Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vildsvinsjakt & träd i vägen  (läst 1543 gånger)

asta

  • Inlägg: 332
Vildsvinsjakt & träd i vägen
« skrivet: 09 mar-13 kl 22:53 »
Jag jagar inte, men nu har vildsvinen kommit hit och det verkar som om någon/några jagande grannar slår sig ihop och försöker få vildsvinen att välja någon annanstans att bo  ::)

På vissa delar av vår mark tyckte en av grannarna att träden stod lite tätt (ung lövskog). Behöver man gallra väldigt glest för grisjakt? Och var kan de tänkas trivas bäst? Hästhagarna, ekdungar, vid vattendrag i skogen, äldre granskog eller den unga lövskogen? Hur svåra är de att bli av med? Och om jägarna lyckas få grisarna att flytta på sig - hur länge dröjer det innan de kommer hitåt igen? Eller kan man bli av med dem för gott?

Huggorm

  • Gäst
SV: Vildsvinsjakt & träd i vägen
« Svar #1 skrivet: 09 mar-13 kl 23:09 »
Ekdungarna brukar de i alla fall trivas i, åtminstone under hösten och så länge det ligger ekollon kvar på marken som de kan böka fram och äta.

Innan du börjar gallra för mycket i skogen bör du gå ut och se efter spår, då får du ju svart på vitt var de trivs

Markus_Almroth

  • Inlägg: 488
    • Medelpad
SV: Vildsvinsjakt & träd i vägen
« Svar #2 skrivet: 09 mar-13 kl 23:13 »
De gillar tätingar på dagtid iaf..

Men du får nog börja jaga. Det går i princip inte att få dem att flytta, utan man får skjuta så många man kan.

/M
Ät kött - må bra - lev länge.

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Vildsvinsjakt & träd i vägen
« Svar #3 skrivet: 09 mar-13 kl 23:17 »
Jag jagar inte, men nu har vildsvinen kommit hit och det verkar som om någon/några jagande grannar slår sig ihop och försöker få vildsvinen att välja någon annanstans att bo  ::)

På vissa delar av vår mark tyckte en av grannarna att träden stod lite tätt (ung lövskog). Behöver man gallra väldigt glest för grisjakt? Och var kan de tänkas trivas bäst? Hästhagarna, ekdungar, vid vattendrag i skogen, äldre granskog eller den unga lövskogen? Hur svåra är de att bli av med? Och om jägarna lyckas få grisarna att flytta på sig - hur länge dröjer det innan de kommer hitåt igen? Eller kan man bli av med dem för gott?
Oavsett var grisarna bor så fortplantar de sej som råttor. Det resoneras på olika sätt, t. ex. att manh ska skjuta där de gör skada och låta dom va ifred i skogen. Jag tror att när skogen är full så kommer det till dej i alla fall och då är de många fler.
Så det är bara att skjuta så många som möjligt.
Bra om många lag går ihop samtidigt och man jagar över en större areal, annars bara flyttar de sej hit och dit. De finns överallt där det finns mat och där de kan gömma sig.

Nej, jag är ingen jägare men har försökt snappa upp så mycke som möjligt, eftersom de finns runt omkring här, stör och förstör. T. ex. måste vi stängsla in oss helt med elstängsel för de som skulle jaga vill inte gå i skogen, och på taskiga tider....... Fy för Bövfelen.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Markus_Almroth

  • Inlägg: 488
    • Medelpad
SV: Vildsvinsjakt & träd i vägen
« Svar #4 skrivet: 10 mar-13 kl 08:46 »
Det går att hålla ner stammen någorlunda, men man måste lägga många timmar på åtlar annan jakt tyvärr.
Det behövs fler jägare rent allmänt, ganska många fler.


Den bra nyheten är att de är väldigt goda.

/M
Ät kött - må bra - lev länge.

asta

  • Inlägg: 332
SV: Vildsvinsjakt & träd i vägen
« Svar #5 skrivet: 10 mar-13 kl 09:41 »
Än så länge har de inte blivit etablerade ordentligt. De har liksom spridit sig långsamt hitåt, men på väg hitåt finns en aktiv grisjägare så vi har klarat oss länge.
Nu hoppas jag verkligen att jägarna gör slag i saken och verkligen jagar. Jag brukar väl tycka att jakt är en makaber hobby, men ibland inser jag nyttan. Vi har även haft problem med väldigt mycket älg pga att det var många år sedan någon jagade sist. Då har jägarna (eller jägaren kanske för jag vet inte om det är fler än en som är aktiv i verkligheten) sagt att de ska jaga och därför fått jakträtt på vår mark. Men ingen har jagat och det har bl.a. skyllts på den där plutten tät ungskog, men den delen av marken är ju en liten del och hindrar inte jakt på resten av marken.
Men vi får väl gallra ur och hoppas att vi iallafall blir av med de hemska vildsvinen!

Markus_Almroth

  • Inlägg: 488
    • Medelpad
SV: Vildsvinsjakt & träd i vägen
« Svar #6 skrivet: 10 mar-13 kl 09:53 »
På en mark med 10-20 ha skulle behövas 3-4 aktiva jägare som sitter ute i stort sett varje natt och dagligen kontrollerar 3-4 åtlar.

Då har man en chans att hålla stammen någorlunda i schack. Om alla grannar gör likadant.
Vi har inga vildsvin här uppe, men jag brukar åka ner till en vän i Växsjö när det är som värst. Då sitter man ute varje natt och det räcker inte. Men det är när veten mjölkar, då är de som galna grisarna.

Det går inte överhuvudtaget att jämföra älg med gris. En sugga kan få 10 kultingar 3 ggr per år en flock kan ha 2 eller 3 kultingförande suggor och flockarna är inte revirhävdande. Mitt råd är att ta jägarexamen fort som tusan, bygg ett litet slakteri och köp en eller ett par grisfällor. De funkar inget vidare, men de jagar dygnet runt (fällorna alltså).

/M
Ät kött - må bra - lev länge.

JFOT

  • Inlägg: 234
    • Östergötland
SV: Vildsvinsjakt & träd i vägen
« Svar #7 skrivet: 11 mar-13 kl 09:44 »
Vill man bara få grisarna att flytta så stör dem så mycket som möjligt och det måste det självklart upprepas regelbundet med varierande metoder. Vill man begränsa stammen så är det kombinationen av störningsjakt (drev och hundar) och åtel som antagligen funkar bäst dvs mindre störning och mer riktad avskjutning. Det finns nog ingen sugga som lever i det fria som får tre kullar per år och jag tvivlar på att så många hinner få två som går till vuxen ålder i Sverige, kultingarna från de senare kullarna har också lägre överlevnadschans.
Tycker man jägarna inte sköter sig på marken så går det antagligen att säga upp arrendet och ta in sådan som skjuter mer. Förvaltningen av både älg och gris är däremot inget som sker på 10 hektar eller ens 1000 hektar så även om det inte skjuts precis i närheten så kanske de har koll på det totala antalet. Att det måste sitta någon varje dag på 10-20 hektar och att det bara hjälper om alla andra också gör det känns aningen överdrivet då det ganska snabbt går att skjuta ner en stam lokalt med ett så högt jakttryck. Skyddsjakt i attraktiv gröda som drar gris från ett stort område är ju inte representativt för hur stammen ser ut över hela det området.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Vildsvinsjakt & träd i vägen
« Svar #8 skrivet: 11 mar-13 kl 10:02 »

Den bra nyheten är att de är väldigt goda.

/M
Vi lyckades få tag på en vildsvinskulting på 11 kg. Den lämnade vi in på rökning, det är fruktanvsärt saftigt och mört --ljuvligt gott helt enkelt.
Jag skulle vilja sträcka mig så långt och säga att det var bland det godaste kött jag någonsin ätit!  :D
Tur att det finns något positivt med vildsvinen. De har lyckats ta sig nästan ända in i Malmö. Sunnanå ligger bara ett stenkast från oss.
Hua om de kommer ända fram :o
Enda stället jag villha dem  är på tallriken och  i frysen.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Vildsvinsjakt & träd i vägen
« Svar #9 skrivet: 13 mar-13 kl 16:45 »
De trivs i stort sett vart som helst, de tvekar inte heller att komma inomhus. Och det hjälper inte att låsa:

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/ostnytt/vildsvin-brot-sig-in-i-sommarstuga


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

499 gäster, 2 användare
simon.arvestrand, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser