Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mink Terror  (läst 10104 gånger)

andersth

  • Gäst
Mink Terror
« skrivet: 06 feb-06 kl 22:24 »
Hej!

Nu  är minken här igen. Här är alltså på en liten gård på gotland. Vi har en liten fårflock, 4 st katter, 4 hästar, och fram tills i julas hade vi ett 20tal hönor och några tuppar. Nu efter minken´s terror återstår det bara 2hönor och en tupp. Dom har varit livrädda efter minkens slakt av deras kompisar, och nu har dom sökt sin tillflykt till stallet.
Vi har inte sett någon mink den senaste tiden och börjat slappnat av. men så ikväll upptäckte vi att det var en mink på besök. Stor och fet var den dessutom.
Vi har en fångstbur som fångar minken men den har inte ihjäl den.
Min fråga är hur ska jag ta död lättast på minken. Det bästa hade ju varit om det finns något bra sätt som inte kräver att jag behöver ta minken ur fällan. Elström har jag funderat på men jag vet inte riktigt hur jag ska gå till väga.
Är tacksam för alla snabba svar!
maila gärna!!
mailto:andersthuren@hotmail.com

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:Mink Terror
« Svar #1 skrivet: 06 feb-06 kl 23:23 »
Jag vet inget om minkar men jag tycker absolut inte att du ska försöka bygga nån egen "elektrisk stol" ... det kommer inte att sluta väl för nån.

Känner du ingen jägare som kan komma och hjälpa dig ??

andersth

  • Gäst
Re:Mink Terror
« Svar #2 skrivet: 07 feb-06 kl 12:59 »
hade inte tänkt att bygga nån elektriskstol, inget jag ger mig in på så där bara. Tänkte mest kolla om det var nån som hade någon bra idé!

Neiklot

  • Gäst
Re:Mink Terror
« Svar #3 skrivet: 07 feb-06 kl 13:02 »
Fullkompligt vansinne att börja mixtra med ström till sånna grejor!  >:(

Finns väl någon med en bössa i närheten?

Grannen etc.?

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Mink Terror
« Svar #4 skrivet: 07 feb-06 kl 13:06 »
Sälj den levande så får den som vill ha pälsen sköta jobbet.
Ett skott trasslar till pälsen.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

leifhh

  • Gäst
Re:Mink Terror
« Svar #5 skrivet: 07 feb-06 kl 13:18 »
De gånger jag haft ihjäl infångade minkar så har jag helt enkelt sänkt fällan i ett vattendrag. Drunkningsdöden är snabb....

eka

  • Inlägg: 1616
    • Värmland
Re:Mink Terror
« Svar #6 skrivet: 07 feb-06 kl 22:16 »
Salongsgevär är väll det rätta?
Men om man nu måste göra något annat så går det att gasa.
Bilavgaser är bedövande och borde vara humant.
Nu får jag väll en massa ovet förstår jag..
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:Mink Terror
« Svar #7 skrivet: 07 feb-06 kl 23:00 »
Hemma i Tyskland kör vi alltid med gas och det brukar funka bra.  ;)

Se till att bilen inte har katalysator bara ...

Edit:

Har inte kommunen nån jägare som kan komma och administrera dödshjälpen ?
« Senast ändrad: 07 feb-06 kl 23:01 av Vitis »

Neiklot

  • Gäst
Re:Mink Terror
« Svar #8 skrivet: 07 feb-06 kl 23:42 »
Huruvida gas är bättre än el vet jag inte..

Ett skott trasslar till pälsen ja: om du sätter skottet över ryggen.
En liten kula i skallen gör ingen större skada.

Alternativet är, om du är hård nog, att ha grova handskar och vrida nacken av den.

Mink är relativt lättflådda, men inte värt "mödan" om du inte vill ha det själv.
Ett skinn blir ingen rock nämligen..

eka

  • Inlägg: 1616
    • Värmland
Re:Mink Terror
« Svar #9 skrivet: 09 feb-06 kl 21:20 »
Katalysator har nog ingen inverkan. I så fall får du nog motivera  :)
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

ekl

  • Gäst
Re:Mink Terror
« Svar #10 skrivet: 10 feb-06 kl 09:14 »
skaffa fällan "mink-ihjäl" , finns hos välsorterad jakthandel, eller kika hos gunnes viltvårdssnickeri i örkellljunga i småland
http://hem.passagen.se/traps, kostar 350 spänn, minken slås ihjäl direkt.
mvh

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:Mink Terror
« Svar #11 skrivet: 10 feb-06 kl 12:23 »
Katalysator har nog ingen inverkan. I så fall får du nog motivera  :)

Kommer ihåg ett avsnitt av Trafikmagasinet där Ingmar Perstad drog en slang från avgasröret in i kupén och körde en runda för att visa hur effektiv en modern katalysatorrening är. Min bil (-94) ger ca 0,1% CO och 0,4-0,5% har jag sett anges som dödlig dos vid exponering under flera timmar.

Att gasa ihjäl nån med en modern katalysatorbil tror jag inte är en bra metod. Men det kanske inte är just katen som påverkar CO utan lambdaregleringen?

Har man en gammal traktor däremot kan man ha "riktigt roligt" ... tyskarna använde gamla dieselmotorer som CO-generatorer innan dom började producera Cyklon-B i större mängder men nu börjar jag komma lite off topic ....  

eka : Jag har inga mer konkreta belägg eller referenser att komma med.

Andersth : hur har det gått ? Har du fångat minken än ?

andersth

  • Gäst
Re:Mink Terror
« Svar #12 skrivet: 10 feb-06 kl 20:34 »
Kommer ihåg ett avsnitt av Trafikmagasinet där Ingmar Perstad drog en slang från avgasröret in i kupén och körde en runda för att visa hur effektiv en modern katalysatorrening är. Min bil (-94) ger ca 0,1% CO och 0,4-0,5% har jag sett anges som dödlig dos vid exponering under flera timmar.

Att gasa ihjäl nån med en modern katalysatorbil tror jag inte är en bra metod. Men det kanske inte är just katen som påverkar CO utan lambdaregleringen?

Har man en gammal traktor däremot kan man ha "riktigt roligt" ... tyskarna använde gamla dieselmotorer som CO-generatorer innan dom började producera Cyklon-B i större mängder men nu börjar jag komma lite off topic ....  

eka : Jag har inga mer konkreta belägg eller referenser att komma med.

Andersth : hur har det gått ? Har du fångat minken än ?


>>Nepp minken har ännu inte gått in i fällan. Det har varit synlig vid ett flertal gånger. Minken verkar ha gjort sig tillrätta uppe på ett av höloften. Vi började fundera på om minken kanske är dräktig för den är väldigt stor till storleken och nu kanske den har lagt sig till rätta mellan balarna?

Är det nån som vet om det går att ringa efter typ eftersöksjägare eller liknande? Som kan komma med hund och leta rätt på minken?

Neiklot

  • Gäst
Re:Mink Terror
« Svar #13 skrivet: 12 feb-06 kl 09:17 »
Vad hade du för bete i buren?

För minken går nog inte in i buren utan något gott att knapra på.


eka

  • Inlägg: 1616
    • Värmland
Re:Mink Terror
« Svar #14 skrivet: 12 feb-06 kl 21:19 »
Ok Vitis. Det räcker gott. :)
Jag fick lite fel för mig och tänkte över möjligheten att gasen tränger undan luften med syrebrist som följd. Inte den biologiska kopplingen till syreupptagningen som det primära. Tackar för återkopplingen i hjärnkontoret.
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:Mink Terror
« Svar #15 skrivet: 12 feb-06 kl 22:33 »
eka : jag tänkte inte ens på den biten, men det kan ju inte vara mycket syre i avgaserna ... hmmm ... jag lämnar frågan öppen. Dock krävs det nog en tät säck utan annan luft så djuret kvävs snarare än förgiftas.

elgfrode

  • Inlägg: 4
  • Bor strax utanför Kinna. Gillar främst fiske matla
    • Västergötland
Re:Mink Terror
« Svar #16 skrivet: 17 feb-06 kl 01:14 »
Skaffa en GODKÄND SLAGFÄLLA!!! Va fan är detta för dravel om dränkning och gasning???  Dessa avlivningssätt kan leda till att man fälls för jaktbrott. Har du ej råd att skaffa en slagfälla eller känner en jägare så BÖR du hålla dig ifrån all form av minkbekämpning...
MVH
Mattias, och ja jag är jägare!
Matur er mannsins megin!

eka

  • Inlägg: 1616
    • Värmland
Re:Mink Terror
« Svar #17 skrivet: 17 feb-06 kl 10:20 »
Jo.... det är det, men det finns tillfällen där kunskapen är bra.

En påkörd fågel eller ekkore där man inte har ett tillhygge eller orkas se blod. Kanske avgasningsröret är snabbt, skonsamt och effektivt.

Det finns fällor som fångar möss levande. Hur fixar man det humanast utan bössa?


Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

elgfrode

  • Inlägg: 4
  • Bor strax utanför Kinna. Gillar främst fiske matla
    • Västergötland
Re:Mink Terror
« Svar #18 skrivet: 17 feb-06 kl 18:40 »
Ja då kanske ev möjligen, kan va bra att till gasningen... Ligger djuret kvar på vägen så kör över det en gång till, enkelt.

Varför fånga möss levande?   ???
Matur er mannsins megin!

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Mink Terror
« Svar #19 skrivet: 17 feb-06 kl 19:10 »
Varför fånga möss levande?   ???

Det är mera sport att fånga levande möss  8)
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Neiklot

  • Gäst
Re:Mink Terror
« Svar #20 skrivet: 18 feb-06 kl 09:45 »

Det finns fällor som fångar möss levande. Hur fixar man det humanast utan bössa?


På samma sätt som du klubbar en kanin... ?

Eller mer humant : smyger nre om natten och släpper in den i grannens källare!

elgfrode

  • Inlägg: 4
  • Bor strax utanför Kinna. Gillar främst fiske matla
    • Västergötland
Re:Mink Terror
« Svar #21 skrivet: 18 feb-06 kl 22:31 »
ja jo fånga döda möss är väl knappast någon större sport... ::) ;)
Matur er mannsins megin!

RiverCottage

  • Inlägg: 224
    • Halland
Re:Mink Terror
« Svar #22 skrivet: 06 mar-06 kl 11:33 »
Det finns garanterat ett uppsjö jägare som kan tänka sig att ställa upp...
----------------------------------------------
Kommunjägare / Skyddsjägare / Viltkonsulent
Halland och Västra Götaland

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Mink Terror
« Svar #23 skrivet: 06 mar-06 kl 12:08 »
Det finns garanterat ett uppsjö jägare som kan tänka sig att ställa upp...

Jag tycker mig ana en underton av jägarhat, kanske är det en "minkbefriares" inlägg?

Det är faktiskt inte så många jägare som jagar mink, snarare är det naturvårdare, ornitologer o likn.

Det är inget fel på minken i sig, felet är mänsklig klåfingrighet.

Minkens plats är i Nordamerika, inte i Europa.

Det finns nog ingen flyttning av djurarter till nya biotoper som inte medfört oanade negativa konsekvenser.

Får minken breda ut sig, så sker det på en rad inhemska arters bekostnad.
Kanske om femhundra eller tusen år har dessa arter lärt sig att leva med minken.
Innan dess måste människan hålla minken tillbaka.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

mosesmia

  • Inlägg: 261
    • Lappland
Re:Mink Terror
« Svar #24 skrivet: 10 mar-06 kl 07:30 »
Hej
Det enda jag kan säga är att skaffa en slagfälla, det är det bästa sättet. Och har du haft en mink kommer det säkert tillbaka en ny, så du kommer säkert få användning för den igen.

Sätt fiskrester i fällan, det brukar funka. Ju mer det luktar desto bättre.

MEN AKTA DINA KATTER, SKULLE VARA HEMSKT OM DE GICK DIT.

/Mia
Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Mink Terror
« Svar #25 skrivet: 10 mar-06 kl 07:49 »
På samma sätt som du klubbar en kanin... ?

Eller mer humant : smyger nre om natten och släpper in den i grannens källare!

Så du ska ta ut musen ur fällan och sedan klubba den? Eller kanske klubba musen medan den är kvar i fällan? Många fällor blir det...

I grannens källare står det garanterat musfällor. Ska musen fångas levande, så kör iväg med den längre än till grannen (beroende på hur ensligt du bor, förstås). Sedan kan du fånga samma mus igen och igen och igen... Vem vet, ni kanske bli goda vänner?  ;D
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Re:Mink Terror
« Svar #26 skrivet: 10 mar-06 kl 09:16 »
Minkfälla låter som en bra idé tycker jag...för vi har väl inget nulevande rovdjur i den svenska faunan som klår på mink??...
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Smålänningen

  • Gäst
Re:Mink Terror
« Svar #27 skrivet: 25 mar-06 kl 12:33 »
Vid användning av slagfällor bör man även använda "sidoarmar" så att inte t ex katter går in i fällan eller får en tass avslagen...


Kerstin Linnea

  • Inlägg: 571
Re:Mink Terror
« Svar #28 skrivet: 05 apr-06 kl 10:22 »
Hej .
Jag tänkte att det vore på sin plats att varna för att ta i en mink med handskar på sig,En mink biter igenom dubbla skinnhandskar och om du vill kunna lyta en mink för att avliva den kanske en handske till en rustning vore bra...(men sådana finns knappast på lindex typ) ;).
Jag tycker nog att ett pumpgevär vore att tänka på om det ofta springer mink och sånt på gården.... :-[
Lycka till ;D

Räven

  • Gäst
Re:Mink Terror
« Svar #29 skrivet: 21 apr-06 kl 15:54 »
Nu tror jag att ni får tänka till lite. Minken ställer till problem i den lokala hönsbesättningen. Ja, det är en form av symptom på att vi faktiskt är en del av ett må hända kantstött med aktivt ekosystem. Då vill inte herr och fru hönsägare ha just den minkindividen som granne och matgäst. Problemet med tamdjursätande organismer är troligen en problematik som är 4-6 gånger äldre vår tideräkning. Så vi har haft hyggligt med tid att öva om man säger så.

"Med jakt avses att fånga eller döda vilt och att i sådant syfte söka efter, spåra eller förfölja vilt. Till jakt räknas också att göra ingrepp i viltets bon och att ta eller förstöra fåglars ägg."  Utdrag från jaktlagen

Således finns det reglerat tämligen precis hur avdagatagande av mink ska ske. Sålede är riggande av elektrifierade bakhåll och dränkning något som inte ryms inom denna lagtext... Eller i en empatiskt tänkade människas sinnevärld.

"Vi törstar alla efter kunskap, men drunknar i floden av information"

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Mink Terror
« Svar #30 skrivet: 26 jan-10 kl 15:29 »
fångar man mink i en levandefångstfälla så är det enklast att skaka ut den i en jutesäck och dunka den i en sten, dränka en mink låter inget vidare då den kan hålla andan länge, bilgasning tar ca20sek men det är olagligt. Skallbenet på en mink är lika hårt som ett äggskal,med en bra träff duger ett luftgevär, nej man får inte jaga med luftgevär(om man inte är skyddsjägare)men jakten räknas som över när djuret gått i fällan...
Fjäderfän och kaniner

Körven

  • Inlägg: 1199
    • Värmland
SV: Mink Terror
« Svar #31 skrivet: 27 jan-10 kl 07:35 »
Att andvända el vid avlivning,var vanligt vid minkfarmar.Rättare sagt man bedövade minken med el och sedan bröt man nacken av dom.Man hade en trång bur så liten att minken inte kunde vända eller lägga sig på rygg.Golvet i avlivningsfällan bestodav två nät som var kopplade till ström,när minken kryper in så har han frambenen på ena polen och bakbenen på andra.Strömen slås på i ca en sek och detta upprepas några gånger,sedan tas minken ur fällan och nackenbryts av.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

regnpipan

  • Gäst
SV: Mink Terror
« Svar #32 skrivet: 27 jan-10 kl 18:21 »
Om man har en 22LR så är ju det det enklaste. Dessutom billig ammo.

Har man inte en 22:a så tycker jag att man allvarligt skall överväga att komplettera vapenskåpet med en sådan. Ett vapen med många möjliga användningsområden för småbrukaren. Avlivning av fällfångade djur, hålla efter kråkfågel, billig övning, bra vid slakt på mindre djur, etc.

Om man nu saknar jägarexamen så är det lite knivigare, det jag skriver i det följande är taget ur minnet och stämmer ev inte. Men minns jag rätt kan man rent teoretiskt sett få licens på en enskotts 22LR om man kan visa att man har behov en sådan för att avliva fällfångade djur vid skyddsjakt. Har dock för mig att polisen är mycket restriktiv med denna typ av licenser.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Mink Terror
« Svar #33 skrivet: 27 jan-10 kl 19:55 »
Minken härjade 2006, så  den är nog fixad vid det här laget.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

softarn

  • Inlägg: 157
  • humm humm humm...
    • Västmanland
    • http://psyklopedin.org
SV: Mink Terror
« Svar #34 skrivet: 27 jan-10 kl 23:00 »
Kan ju även avlidit pga hög ålder om nu ingen "fixat" den.
//Daniel

Nyfiken "teknikfientligt teknikintresserad" ingenjör/mickelgubbe som tycker om att vara ute i naturen och att försöka tänka på miljön. Är också lägenhetsboende, seglare, träbåtsrenoverare, djurvän, fäbodsägare och säkert lite mer som jag inte kom på på rak arm.

Körven

  • Inlägg: 1199
    • Värmland
SV: Mink Terror
« Svar #35 skrivet: 28 jan-10 kl 10:48 »


 Men minns jag rätt kan man rent teoretiskt sett få licens på en enskotts 22LR om man kan visa att man har behov en sådan för att avliva fällfångade djur vid skyddsjakt. Har dock för mig att polisen är mycket restriktiv med denna typ av licenser.
[/quote]
Jag tror inte du får licens på ett enkelskotts 22,men du får utan problem licens på ett flerskotts 22 a.

Eftersom jag är en folkbildare utan elever så tvingar jag på folk min "kunskap" Varför heter det caliber 22 ?
Det är egenteligen en punkt före 22 alltså .22 och det innebä'r att det är .22 tum.I USA skriver man punkt där Europerna skriver komma ,22.Således är det .22 x 25,4 mm = 5.588 mm som avrundats till 5,6 som är den beteckningen som står i licensen.Den gammla arme Remingtonarn 12,7 x44 är således  12,7 : 25,4 = 0,50 eller caliber 50 som den kallas i USA.Nu får ni ett övningsexempel - En Colt 45 hur många mm är det ?
Det blir en häftig kula att få i skrotten.En sådan magnum stoppar bussen mellan hållplatserna om man så vill.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

regnpipan

  • Gäst
SV: Mink Terror
« Svar #36 skrivet: 30 jan-10 kl 17:58 »
Kan ju även avlidit pga hög ålder om nu ingen "fixat" den.

Jo, men minken som problem är rätt generellt och jag tycker personligen att det är bra när gamla trådar väcks till liv istället för att det i tid och otid skall startas nya trådar med gamla frågeställningar... Men det är bara mina 5 öre.

regnpipan

  • Gäst
SV: Mink Terror
« Svar #37 skrivet: 30 jan-10 kl 18:11 »
Jag tror inte du får licens på ett enkelskotts 22,men du får utan problem licens på ett flerskotts 22 a.


Det jag skrev var ansökan om licens för avlivning av fällfångade djur vid skyddsjakt om man saknar jägarexamen eftersom jag uppfattade att detta var den ursprungliga frågeställarens undran. Har nu rotat lite i vapenlagstiftningen, eller åtminstone rikspolisens råd kring hur den skall tillämpas ( http://arkivexperten.se/pdf/FAP551_3_RPSFS2006_12.pdf ) och här kommer ett par citat som berör det hela.

Angående avkall krav på jägarexamen för att få licens (jakt)vapen kan man läsa:
Citera
Undantag från kravet på jägarexamen får i särskilda fall medges av
Naturvårdsverket.


Angående enskottsgevär kal 22LR står det:
Citera
Salongsgevär
1 § Med ett salongsgevär skall avses ett enskottsgevär i klass 4 med
kaliber .22 (5,6 mm) och med en vikt som i originalutförande understiger
2,5 kilo.
Allmänna råd
Enligt 2 kap. 5 § 2 vapenförordningen bör behov att inneha
salongsgevär anses föreligga endast för avlivning av fällfångade djur.
Den som med fälla avsedd för levandefångst bedriver
fångstverksamhet i viss omfattning och som inte innehar ett lämpligt
skjutvapen för avlivning bör kunna ges tillstånd att inneha ett
salongsgevär för detta ändamål.
Ett salongsgevär som innehas för avlivningsändamål bör inte
räknas in i antalet vapen i vapengarderoben.


Eftersom jag är en folkbildare utan elever så tvingar jag på folk min "kunskap" Varför heter det caliber 22 ?
Det är egenteligen en punkt före 22 alltså .22 och det innebä'r att det är .22 tum.I USA skriver man punkt där Europerna skriver komma ,22.Således är det .22 x 25,4 mm = 5.588 mm som avrundats till 5,6 som är den beteckningen som står i licensen.


Eller varför inte använda den beteckning som står på licensen när man skaffar ett vapen i kal 22LR ? 5,6x15 R

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Mink Terror
« Svar #38 skrivet: 30 jan-10 kl 21:03 »
Det är inte bara diametern som beskriver ammunitionen("kulan").  det finns varianter som long och magnum t.ex.

http://www.jaktgarden.se/kalibrar.htm
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Mink Terror
« Svar #39 skrivet: 30 jan-10 kl 22:19 »
22lr 5,6x15r              5,6 är kulans diameter i mm           15r är hylsans längd i mm ( r står för randhylsa dvs kantantändning...)
Fjäderfän och kaniner

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Mink Terror
« Svar #40 skrivet: 31 jan-10 kl 08:43 »
Är de rimliga alternativen om man inte har jägarexamen att antingen hälla ut dem i en säck och dänga dem i en vägg, eller att lyckas få licens för enskottsgevär, sk salongsgevär?

Har jag förstått inläggen rätt då? Finns det några andra lagliga alternativ?

Att gasa dem verkar ju besvärligare, kräver mer utrustning och att man har en riktigt tät låda, och dessutom känns det otrevligare, men det kanske bara är jag.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Mink Terror
« Svar #41 skrivet: 31 jan-10 kl 10:16 »
Har man väl fått fatt på djuret, går det ju att ta det av daga, på ett så skonsamt sätt som möjligt, utan att man behöver följa alla paragrafer till punkt och prickar. Sunt förnuft hjälper bra?   Hur petiga är ni med paragrafer när ni t.ex. kör bil?
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

regnpipan

  • Gäst
SV: Mink Terror
« Svar #42 skrivet: 01 feb-10 kl 08:31 »
Är de rimliga alternativen om man inte har jägarexamen att antingen hälla ut dem i en säck och dänga dem i en vägg, eller att lyckas få licens för enskottsgevär, sk salongsgevär?

Har jag förstått inläggen rätt då? Finns det några andra lagliga alternativ?

Jag är böjd åt att hålla på ett av de första tipsen i tråden. Det enklaste är att ha bra tumme med de lokala jägarna och ringa över dem om det behöver avlivas mink. Det är nog få seriösa jägare som skulle säga nej till det, liksom hjälpa till om man tipsar om en skabbräv.

nordtravare

  • Inlägg: 265
    • Medelpad
SV: Mink Terror
« Svar #43 skrivet: 01 feb-10 kl 08:47 »
Lagligheten får du kolla men rent verkningsmässigt är ett bättre luftgevär skjutit i hjärnan tillfyllest. Ett salongsgevär med de kraftigare patronerna skjuter även sönder fällan. Till salongsgevär är sk zimmerpatroner bäst, de drivs med bara tändhatten och ger genomslag skjuten i skallen på katter .om man använder salongsgevär med kraftigare patroner är även risken för farliga rikoschetter viktiga att ha koll på.

_olfi_

  • Inlägg: 219
    • Medelpad
SV: Mink Terror
« Svar #44 skrivet: 11 mar-10 kl 19:44 »
Grr... Min ilska bubblar upp på nytt så fort jag hör ordet "Mink". Eller egentligen är det ju inte minkens fel, det är de så kallade "djurrättsaktivisterna" som släppt ut dem. Vill man skydda djur är att släppa ut minkar det sista man gör, de ställer till sån enorm skada i naturen så det är inte klokt.
Har Antwerpen Skägghöns och stor Cochin i flera färger, stor Sussex Vit/svart columbia, Amerikansk gul gås och Zebrafinkar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

555 gäster, 5 användare (3 dolda)
DaisyMalone, Tältbyggare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser