeten/vattnets-syrgashalt/) och vattnets pH (http://www.labdepotinc.com/c-44-ph-indicator-stick.php). Det kan vara bra att göra detta om man inte vill kasta pengarna i sjön (eller dammen).

Lycka till
//sven

allvetarn

  • Inlägg: 225
    • Skåne
SV: "föda upp regnbåge!"
« Svar #11 skrivet: 05 nov-10 kl 17:16 »
tack så mycket för alla svar!  :)
har ett litet "kärr" typ som där rinner en liten bäck igenom. vet inte om jag ska försöka gräva en liten damm där förhand, eller om jag ska köpa nån slags pool eller liknande, bäcken som rinner igenom "kärret" torkar tyvärr ut på sommaren och blir "bonnafrösen" på vintern.
hur djupt behöver man gräva så inte dammen blir "bonnafrösen" på vintern. :)
Brevduvor, höns

esten

  • Inlägg: 2324
    • -
SV: "föda upp regnbåge!"
« Svar #12 skrivet: 05 nov-10 kl 17:34 »
Man brukar sätta munkar i in och utlopp på dammarna på det viset kan man styra vattnet .
Varmt ytvatten ut eller från botten tex men också vatten volymen kan justeras efter behov .

Man har normalt ett "smalare" inlopp än utlopp , det ger ett sug genom dammen som gör att flöden och syresättning fungerar bättre .
Man justerar sedan med plankor den höjd man vill ha på vattnet i dammen . Sedan överst eller nederst så har man galler . som måste rensas ett par ggr om dagen .
På det viset går det också fortare och enklare om man vill tömma dammen , vilket är bra att göra ett år då och då .
Solen torkar ut så att ev. bakterier och sjukdomar dör .

har man det där suget i dammen brukar den inte frysa bottetjäla . Men man kan hjälpa fiskarna med syret genom att då och då borra hål i isen .
Dammen bör ändå hålla minst 1-2 meter i djup .
Man kan också slå ner ngn stolpe innan det fryser över , sedan går man ut i en sjö och hämtar vass som man binder så löst man kan runt stolpen . Vassen rör sig lite grann så att det hålls öppet runt , lite syresättning får man också men inte mycket .

allvetarn

  • Inlägg: 225
    • Skåne
SV: "föda upp regnbåge!"
« Svar #13 skrivet: 05 nov-10 kl 17:42 »
okej, tack, men låter lite svårt att få det 1-2 m, har ju bara spade till hjälp, hehe. men hur löser man det om bäcken fryser? räcker det att man borrar hål i isen då? o på sommaren då torkar den lilla bäcken ut.
Brevduvor, höns

esten

  • Inlägg: 2324
    • -
SV: "föda upp regnbåge!"
« Svar #14 skrivet: 05 nov-10 kl 17:47 »
Öringsfiskar måste ha fritt vatten under isen för att överleva . Rudan kan ju klara sig i stort sett utan vatten men de beter sig lite annorlunda .

Så ett visst djup måste finnas . Kan du få fall från kärret på något vis ? Eller bygga en damm ovanför i bäcken för att spara vatten inför sommar torka och vintern ?

Finns det inte vatten från början så hjälper det inte med att borra hål heller .

allvetarn

  • Inlägg: 225
    • Skåne
SV: "föda upp regnbåge!"
« Svar #15 skrivet: 05 nov-10 kl 17:51 »
det lät ju bra, jag ska gräva dammen i bäcken för den rinner bara igenom vår mark. :) så då kan jag nog spara vatten till vintern och sommaren. :) får pröva ph värdet imorgon sen kanske jag handlar ett par stycken o provar!  ;D
Brevduvor, höns

Huggorm

  • Gäst
SV: "föda upp regnbåge!"
« Svar #16 skrivet: 05 nov-10 kl 17:53 »
Det finns ju andra fisksorter som är lättare att lyckas med än regnbåge

allvetarn

  • Inlägg: 225
    • Skåne
SV: "föda upp regnbåge!"
« Svar #17 skrivet: 05 nov-10 kl 17:55 »
skulle gärna vara någon som var god att äta o blev lite större.  ;D
Brevduvor, höns

allvetarn

  • Inlägg: 225
    • Skåne
SV: "föda upp regnbåge!"
« Svar #18 skrivet: 05 nov-10 kl 18:00 »
men provar gärna med nån annan om det är någon som kommer med bra förslag, bågarna var ju rätt dyra ändå! :)
Brevduvor, höns

esten

  • Inlägg: 2324
    • -
SV: "föda upp regnbåge!"
« Svar #19 skrivet: 05 nov-10 kl 18:12 »
Karpfiskar , glaskarp-gräskarp-koi . Alla goda att äta , klarar sig längre i sämre vatten med lägre syretillförsel .
Kan hållas i kar eller mindre dammar vintertid .
Koikarpen kan man ha i akvarium under vintern .

Rudor ätbara under sommaren .

Abborre och gädda funkar faktiskt bra att föda upp i damm .

Och håller vattnet dålig kvalite , dysmak i vattnet kommer all fisk att smaka dy även öringen .

Vissa Nord-amerikanska ciklider kan hållas i dammar , de är släkt med abborren och fungerar som dessa .

Har själv haft Oscar , blir ca 35 (i akv.) upp till 45-50 vilt .
Jack Demsey , Tilapia Mosambica ( har bytt namn ) är andra som kan födas upp för mat . Och som odlas till mat i andra länder .
Klarar att leva begränsat i tex kar .med syre pump.Annars är de ju akvariefiskar .



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

466 gäster, 3 användare
von tratt, Luffsen, LillaY

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser